בארץ

התקשורת והפרקליטות הם הגופים השנואים ביותר במערכת הבחירות האחרונה

קרדיט: חדשות 12

כך עולה ממדד השנאה של קרן ברל כצנלסון שנועד לנתר שיח שנאה ברשתות החברתיות במהלך מערכת בחירות ספטמבר. ממידע שהתקבל במערכת לתוך הלילה עולה כי שיח השנאה עלה באופן משוקלל במאות אחוזים לעומת תקופות עבר.

בשיח מערכת הבחירות האחרונה התקשורת וערוץ קשת 12 בפרט רשמו את העלייה החדה ביותר בשיח השנאה. כך עולה מנתונים חדשים של דו"ח השנאה של קרן ברל כצנלסון. שיח השנאה עלה ב-228 אחוזים. הכתב גיא פלג רשם את העלייה הניכרת ביותר עם עלייה של 461 אחוזים בשיח השנאה נגדו. משטרת ישראל רשמה עלייה של כ-51 אחוזים, בעוד צה"ל חווה ירידה של 38 אחוזים. בהתאם לירידה מתמשכת בשיח השנאה נגדו ממשפט אלאור עזריה.

מנגד, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית בבחירות האחרונות, כבוד השופט חנן מלצר, נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ורה"מ בנימין נתניהו חוו עלייה של 17 ושמונה אחוזים בהתאמה. בהתאם, בתי המשפט חוו עלייה של 15 אחוזים וערוץ רשת 13 חמישה אחוזים בלבד. עוד נכתב בדו"ח כי 25 אחוזים מתוך השיח כלפי התקשורת הוא אלים, ו-80 אחוזים מהנתון באים במובהק מהצד הימני של המפה הפוליטית. רק חמישה אחוזים מתוך שיח השנאה כנגד התקשורת באו מגורמי שמאל מובהק. נתון לא פחות קשה קבע כי אחוזי השיח האלים מכלל השיח כלפי בית המשפט עמד בבחירות האחרונות על 15 אחוזים. כ-78 אחוזים מתוך השיח האלים יוחס לימין מובהק.

לגבי ערוץ קשת 12, בדו"ח נקבע כי מתוך שיח השנאה כנגד הערוץ (שעמד על 13 אחוזים מכלל השיח- א"ו)- 89 אחוזים הגיעו מהימין המובהק. בהתאם, בנוגע לכתב הערוץ גיא פלג נקבע כי 13 אחוזים מתוך השיח לגביו הוא שיח שנאה. עוד נכתב כי 100 אחוזים משיח השנאה יוצר בימין המובהק.

סמנכ"לית המרכז הרעיוני בקרן ברל כצנלסון, ענת רוזיליו-אדלר, אמרה למגזין לתוך הלילה: "במחקר הקודם היו 6000 קריאות ברשתות החברתיות לפגוע פיזית בדרוקר (כתב ערוץ 13 שחשף את פרשת הצוללות- א"ו)", והוסיפה: "מי ששם את גיא פלג כאויב זה נתניהו. כ'שופר של הפרקליטות'. אמירות נתניהו כנגד התקשורת הן אלו שהעלו את ההסתה כנגד אברומוביץ', נגד פלג ונגד דרוקר".

קרדיט: SHUTTERSTOCK

רוזליו-אדלר המשיכה כי "ממערכת הבחירות של שנת 2015, יש עלייה כנגד התקשורת במגמה חדה ביותר. יש קפיצות כל פעם שהתקשורת מדווחת על חקירות נתניהו", וציינה: "נתניהו עצמו מדבר כנגד 'התקשורת השמאלנית' מבחינה טרמינולוגית ומערכת הבחירות האחרונה החלה עם שלט של גיא פלג ועיתונאים נוספים בססמא: 'הם לא יחליטו'".

בהתייחס לדמויות ממלכתיות כמו נשיא המדינה ויו"ר ועדת הבחירות המרכזית, הנתונים מדאיגים לא פחות. כ-11 אחוזים מכלל השיח כלפי הנשיא הוא שיח שנאה. 75 אחוזים מאותו שיח הם במובהק ממקור בעל דעות ימניות. בהתאם, כ-12 אחוזים מכלל השיח כלפי השופט חנן מלצר הם שיח שיסוי. 84 אחוזים מכך באו ממקור בעל דעות ימניות מובהקות.  

בהתייחס לאמירות רה"מ כנגד הפרקליטות, רוזליו-אדלר אמרה כי "ברגע שאתה ראש ממשלה ואתה אומר 'יש פרקליטות בתוך פרקליטות', אתה אומר כי ישנה אפשרות שהגוף המשפטי יבגוד בכם", והרחיבה: "שהוא סוג של גיס חמישי. האמירה הזו מתיישבת על כל מני תחושות של אנשים: אנטי-ממסדיות, תחושה של זרות, בעיקר תחושה של אנחנו והם. כשאנחנו זה הצד של ראש הממשלה.

בד בבד, רוזליו-אדלר אמרה כי "אף גוף ממלכתי לא חף מטעויות", אך הסבירה: "אמירות כוללניות שומטות את הקרקע מתחת לגופים האלה וזה מסוכן. כי דמוקרטיה מבוססת על כך שהתקשורת אמורה לדווח, הרשות השופטת לשפוט והמשטרה לחקור". כמו במקרה אלאור עזריה. באותו מקרה אף אחד לא יצא כנגד הרמטכ"ל במערכת הפוליטית. "אלאור עזריה היה קו פרשת המים מבחינת שיח השנאה כנגד הצבא. " אמרה רוזליו-אדלר, וקבעה: "עצם העובדה שהרמטכ"ל לא קיבל  גיבוי מהדרג הפוליטי, וברגע שהיו קריאות כנגד [הרמטכ"ל-לשעבר] אייזנקוט לא היו תגובות גינוי…זו הייתה נקודת צומת שיצרה: אנחנו והם: תמיכה באלאור זה ימין, ולא  תמיכה בעזריה זה שמאל או בוגד".

"זה היה פשוט לשים את צה"ל חשוף בצריח…מירי רגב אמרה: 'מעולם לא היה מצב שצה"ל הפקיר כך חייל'. זו האשמה קשה מאוד כנגד צה"ל" אמרה רוזליו-אלדר.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"