בארץ

פסיפס בן כ-1,600 שנה נחשף בחודש שעבר בחפירות ביבנה, ויוצג בקרוב לקהל בעיר

קרדיט: אסף פרץ, רשות העתיקות

לדברי הארכיאולוגים, זו הפעם הראשונה שביבנה התגלתה רצפה שכזו. לאחר תיעוד של הפסיפס בשטח, שרטוטו וצילומו, הפסיפס הוצא והועבר באופן זמני לסדנת הפסיפסים של רשות העתיקות במוזיאון רוקפלר בירושלים. במחצית השנייה של חודש מאי יחל מנהל השימור שלנו בעבודות הצבת הפסיפס במקומו החדש ליד היכל התרבות של העיר.

רצפת פסיפס צבעוני מהתקופה הביזנטית (בת המאות הרביעית והחמישית לספירה) התגלתה לראשונה ביבנה. הפסיפס המרהיב התגלה במהלך חפירות ארכיאולוגיות נרחבות ביבנה שמנהלת רשות העתיקות במסגרת פרויקט של רשות מקרקעי ישראל להרחבת העיר, בניהולם של ד"ר אלי הדד, ליאת נדב-זיו וד"ר ג'ון זליגמן. בחפירות נחשף אזור תעשייה רחב ידיים, שהיה פעיל לאורך מאות שנים. ע"פ החוקרים, יתכן שהרצפה הייתה חלק מבית מגורים מפואר, שהיה שייך לשכונת אמידים ששכנה בסמוך לאזור התעשיה. לאחר תיעוד של הפסיפס בשטח, שרטוטו וצילומו, הפסיפס הוצא והועבר באופן זמני לסדנת הפסיפסים של רשות העתיקות במוזיאון רוקפלר בירושלים.

רצפת הפסיפס הצבעונית, המתוארכת לתקופה הביזנטית (המאות ה-5-4 לספירה), התגלתה בפעילות בשטח בניהולה של אבישג רייס. הרצפה מעוטרת בדגמים גאומטריים וצבעוניים ובעלת מסגרת מלבנית שחורה. "בתחילה לא הבחנו כלל כי מדובר ברצפה צבעונית", מספרים ד"ר אלי הדד וד"ר חגית טורגה, והוסיפו: "חשבנו כי מדובר ברצפת פסיפס לבנה פשוטה של עוד מתקן תעשייתי. אבל נקודות שחורות שבצבצו מהפסיפס, רמזו לנו כי הוא צבעוני, ויש להסיר את שכבת הפטינה הלבנבנה שהצטברה עליו במשך השנים. מנהל השימור של רשות העתיקות נכנס לעבודת ניקיון של הפסיפס באמצעות חומצה מיוחדת".

"לתדהמת כולנו, נתגלה שטיח צבעוני של רצפת פסיפס, שעוטר בדגמים גאומטריים" סיפרו החוקרים. ע"פ רשות העתיקות, במחצית השנייה של חודש מאי יחל מנהל השימור שלנו בעבודות הצבת הפסיפס במקומו החדש. השימור וההצבה יבוצעו בהתאם לטכנולוגיה העתיקה, עם חומרים דומים לאלה ששימשו לפני מאות שנים. הפסיפס עבר טיפול מסור ע"י מומחי מנהל השימור של רשות העתיקות, ועיריית יבנה הציעה מקום נאה להעתקתו ברחבה הסמוכה להיכל התרבות של העיר.

ראש עיריית יבנה, צבי גור-ארי, מסר כי "שימור הארכיאולוגיה והזיכרון הינם ערכים חשובים בחייה של העיר יבנה, לה היסטוריה מפוארת. בעידן של קידמה והתפתחות מואצת בכל תחומי החיים, חשוב כי גם הדורות הבאים יזכו להכיר מקרוב את שלבי ההתפתחות שעברה העיר לאורך התקופות השונות. נמשיך לפעול בשיתוף רשות העתיקות על מנת להבטיח חשיפה של הממצאים לציבור הרחב והעמקת הלמידה והידע בכל הקשור לעברה וחשיבותה ההיסטורית של העיר".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

מערכת מגזין לתוך הלילה