בארץ דעות

מאמר דעה: "זהו זמן קצר, ואלו ימים הרי גורל"

קרדיט: חדשות 12

כך אמר במעמד העברת המנדט נשיא המדינה ראובן ריבלין. כעת נראה האם כל הצדדים שמעו את הקריאה. וכן, גם בבלפור. האזרח הממוצע לא יסלח למי שימנע ממשלת אחדות. ואחדות היא לא אומרת ללכת עם הגוש.

"גודל השעה וגודלם של האתגרים שלפיננו מחייבים להקים ממשלה בישראל, לעם בישראל על רקע תוצאות הבחירות" אמר נשיא המדינה. ריבלין הוסיף כי "כל עוד לא תהיה מוטיבציה לייצר בריתות חדשות בין המפלגות הגדולות או הקטנות. כל עוד לא יהיה רצון אמיתי להגיע להסכמות, להתפשר. לא תקום ממשלה". ריבלין הציע שנית במעמד את מתווה הנשיא במטרה להקמת ממשלת אחדות.

דבריו של הנשיא כרגע נופלות מצד מסוים של המפה הפוליטית. מי שמחזיק בגוש חוסם, שמקבע מדיניות למרות שהעם אמר את דברו, שמקבע מדיניות במידה רבה משיחית וסקטוריאלית במכוון- לא בא לממשלת אחדות. אלא אך ורק לקיבעון הישן. רה"מ הבין כי המשחק המדובר כעת הוא משחק סכום אפס, ולכן הוא אימץ גם אסטרטגיה פוליטית כזו. הוא קיבע את הגוש בהתחייבויות חתומות. הוא, כמו תמלילי פרשת 2000, משך אותם במידה רבה בשל צרכיהם השונים. הם קנו את הפיתיון, וכעת בדילמה. בהחלטה הנוכחית נדמה כי כולם יודעים מי מוכר מה לציבור בוחריו. כיום, ובשונה מרוב דרכו הפוליטית של רה"מ, ערכים מוכרים. כעת רק צריך לראות מי ימכור יותר.

בדבקות של מפלגות ימינה אין פה אפילו מצג שווא של אידאולוגיה ערכית כלשהי. שרת המשפטית אף קיבעה את התפיסה כי לחברי הגוש נוח בשל נפיצות מצבו הלחיץ של נתניהו. בהינתן הקמת ממשלה בראשותו, יחד עם הגוש,  שקד אמרה דברים ברורים ביותר בריאיון עם אריה גולן ברשת ב'. "התנקשות בדמוקרטיה" קראה שקד להצעת כחול-לבן לשינוי החוק כי רה"מ לא יוכל לכהן מרגע הגשת כתב אישום. בכך הראתה שקד את הרף הערכי בו היא דוגלת. הכל אינטרס, ללא חשיבה מעבר. שקד אך ורק תקפה את גנץ ובירכה על התקדמות בכך שרק נתניהו לשלטון. הגוש, כך מסתבר, רוצה לאכול את העוגה ולהשאירה שלמה. לא לוותר על כוחו מצד אחד, ושמצד שני המפלגה הגדולה בכנסת תוותר על כוחה הפוליטי. כך גם אמר ח"כ יריב לוין לגבי "ויתורים" של הליכוד. ספינים, לצערו, הוא לא למד מראש מפלגתו.

קרדיט: חדשות12
קרדיט: חדשות12

רה"מ הנוכחי לחיץ ומעורער. אדם אשר אינו יכול להבדיל כעת כבר בין בדיה לבין אמת. אפילו על חשבון תושבי המדינה. רק תראו את הערכתו של הפרשן רוני דניאל לגבי "האיום מתימן". איום שכיכב בנאומו של רה"מ.

אז מה כל הטררם כן נותן לנו? בעיקר מפרשים, אך ללא רוח. מדינת ישראל תקועה. הקברניט אשר הבין שתקע את הספינה במים רדודים לא מוכן לוותר על ההגה. והספינה מתבקעת. מבחינתו, שהספינה תטבע ושאף אחד לא ינצל. וכעת הוא חותך גם את כבלי ספינות ההצלה. בבחינת קרנו של נתניהו כגאון העולם הגדול, ההבנה כי המנהיג הכה-דגול הטעה את תומכיו כבר ברורה. וזו עוד מבלי לדבר על הגירעון המתקרב בצעדי ענק אל עבר ארץ הקודש. ולמאי גולן מסר אישי: אני מאמין דווקא ההיפך. כנתניהו יפסיק יצא מתפקידו, רבים יחזרו לארץ.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"