בארץ

בזמן שקיים תרגיל לאומי רחב היקף לטיפול בזיהום ים בשמן, המשרד להגנת הסביבה הטיל עיצום כספי לפני שבועיים בסך 3.78 מיליון שקלים על שברון

אסדת לוויתן. קרדיט: פרד ארזואן, המשרד להגנת הסביבה

בסימן "הפעם זה רק תרגיל" המשרד קיים במשך שלושה ימים תרגיל נרחב שכלל היערכות רחבה של עשרות גופים שונים, בהם רשויות החירום של ישראל, רשויות מקומיות, מפעלים וחברות המחזיקות בתוכניות חירום למקרי שפך שמן בים. בינתיים, שברון חויבה ב-3.78 מיליון שקלים. יו"ר עמותת שומרי הבית, יוני ספיר, בנוגע לקניסת שברון: "על מנת לגרום לחברה עסקית לפעול למניעת זיהום, יש צורך כי תג המחיר על חריגה מהיתרים, כלומר על עברייני זיהום, יהיה כואב ומשנה התנהלות".

המשרד להגנת הסביבה הטיל על חברת נובל אנרג'י מדיטרניאן לימיטד (שנרכשה על-ידי שברון) עיצום כספי בסך של 3,783,276 שקל, בגין הפרת תנאי היתר ההזרמה לים של אסדת הפקת הגז לוויתן. הטלת העיצום הכספי בוצעה לאחר הליכי אכיפה, לרבות שימוע שנערך למנהלי החברה ביחידה הארצית להגנת הסביבה הימית במשרד להגנת הסביבה. אסדת הגז לוויתן החלה בהפעלה חלקית בדצמבר 2019 וקיבלה היתר הזרמה לים כחוק לכל פעילויותיה. מבדיקות שערכו אנשי היחידה הימית של המשרד להגנת הסביבה, נמצא כי כבר בחודשי ההפעלה הראשונים של אסדת הגז לוויתן, חברת נובל אנרג'י הפרה מספר תנאים בהיתר ההזרמה לים שניתן לה ונרשמה שורה של חריגות מההיתר. בין היתר, נרשמו הפרות בחובות הדיווח למפקחי הגנת הסביבה הימית וכן חריגות באמות המידה הקבועות בו להזרמה לים. סמנכ"ל בכיר לפיקוח ואכיפה במשרד להגנת הסביבה, יצחק בן דוד (בנדה), קיבל את ההחלטה להטיל את העיצום הכספי לפי חוק מניעת זיהום הים ממקורות יבשתיים.

למרות הודעת המשרד כי הוא "רואה את ההפרות בחומרה ומדגיש, כי לא יאפשר פעילות מתקנים בים ללא שקיפות מלאה ותוך גילויי אי ציות לתנאי היתר ההזרמה לים בפרט והיתרים בכלל", כתבת גלי צה"ל איילת ברון דיווחה בתחילת השבוע כי משרד האנרגיה שלח את חברת נובל אנרג'י למקצה שיפורים בסקירת הבטיחות לאסדת לוויתן ללא חשיפת הסיבה לציבור.

במקביל להטלת הקנס, בתרגיל דימו מתקפת סייבר המופעלת באופן אוטומטי, שבמהלכה נעשתה השתלטות על מכלית נפט שהייתה בדרכה לנמל קצא"א אשקלון, השתלטו על מערכות האונייה, הפנו אותה לכיוון צפון מאזור קצא"א צפונה בנתיב שהוביל לכיוון לבנון. במהלך ההפלגה, בשל ניסיונות התנגדות להשתלטות של צוות המכלית, נשפכו 60 אלף טון נפט גולמי בין אשדוד למפרץ חיפה. צוות האונייה ביצע ניתוק של כל מערכות המכלית על מנת למנוע כניסה למים הטריטוריאליים של לבנון.

לפי התרחיש, האונייה נגררה על-ידי גוררת מקפריסין לנמל חיפה ומוחזקת שם כשיש בה עדיין 70 אלף טון נפט גולמי. בשל ניתוק כל המערכות, לא צפויה ממנה סכנה נוספת והמאמצים הם לטיפול בזיהום הגולמי בים שנמצא במרחק של כשבעה ק"מ מהחוף. בסיום היום הראשון נשאבו כ-9,000 טון נפט גולמי, במסגרת התרגיל.

"קיימת חשיבות גדולה בתרגול ושיפור היכולת של מדינת ישראל להתמודד עם אירוע העלול לפגוע באופן חמור בפעילות תשתיות חיוניות ביותר למשק הישראלי, הכוללת את אספקת המים המותפלים, יבוא וייצוא סחורות דרך נמלי הים ופעילות שלוש התחנות לייצור החשמל הגדולות בישראל, תוך פגיעה חמורה במקביל בזמינות חופי הים לציבור ופגיעה בסביבה הימית והחופית הייחודית לחופי ישראל" נמסר מהמשרד.

יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית", מסר בתגובה על הטלת עיצום כספי על חברת שברון- נובל אנרג'י, בגין הפרה של תנאי היתר ההזרמה לים מאסדת לוויתן: "שמחנו לתרום את תרומתנו לאכיפה שבוצעה על ידי המשרד להגנת הסביבה. נמשיך לסייע למשרד לאכוף את ההיתרים, התקנות והחוקים על עברייני הזיהום הפטרוכימי בישראל", והרחיב: "העיקרון לפיו 'המזהם משלם' הוא עקרון יסוד חשוב, אך חייב להתלוות אליו גם תג מחיר מרתיע, בהתאם לחוסנה של החברה ולחומרת העבירה. על מנת לגרום לחברה עסקית לפעול למניעת זיהום, יש צורך כי תג המחיר על חריגה מהיתרים, כלומר על עברייני זיהום, יהיה כואב ומשנה התנהלות. שוויה של חברת שברון עומד כיום על כ- 160 מיליארד דולר. אין כל הרתעה לדידנו בהצבת תג מחיר של פחות מאלפית האחוז משוויה, בגין 'שורה של חריגות מההיתר', הכוללות בין היתר 'הפרות בחובת הדיווח למפקחי הגנת הסביבה'- דהיינו, לא פעם אחת, אלא מספר פעמים בהן החברה מחד הזרימה לים חומרים אסורים ומאידך לא דיווחה על כך לרשויות".

ספיר הסביר: "יש להבין: חריגות מסוג זה הן תולדה של חיפוש דרכים לביצוע חיסכון כספי משמעותי עבור החברה, חיסכון שיבוא לידי ביטוי בשורת הרווח שלה. רק לאחרונה "התבשרנו" כי שברון עתידה לבצע סבב פיטורין נרחב וכן כי דלק קידוחים ונובל אנרג'י תבצענה קיצוצים בתקציבי ההשקעות בארץ, קיצוצים שעלולים לבוא הן על חשבון הבטיחות והן על חשבון הסביבה ובריאות התושבים", ופירט: "החברות הללו מחפשות כל העת דרכים למיקסום רווחיהן והעלאת תשואתן על ההשקעה. לכן, השוט הכספי חייב להיות מופעל במקרים כגון אלו, באופן שיהווה הרתעה של ממש על עברייניות הזיהום. הייתי שמח לראות פעולה נחרצת יותר של הרגולטור הישראלי כנגד חברות עברייניות ומסוכנות, לרבות מצד משרד האנרגיה שקיבל לידיו לאחרונה דו"ח מסמר שיער מחברת הייעוץ RPS- דו"ח שהוא עצמו הזמין, אך לא נקף אצבע על אף הממצאים מעוררי הפלצות בו, לרבות התייחסות לאחד האירועים כאל "אירוע בעל פוטנציאל לאובדן חיים רבים", כך לשון הדו"ח".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"