בארץ תרבות

סופרמן בן 80

הגיליון הראשון בו הופיע סופרמן

זה ציפור, זה מטוס, זה סופרמן. היום בדיוק לפני 80 שנה ועשר שנים לפני הקמת מדינת ישראל יצאה לראשונה דמות גיבור העל הכל-יכול ורגיש לקריפטונייט. לשם כך מערכת "לתוך הלילה" כינסה אנסמבל מומחים ישראלים בתחום הקומיקס שיתנו לנו תשובות, המלצות ובעיקר שיחות בבועה; תחכו, יש גם קטע ישראלי.

קרדיט: אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה" .

 

הם חסינים מפני קריפטונייט, חכמים יותר מבריייניאק ומתוחכמים יותר מלקס לותר- המומחים שלנו הם עלילון, בלוג הקומיקס המוביל של ישראל;  יעקב סראלי, מבעלי  רשת קומיקזה ויובל שרון, בעלים של רשת קומיקס וירקות. בין היתר, יוצג גיליון העשרת אלפים של הגיבור עטור האדום-לבן-כחול והוא בו יחזור לעיצובו הקלאסי.

?ש: מה גודלה של קהילת אוהבי הקומיקס בישראל

עלילון: זה תלוי מה אתה מגדיר כ"חובב קומיקס". יש כמות גדולה מאוד של אנשים שאוהבים קונספטים שמגיעים מהקומיקס- סרטים וסדרות טלוויזיה. אבל כמות האנשים שאוהבים את מדיום הקומיקס היא כנראה ברמת האלפים, אם
כי היא גדלה כל יום תודות לספרי הקומיקס לילדים שנמכרים עכשיו בחנויות.

סראלי: המספר גדל תמידית יחד עם העניין הגובר בזכיונות קומיקס שעושים את הקפיצה מהדפוס לטלוויזיה או קולנוע. המגמה [פה] מנוגדת מארה"ב בה דווקא יש ירידה בתחום. קוראי הקומיקס בארץ הם מגוונים ונעים [במה שקוראים] בין קומיקס גיבורי על אמריקאי לקומיקס יפני, או בשמו האחר מנגה, ואלטרנטיבי מכל העולם והמנעד הזה מצביע לדעתי על המצב הטוב בו המדיום הזה נמצא כאן.

שרון: הקהילה בארץ רק הולכת ונהפכת לגדולה יותר. המון בזכות הסרטים, האינטרנט וכמובן שכיום הרבה יותר קל למצוא בארץ קומיקס.

 DC ש: הרחב על חמש חוברות קומיקס בכלל ושל
בפרט שאתה ממליץ לכל חובב קומיקס לקרוא ולקנות
-עלילון: מדי.סי קומיקס
All Star Superman, Watchmen, The Dark Knight Retuns, New Frontier, Unknown Soldier (1997)
:ובאופן כללי
From Hell, The Art of Charlie Chan Hook Chye, Judge Dredd: America, Giant Days, King City.

 SUPERMAN:RED SON סראלי: חמישה סיפורי קומיקס של  שאני אמליץ עליהם
מאת מארק מילר, דייב ג'ונסון וקיליאן פלנקט- מספר על סיפור מציאות חלופית בו הספינה של סופרמן נוחתת ברוסיה הסובייטית במקום בארה"ב, מהלך שמשנה את על ההיסטוריה המוכרת של העולם המורחב של חברת הקומיקס והדמות בפרט.
ב', BATMAN: THE KILLING JOKE.
מאת אלן מור ובריאן בולנד- סיפור קומיקס המתחקה אחרי המקורות של הג'וקר ומה גרם לו להיות אחד מהנבלים הגדולים ביותר בעולמו של באטמן.
WONDER WOMAN: TRUE AMAZON ג',
מאת ג'יל תומפסון. סיפור המציג את השנים הראשונות של דיאנה מתמיסקירה והשינוי שחל בה מנסיכה מפונקת לאחת מהדמויות הכי חזקות ביקום של די.סי.
CHECKMATE ד' .
מאת גרג רוקה, חזוס סאיז, כריס סאמני ועוד. סדרה הלוקחת אותנו מאחורי הקלעים של עולם הריגול של די.סי יוניברס. צ'קמייט הוא ארגון ביון שכל מטרתו להגן על העולם מפני איומים של טרוריסטים ומפגעים בודדים. ההיררכיה בארגון מסתמכת על הדוגמא של משחק השחמט- הצד הלבן אחראי על איסוף המודיעין והעבודה המשרדית בעוד הצד השחור הוא הצד המבצע.
SUPERMAN: SECRET IDENTITY ה'  .
מאת קורט ביוזיק וסטיוארט אימונן- בעולם רגיל בו סופרמן הוא דמות קומיקס רגילה משפחת קנט, הרגילה, חושבת שיהיה זה מצחיק לקרוא לבנם קלארק, מה שהופך את קלארק הצעיר למושא לצחוק ולאי-נוחות. אבל יום אחד קלארק קנט, הרגיל-לחלוטין, מתעורר והוא יכול לעוף ומקבל את כל הכוחות שיש לסופרמן. מה היה קורה אם גיבור-על היה חי בעולם רגיל לחלוטין. זה מה שהסיפור מנסה להעביר.

שרון: קודם כל, אני קורא קומיקס מגיל צעיר, מבחינתי זה היה חיבור מיידי. אהבתי את הדרך שבה הסיפור מסופר וכמובן שהציורים עשו את שלהם. זה ממש מדהים שדמויות שאני מכיר מגיל 11 עדיין נמצאות איתי היום. אני אוהב מאוד את המדיום. היום גם יוצאים סיפורים לגילאים יותר מבוגרים וניתן למצוא קומיקס בערך על כל דבר. בקומיקס גם הכותב וגם הצייר יכולים לקחת סיכון. קל להם יותר [ממדיומים אחרים] מכיוון שלא צריך תקציב ענק כדי להגשים את
החזון שלהם. הרשימה שלי היא
BATMAN THE KILLING JOKE. WATCHMEN. BATMAN: THE DARK KNIGHT RETURNS. SUPERMAN:FOR ALL SEASONS. DC: THE NEW FRONTIER.
כמובן שיש עוד המון, אבל עם הסיפורים האלה ניתן להכיר את יקום די.סי . אחרי שקוראים אותם ניתן להתמקד בעוד דמויות וכל אחד יכול ללכת לכיוון שמוצא חן בעיניו.


ש: מה אתה חושב על תעשיית הקומיקס המקומית? עברנו את שלב הינקות? למה אנחנו לא רואים התפתחות של פנתאון גיבורי-על ישראלים?

עלילון: התעשייה המקומית עדיין בשלב הינקות. יש כמה יוצרים שפועלים ברמה מקצועית אבל את כמות האנשים שחיים מזה- אורי פינק, בין היתר אפשר לספור על אצבע אחת.

סראלי: תעשיית הקומיקס בישראל היא אסופה של אנשים מאוד מוכשרים. שי לנו את אסף חנוכה ורותו מודן שזכו בפרסי אייזנר- פרס על שמו של וויל אייזנר המנוח, אבי הרומן הגראפי (נחשב לפרס הכי נחשב בתחום- א"ו)- ויש עוד ועוד אמנים מקומיים שמתחילים להיחשף לשווקים אמריקאים ואירופאים. מבחינת גיבורי-על ישראלים, למרות שהיו כבר מספר גיבורי-על ישראלים: סופר שלומפר וסברמן של אורי פינק ; אורי-און של מיכאל נצר ואדירי התכלת של עופר זנזורי כדוגמאות מובילות- המגמה בישראל היא, גם במקרה הזה, הפוכה משאר העולם. גיבורי-על זה לא מוטיב שרואים הרבה ביצירות קומיקס של יוצרים ישראלים שמעדיפים להתמקד בסיפורים אישיים יותר ביצירות שלהם לעומת המגמה ההפוכה בארה"ב למשל. אני חושב שניתן לייחס לזה את המציאות המורכבת של חיים בישראל. ואולי בזה שגיבור-על שחי במדינה שלנו הוא לא משהו שהרבה אנשים חושבים שיכול להתקיים. במכל מקרה, יצירה ישראלית במדיום קיימת וישנם יוצרים ויוצרות נהדרים שמעבירים את הסיפורים שהם רוצים לספר.

: ושאלה אישית לסיום, מיהו גיבור-העל הישראלי עליו אתה ממליץ ומדוע

עלילון: סופר שלומפר. אבל זו בעיקר הנוסטלגיה מדברת

סראלי: גיבור-העל הישראלי האהוב עליי הוא סופר שלומפר של אורי פינק. שלומפי הוא גיבור-על שלדעתי מייצג את כל מה שטוב בלהיות ישראלי על כל היתרונות והחסרונות שבדבר. הקומיקסים שיצאו לדמות במהלך שנות ה-90 היו לדעתי כמה מפיסות היצירה הכי טובות במדיום בתחומי ישראל עם הרבה מסרים של מוסר השכל וערך מוסף.

שלומפי הגדול מכולם!

מסקנה- לקרוא יותר קומיקס!.

לאתר של עלילון: לקישור

לאתר של קומיקאזה: לקישור

כתובות: דיזינגוף סנטר, תל אביב
שדרות מוריה 3, חיפה

לאתר של קומיקס וירקות: לקישור
כתובות: רחוב המלך ג'ורג' 40, ת"א
אחוזה 125, רעננה

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"