בארץ בעולם תחקירים

פרשת 5000? הקשר העסקי בין הטייקון ההודי ראטן טאטא ונתן מיליקובסקי

קרדיט: מגזין לתוך הלילה

בזמן שבנימין נתניהו החזיק במניות בחברה שהתמזגה לימים עם חברת גרפטק בה החזיק בן-דודו מיליקובסקי אחזקות ניכרות, הוא פעל לקידום עסקים בין מדינת ישראל לקונצרן טאטא, לו קשרים עסקיים ענפים עם חברת גרפטק.

בתחקיר מערכת לתוך הלילה עולה כי במהלך שנת 2010 חברת גרפטק הייתה במגעים עם נתן מיליקובסקי, בן דודו של רה"מ בנימין נתניהו, לרכישת חברותיו- סידריפט ואיי./ג'י אלקטרודס. במקביל, בשנת 2010 גרפטק הייתה בקשר עסקי מתמשך עם חברת בת של תאגיד טאטא, טאטא סטיל אירופה (TSE), בראשות ראטן טאטא. טאטא הוא ענק העסקים ההודי לו ארגן רה"מ טיסה במסוק של חיל האוויר הישראלי. רה"מ אף פעל להקמת אזור סחר חופשי למען בניית מפעל רכב הטאטא נאנו בשטחי ירדן-ישראל-הרשות הפלסטינית. פרויקט של חברה אחרת בראשות טאטא.

ממסמכים שהתקבלו במערכת לתוך הלילה עולה כי הקשר העסקי בין חברת גרפטק, בה כידוע בן דודו של רה"מ היה בעל עמדה בכירה ובעל מניות, לבין חברת טאטא סטיל אירופה (STE), חברת בת של תאגיד קבוצת טאטא ובניו, נמשך לפחות עד מחצית שנת 2014. ע"פ דיווחים שונים, רה"מ העיד השנה כי הוא אכן מקבל סכומי כסף "מפעם לפעם" מבן דודו. בשיחות עם נציגי תאגיד טאטא עלה כי אספקת החומרה לרכב הטאטא נאנו היא תלוית פריט וכי חלק מהאספקה מתקיימת בתוך התאגיד. קרי, חברות שונות של קבוצת טאטא ובניו מספקות רכיבים שונים לתאגיד "טאטא מוטורס" שבשליטת הקבוצה. "זה תלוי פריט" אמר לכתב המגזין נציג החברה, ואף הוסיף כי "יש ציוד שהוא בייצור חיצוני".

במסמך משנת 2016 התקבלה עדות לעסקאות טאטא סטיל אירופה (STE) עם חברת גרפטק משנת 2014.

ע"פ פרסומים שונים בתקשורת הישראלית, בעדותו של עד המדינה ניר חפץ עולה כי איש העסקים הישראלי ארנון מילצ'ן התרברב בפניו שעסקת מילצ'ן-טאטא הייתה בעלת פוטנציאל בשווי "מאות מיליוני דולרים או יורו". בכתב החשדות כנגד רה"מ נטען בעניין זה תחת הכותרת "מיזם טאטא" כי בשנת 2010 היה זה דווקא מילצ'ן אשר פנה לרה"מ "בבקשה כי יפעל לסייע לקדם מיזם בשיתוף איש העסקים ההודי ראטן טאטא, הכולל הקמת אזור סחר חופשי בשיתוף פעולה בין ישראל, ירדן והרשות הפלסטינית, בו יוקמו מפעל לייצור רכבים בעלות נמוכה ובית ספר למקצועות הרכב".

רה"מ בנימין נתניהו וסמל טאטא מאחוריו. קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

למערכת מגזין לתוך הלילה נודע כי משנת 2010 עד סוף שנת 2014 היו בין חברת בת של תאגיד קבוצת טאטא לבין חברת גרפטק קשרי עסקים. מהם הרוויח, בין היתר, בן דודו של רה"מ נתן מיליקובסקי. במסמך "הצילו את גרפטק" שנכתב בשנת 2014 עולה כי בשנים 2010-2009 חלה עליה במכירות חברת גרפטק לאחר תקופה בה הייתה בקשיים. גורמים בטאטא וגורמים בכירים לשעבר בחברת גרפטק לא שללו את הקשר העסקי.

במסמכים ועדויות שהתקבלו במערכת מגזין לתוך הלילה עולה כי היה קיים קשר עסקי מתמשך בין חברת גרפטק לבין חברת קורוס ברזל הבריטית עוד בשנת 2007. בשנת 2008 נקנית האחרונה ע"י קבוצת טאטא ובניו, שנמצאת בבעלות חלקית של ראטן טאטא, ובמהלך שנת 2009 משנה את שמה לטאטא סטיל אירופה (STE).

ראטן טאטא. קרדיט: מגזין לתוך הלילה

במהלך שנת 2009 יוצא לעולם קוו ייצור לרכב שהיה עתיד לשנותו- הטאטא נאנו. רכב בעלות התחלית של כאלפיים דולרים בלבד. מיזם סמי-פילנטרופי כלכלי של ראטן טאטא. בכתבה של סוכנות הידיעות רויטרס באותה שנה עולה כי מצרים הזמינה את טאטא לבנות את מפעל הרכב בשטחה. באותה שנה רה"מ נתניהו נבחר לכהונתו השנייה. אחת התהיות העולות מהתחקיר היא האפשרות להקמת מפעל לייצור רכב בעל היגוי מובנה בצד ימין- בעוד התקן המאושר בישראל הוא בצד שמאל.

במקביל, בתחקיר של כתב דה מרקר גור מגידו התגלה כי נתניהו מקבל באותה תקופה סכומי כסף מבן דודו נתן מיליקובסקי וכי הוא שותף עסקי של מיליקובסקי. מיליקובסקי פועל כבר במחצית הראשונה של שנת 2010 במטרה להפוך לבעל מניות משמעותי ולשותף מרכזי בחברת גרפטק. לאחר קניית האחרונה את שתי חברות מיליקובסקי- סידריפט ואייי/ג'י אלקטרודות אל.אל.סי- בנובמבר אותה שנה מיליקובסקי אכן הופך לבעל מניות משמעותי בחברה. במקביל, רה"מ בנימין נתניהו מכר בנובמבר 2010 מניות שהיו בחברת NMSD  של מיליקובסקי לחברת NMDM שהיתה אז ברשות המשפחה. המכירה בוצעה במסגרת עסקת התמזגות החברות גרפטק וחברת NMSD. אותה חברה בה היו לנתניהו אחזקות. אותה חברה אשר הייתה בשעתו בשליטת משפחת מיליקובסקי. אותה חברה שהתמזגה לגרפטק.

ממצאי התחקיר מעלים את האפשרות כי רה"מ פעל בעניינו של טייקון העסקים ראטן טאטא תוך ניגוד עניינים לכאורה בשל קשריו העסקיים של בן דודו ובעקיפין שלו עם אותו טייקון.

(בהכנת הכתבה השתתף אריה הלבר)






Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"