בארץ

המשרד להגנת הסביבה מתנגד ללקיחת סמכויות רגולטוריות ע"י משרד ראש הממשלה

קרדיט: shutterstock
קרדיט: shutterstock

בהודעה שהתקבלה במערכת מגזין לתוך הלילה נכתב: "המשרד להגנת הסביבה מתנגד לכל מהלך שיחזיר את ישראל לסטנדרטים סביבתיים נמוכים ומיושנים, שפוגעים בציבור ומזיקים לבריאותו".

"בעשור האחרון אכן המשרד הוביל לקפיצת מדרגה ברגולציה ובסטנדרטים הסביבתיים בישראל" נכתב בהודעה, והוסיפו: "במקום לברך על כך, נדמה שיש מי שרוצים להחזיר את הגלגל לאחור, ולאפשר למפעלים לזהם באין מפריע, תוך הסתכלות רק על שורת הרווח הכלכלית על חשבון הציבור".

בהודעה נכתב: "הסוגיות שבהן דן צוות הרגולציה במשרד רה"מ מייצגות רובן ככולן את האינטרסים הצרים והצפויים מראש של התעשייה", ונקבע: "נעדרת מהן כל הסתכלות על בריאות הציבור והסביבה". עוד הורחב בהודעה כי בסוגיות המדוברות נעדרים נושאים כמו ייצור "אוויר נקי יותר, מים נקיים יותר, סביבה חופית נקייה ובטוחה יותר. היה ראוי לצפות כי הצוות ישקול דרכים לחיזוק סמכויות ויכולות המשרד".

ההודעה באה לאחר שמנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, התבטא בחריפות כנגד היוזמה בריאיון לעיתון גלובס השבוע. "היה ראוי לצפות כי הצוות ישקול דרכים לחיזוק סמכויות ויכולות המשרד, אך תחת זאת הוא פועל להצרת צעדיו ולהחלשת כוחו בהתמודדות עם האתגרים הסביבתיים הרבים" אמר סמט לגלובס, והמשיך כי "אנחנו לא יכולים לבוא ולומר שאנחנו רוצים להיות הכי מקלים באיחוד האירופי. תעשייה שלא יודעת לעמוד ברגולציה סביבתית בעידן הזה, לא תהיה לה עמידות לאורך שנים. מי שרוצה תעשייה ברת-קיימא במדינה, חייב לדאוג לתקינה סביבתית מחמירה".

"אנחנו לא רואים היגיון בכך שמעל המשרד יהיו עוד סמכויות למשרד אחר. באים למשרד ראש הממשלה בבכי ותלונות ממשרדים וגורמים אחרים, אבל זה לא הגיוני שבגלל זה רוצים להפוך את השיטה" אמר סמט, והרחיב כי "אנחנו מסרבים לכך שתהיה ועדה שממונה על החלטות המשרד", וקבע כי "ועידה כפי שהם מציעים יכולה לשתק את המשרד להגנת הסביבה, ואף משרד לא בנוי באופן כזה שבו הוא מפעיל את סמכויותיו רק לאחר שהוא קיבל את אישורה של איזושהי ועידה".

"זה לא בהלימה לאף מקום אחר בעולם ואנחנו לא מכירים שיטת עבודה כזו. יש לנו עוד פרקים שלמים של רגולציה, גם בתחום התעשייה, שעדיין לא נרשמו. יש לנו חוסרים גדולים בתחומים רבים. צריך לדבר על הרחבת הרגולציה והסמכויות" דרש סמט, והרחיב: "עם הפרסום אצלכם לגבי המכתב, יצא ציבור רב להגנה על השיקולים הסביבתיים. אף אחד לא רוצה לגור ליד מפעל שתנאיו הם הכי פחות מחמירים ב- OECD . אם כבר יש לך מפעל ליד הבית – הוא צריך להימדד בתקינה הכי מחמירה".

בריאיון לכתבת גלובס, שני אשכנזי, סמט אמר: "אם יתקבלו הצעות הפעולה שנבחנות במסמך, הרי שההחלטות הסביבתיות הנוגעות למתקני תשתיות לאומיות כמו תחנות כוח פחמיות ובתי זיקוק, בעלי פוטנציאל הזיהום הגדול ביותר, יונעו בעיקר על-ידי האינטרס הכלכלי ולא זה הבריאותי-סביבתי שהמשרד מייצג", וקרא לציבור: "אנו מקווים כי הציבור לעולם לא יאפשר חזרה לרגולציה של מדינת עולם שלישי".

נכון לכתיבת שורות אלה, למגזין לתוך הלילה נודע כי מספר גופי שמירה על איכות הסביבה מתכננים הפגנה במוצאי שבת הזו אל מול ביתו של רה"מ בנימין נתניהו במחאה על דרישת משרדו לקבל לידיו סמכויות רגולטיביות ממשרד להגנת הסביבה במטרה להקלת הרגולציה הסביבתית הקיימת.

יו"ר עמותת "שומרי הבית" שיזמה את ההפגנה, יוני ספיר, מסר למגזין לתוך הלילה: "לאחר שנובל אנרג'י ויצחק תשובה הבינו כי אין סיכוי שאסדת לוויתן בקרבת החוף תוכל לעמוד בתנאי חוק אוויר נקי, על רקע דו"חות המומחים והמידע המדעי הרב שסיפקנו למשרד להגנת הסביבה וכפי שאנו מתריעים מזה זמן רב, נתניהו נחלץ לעזרתם ומקדם חקיקה מתחכמת שתאפשר להם לדרוס את החוק ולפזר מזהמים ורעלים מבלי לתת על כך את הדין".

קרדיט: shutterstock
קרדיט: shutterstock

ספיר הודיע כי "המהלך הזה נועד לקעקע את הזכויות המוגבלות גם כך של המשרד להגנת הסביבה, ולהותיר את הציבור חסר הגנה כנגד תאוות הבצע של הטייקונים, בהקשר לאסדות הגז, המפעלים המזהמים במפרץ חיפה, תחנות הכוח המונעות בגז המתוכננות לצוץ כפטריות לאחר הגשם ברחבי ישראל", והוסיף: "הציבור בישראל איננו טיפש ואין לנו ולארגונים נוספים כל כוונה לאפשר לשערוריה הזו לעבור ולהתקבל. נילחם ברחוב, בכנסת ובבתי המשפט כנגד המהלך הקטלני הזה".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"