בארץ תחקירים

הדליפה והסתימה

הדעות חצויות לגבי מפלגת העבודה. עם רשימה טובה לאחר פריימריז, אך פקפוק רב ביו"ר המפלגה אבי גבאי- ובעיקר לאור התנהגותו כלפי ציפי לבני- מתפקדי העבודה חצויים לגבי מה לעשות. לדעת רבים, ראש המפלגה דוגל בהעלאת הדגל החברתי והשכחת הדגל המדיני. יצאנו לבדוק.

א', חבר מפלגת העבודה יותר מ-20 שנה מאזור השרון, אמר לי בשיחה: "אני פרשתי ממפלגת העבודה בעקבות מה שגבאי עשה ללבני. הוא התנהג כמו חמור ועם חמורים אני לא מתעסק". א' הרחיב כי "לבני היא היחידה שמציגה את המצב כמו שהוא, היחידה שמייצגת אותי על הספקטרום הפוליטי".

על פי דיווח של עיתון "הארץ", שעות מעטות לאחר פיצול המחנה הציוני בדרכו של גבאי מאות מחברי המפלגה פרשו והחליטו לא עוד. "עוד התקשרו אליי ושאלו 'למה?', אמרתי כי זה בגלל מה שהיו"ר עשה ואם המפלגה תעבור את אחוז החסימה אני אהיה בשוק", אמר א' והוסיף: "הוא היה אמור להביא קולות אחרים ולא לפלג- איזה קולות הוא הביא?". לאחר מסיבת העיתונאים השנויה-במחלוקת של יו"ר העבודה, המפלגה הייתה, במילים מעטות, על סף קריסה פנימית. לאחר קביעת תוצאות הפריימריז, חלה על פי הסקרים התאוששות קלה של הוספת שלושה מנדטים.

"אני חושב שאצביע ללבני. היא היחידה שמחזיקה כרגע בגאון את הדגל המדיני ואת הדעות שלי". הודיע א', וסיכם: "אני לא יודע אם גנץ, עם הרשימה שלו או העבודה עם זה שלא אפשרו לתומר פינס להתמודד כי הוא היה כנגד גבאי יכולים להגיד מה שהתנועה יכולה".

מנגד, יש כאלו שנשארים דבקים במפלגת העבודה. "אין לי מושג מה הלך בין גבאי לתומר פינס,  אני  יודעת שיש לנו פעילים וח"כים שנפגשים ומגייסים את הצעירים במקומות הבילוי שלהם ובאוניברסיטאות". אמרה בשיחה למערכת "לתוך הלילה" מנהלת שטח של "העבודה" באזור השרון. בהתייחס לטענות בנוגע לגילאי פעילי המפלגה אמרה: "הפעילים שיכולים להקדיש זמן רב הם פעילים בגלאים הבוגרים יותר, הם יוצאים לשטח, הם מעורבים יותר בקהילה , אני לא מצפה שמישהו עם שתי בנות נניח יתחיל להפגין בצמתים. הצעירים עסוקים ביומיום בפרנסה, משפחה".

"כמה אנשים שעברו ל'חוסן לישראל' מונעים מ'תחושת בטן'" אמרה מנהלת השטח. "עריקי" העבודה מתחלקים ברובם לשתי מפלגות- "חוסן לישראל" בראשות בני גנץ, ו" יש עתיד" בראשותו של לפיד. "הצלחנו לעצור את הזליגה ואנשים חוזרים. ישנם עדיין וכנראה יהיו עד הרגע האחרון הקולות הצפים, אלה שעדיין לא החליטו מה ולמי להצביע", אמרה מנהלת השטח והוסיפה: "השאיפה להגיע ל-15 מנדטים ויותר".

"הרשימה לכנסת היא רשימה חברתית ברובה, רשימה שאני כולי מתרגשת למגוון הרחב . הפסיפס של המדינה, מאד מאוזנת, צעירים וותיקים, דתיים וחילוניים, ביטחוניסטים כמו עומר בר-לב ואמיר פרץ,  רויטל סוויד שנלחמת בקו האנטי-דמוקרטי. סתיו שפיר שנלחמת בשחיתות" אמרה המנהלת, והתייחסה לסוגית הדגל המדיני: "המפלגה כן מדברת על שתי מדינות לשני עמים  על שיחות והסכמה להתנתקות של שני הצדדים". לדעת המנהלת, ישנם אלו שרק מדברים- כמו לפיד ואחרים. לדבריה, מי שבפועל מחויב לרעיון זה המרכז-שמאל . "אנחנו לא יכולים לשבת בממשלה שלא יושבת עם הפלסטינאים לקיום הסדרים של היפרדות,  ממשלה המחוקקת חוקים אנטי-דמוקרטים". בדבריה ניתן היה להרגיש את ההתרגשות שעברה על המפלגה המרגישה שהיא חזרה להפיח תקווה בחלק מהמפה הפוליטית. מנגד, חוזר לי משהו שא' אמר לי בסוף שיחתנו: "הייתי כל חיי בעבודה. מעל עשר מערכות בחירות. במה תעזור הרשימה אם זה היו"ר?".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"