בארץ דעות

מאמר דעה: הדרך היחידה היא ממשלת מיעוט

קרדיט: חדשות 12
קרדיט: חדשות 12
Written by אריה הלבר

אריה הלבר רואה את הקשר שקשר רה"מ, ולא רואה איך אפשר לצאת ממנו. כמו אלכסנדר, כנראה שהדרך היחידה היא פשוט לחתוך עם סכין חד עד היסוד.

מדינת ישראל חייבת לצאת מהלולאה  האינסופית אליה נקלעה. סבבי בחירות חוזרים ונשנים ללא הכרעה נראית לעין. סבבי בחירות שהתוצאה שלהם היא ממשלת מעבר עם יכולות מוגבלות. מה לעשות? הכי קבוע כנראה בישראל הוא הזמני. יש פשוט אקסיומות בחיים שעובדות.

המציאות בה ממשלת מעבר מנהיגה את המדינה מזה כמעט שנה, משמעותה קיפאון מוחלט בכל אחד מתחומי החיים. שלא לדבר על ביטחון, כלכלה, חינוך, בריאות, תעבורה. כמה שרים רה"מ מינה לאחרונה? זוהי מציאות שבה יש חשיבה, אך ורק לטווח הקצר ביותר. אין יכולת או אפשרות לתכנן מהלכים אסטרטגיים בשום תחום חיינו. תסתכלו אך ורק מה קרה למובלעת שכעת בשליטת ירדן. ככה זה שמזניחים ופוגעים בידידים. ידידים עלולים להיות נוטרי טינה.

ההחלטה שלקח ראש הממשלה בנימין נתניהו "לאגד" בלוק פוליטי כשניגש למשא ומתן הפוליטי כגוש אחד, מתנפצת חזיתית בהחלטה שלקח יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. הוא לא מתחבר לחרדים. או למשיחיים. אלו שבסופו של דבר מהווים את המרכיבים המשלימים לליכוד בבלוק בצד הימני של המפה הפוליטית.

המסקנה הנגזרת היא פשוטה. הדרך היחידה לצאת מהלולאה היא להגיד שהמלך הוא עירום. מה הכוונה? המילה של רה"מ נמוכה יותר מהאספלט עליו מושתת הכנסת. שרה"מ לא יכנס עם גנץ לממשלה רחבה. הוא במלכוד 22. אם ייכנס מבלי להכניס את הגוש שהתחייב אליו אישית- הוא בוגד בימין. אם לא ייכנס לממשלה רחבה- הוא בוגד בישראל. נדמה כי בנימין נתניהו יעדיף לא לבגוד בעצמו ולא ייכנס לממשלה רחבה. הוא יעדיף להילחם לשלום הבית, תרתי משמע. המלך הוא עירום ערכית, ועל זה אין עוררין.

כעת, נדמה כי האפשרות היחידה לניהול תקין של המדינה הוא אולי הקמת ממשלת מיעוט בראשותו של יו"ר כחול-לבן בני גנץ. העניין של המלך עירום הולך לשני הכיוונים. ובתמיכה מבחוץ של הרשימה המשותפת. אורך חייה של ממשלת המיעוט יהיה כנראה קצר. אבל היא במידה רבה תוציא את מדינת ישראל למסלול חדש, מסלול לא קל נוכח האתגרים שטווה רה"מ. אך זירה פוליטית ללא בנימין נתניהו בראש. זאת כל-עוד היועץ המשפטי לממשלה יפסיק לכאורה לכסות על רה"מ.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אריה הלבר