בארץ

לאחר שבע שנים של תפעול ללא היתר פליטה: אסדת תמר קיבלה את ההיתר מהמשרד להגנת הסביבה

קרדיט: צילום מסך, סרטון יח"צ נובל אנרג'י.

במקביל, ע"פ הודעת המשרד להגנת הסביבה בנוגע מרשם הפליטות לסביבה (מפל"ס) לשנת 2019, התקנת מערכת הפחתת הפליטות באסדת תמר, לפי דרישת המשרד, והפסקת הפקת הגז במרי בי הפחיתו את הפליטות ב 98%. מנגד, בעמותת שומרי הבית מחו על הטענה: "זו אינה מגובה בדיגומים מספקים- אלו בוצעו על שלוש ארובות מחממים ביום אחד בלבד, חלק מהמזהמים נבדקו בארובה אחת בלבד והתוצאות נבדקו על ידי מעבדות בלתי מוסמכות".

שבע שנים של תפעול אסדת הגז תמר ללא היתר פליטה פעיל הגיעו לסיומן. המשרד להגנת הסביבה עדכן אמש (31.08) כי הושלם ונכנס לתוקף היתר הפליטה לאסדת הגז "תמר", המופעלת על-ידי חברת נובל אנרג'י, בהתאם להוראות חוק אוויר נקי. ע"פ הודעת המשרד, המגבלה על הפליטה השנתית של חומרים אורגניים ומגבלה פרטנית לבנזן תקפה לכל אורך תקופת היתר הפליטה, הניתן לפרק זמן של שבע שנים. הדרישה להתקנת מערכת ניטור רציף על "גדר האסדה" נבחנה ונשקלה על-ידי הממונה אך הוחלט לא לדרוש ניטור בשולי האסדה בשל מה שהוגדר "כמות רכיבי הציוד באסדה וסוגם (מעוטי דליפות), צפויה השפעה קטנה על הריכוזים הסביבתיים של בנזן בסביבת האסדה".

מנגד, בהודעת המשרד הודגש כי נוספה דרישה לביצוע דיגום סביבתי לבנזן על האסדה בתדירות של אחת לשבועיים לתקופה של שנה ובהתאם לתוצאות, יישקל הצורך בניטור רציף. בנוסף, בהיתר הפליטה נקבעו דרישות לביצוע תוכנית לאיתור וטיפול בדליפות במרכיבי ציוד (LDAR) וניטור דליפות של חומרים אורגניים נדיפים באמצעות מצלמה תרמית, הקמת תחנת ניטור מזהמים בקו החוף והתקנת ניטור רציף של  פחמן אורגני כללי (TOC) בארובות המחממים. "דרישות אלה יבטיחו בקרה מיטבית על הפליטות מהאסדה" נכתב בהודעת המשרד. בהתאם להוראת היתר הפליטה, חויבה נובל אנרג'י להקים ולהפעיל תחנת ניטור סביבתי בחוף אשקלון שתהיה חלק מהמערך הארצי. אחת הקביעות החשובות בנוגע לתמר: דיווח על פליטות בשגרה ובתקלה יפורסמו באתר האינטרנט של בעל מקור הפליטה במקום בולט. בנוסף, הוספה דרישה בהיתר הפליטה לפרסום דוח שנתי לציבור.

בנוגע ללפידי האסדה, המשרד להגנת הסביבה קבע פרמטרים תפעוליים שינוטרו וישודרו למשרד כמו ספיקה נפחית של גזים ללפידים, חיווי על קיום להבות הפיילוט, תיעוד וידיאו של הלפידים, פתיחת ברזים המפנים גזים ללפידים, ביצוע אנליזה של הרכב הגזים המופנים ללפיד. בד בבד, באסדת תמר הותקן מתקן לטיפול בפליטות ממערך מיחזור של התוספים הנדרשים לטיפול בגז והמשרד דרש ביצוע תכנית לצמצום והפחתה של פליטות לא שגרתיות כתוצאה מכיבוי והתנעה, תקלה, חירום ותחזוקה במקור הפליטה לתקופת ההיתר. המשרד קבע בנוגע למניעת פליטות לא שגרתיות כי "בעל מקור הפליטה יכין ויגיש תכנית הפחתה לתקופת ההיתר, בתוך 12 חודשים מכניסת ההיתר לתוקף, לבחירה ואישור הממונה ויפעל על-פי התוכנית המאושר". עדכן את לוחות הזמנים להתקנת מערכת ניטור רציף ביחידות המחממים. עד להתקנת מערכת לניטור רציף, בעל מקור הפליטה חויב לבצע דיגום דו-שבועי.

מעמותת שומרי הבית נמסר בנוגע לדו"ח המפל"ס: "דו"ח המפל"ס מציג ירידה דרמטית של כ- 98% בפליטות המזהמים מאסדת תמר, אולם טענה זו אינה מגובה בדיגומים מספקים- אלו בוצעו על 3 ארובות מחממים ביום אחד בלבד, חלק מהמזהמים נבדקו בארובה אחת בלבד והתוצאות נבדקו על ידי מעבדות בלתי מוסמכות. פנינו בכתב למשרד להגנת הסביבה בהקשר זה ואנו ממתינים לתגובתו", והוסיפו: "לשיטת המשרד להגנת הסביבה העלויות החיצוניות של המזהמים וגזי החממה מגיעות לסך של 13 מיליארד ש"ח, זאת בעוד שלשיטת ה- OECD- העלויות מגיעות לסך של כ- 27 מיליארד ש"ח. בין אם נאמץ את שיטת החישוב המקומית או את זו האירופאית, אנו סבורים כי הגיע זמננו להפסיק להשתמש בדלקים פוסיליים ובכך לחסוך לא רק עשרות מיליארדי ש"ח בשנה, אלא גם כ- 2,600 חיי ישראלים מדי שנה בשנה,  על פי תחשיבי ה- OECD".

יו"ר עמותת שומרי הבית, יוני ספיר, מסר בנוגע להיתר הפליטה לאסדת תמר: "אנחנו שמחים כי סוף סוף המשרד להגנת הסביבה מילא את תפקידו, לאחר יותר משבע שנים בהם אסדת תמר זיהמה את שמי הארץ באין מפריע וללא כל מגבלה או יכולת אכיפה מצד המשרד. עמדנו בקשר אינטנסיבי עם המשרד בשנה האחרונה בהקשר זה והאצנו בו שוב ושוב בשיחות, תכתובות ובוועדות הכנסת", והסביר: "לצערנו, מחוסר תגובה ולאחר איחור ניכר בהתחייבויות הכתובות של המשרד, נאלצנו להוציא למשרד ב- 20.8.2020 התראה אחרונה לפני תביעה, כך שאם לא ינפיק את היתר הפליטה לאסדת תמר עד ה- 6.9.2020, נלך לבית המשפט לבקש סעדו".

"אנו שמחים מאד שהלחץ הזה פעל את פעולתו לרווחת תושבי ישראל ושהמשרד נעתר לדרישתנו והנפיק סוף סוף את ההיתר המיוחל. חייהם של תושבי אשדוד ואשקלון אינם חשובים פחות מחייהם של תושבי ישראל אחרים" קבע ספיר.

במקביל, בהודעת משרד האנרגיה אמש (31.08) נכתב כי מינהל אוצרות טבע במשרד האנרגיה הציג הכנסות בסך של כ-480 מיליון שקלים מאגרות ומתמלוגי הגז טבעי, הנפט והמחצבים בחציון הראשון לשנת 2020. מתוכם סך התמלוגים שנגבו ממאגר תמר הסתכם בכ-249 מיליון שקלים מהפקה של כ-BCM3.4, סכום המשקף ירידה משמעותית של כ-39.5% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. סך התמלוגים שנגבו ממאגר לוויתן הסתכמו ב-223 מיליון שקלים מהפקה של כ-BCM 3.1.  ההפקה ממאגר לוויתן החלה ביום 31 בדצמבר 2019. זאת לעומת סכום של כ-414 מיליון ו-917 אלף שקלים ממאגרי תמר וים תטיס, ללא לוויתן בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

בהודעת המשרד הסבירו כי "עיקר המכירות היו לחברת החשמל בישראל ומכירות לייצוא למדינות ירדן ומצרים. התפלגות ההפקה והמכירות של לוויתן מתחלקות בין המשק המקומי כ- 59% לבין הייצוא כ- 41%. ההכנסות מתמלוגים של מאגר לוויתן שנבעו ממכירות למשק המקומי מהוות כ- 55% מסך תמלוגי מאגר לוויתן, והיתרה כ- 45% נבעו ממכירות לייצוא. ההכנסות מתמלוגי הייצוא הינם בשיעור גבוה יותר משיעורם בסך ההפקה של מאגר לוויתן", וציינו: "במחצית השנייה של שנת 2020 וככל שלא יהיו שינויים דרסטיים מהשפעת משבר הקורונה, אנו צופים הכנסות מתמלוגים בהיקף של כ-580 מיליון שקלים ממאגרי תמר ולוויתן".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"