אסיה בעולם

האם מצאו את כתב הקנג'י העתיק ביותר ביפן?

קרדיט: Matsue City

פריט אבן בן אלפיים שנה עורר מהומה בעולם האקדמיה היפני בשל האפשרות לעדות העתיקה ביותר של כתב בארץ השמש העולה. מנגד, הספקנים באקדמאים הודיעו כי לא ניתן היה לראות עדויות לדיו הודו בתמונות אינפרה-אדום. אם ההערכה נכונה, אז הממצא זהו מקדים נוכחות כתב ביפן בחמש מאות שנים.

חוקר במחלקת הארכיאולוגיה של מועצת העיר פוקואוקה, טקאו קוזומי, הודיע במסיבת עיתונאים במחוז גיפו כי שבר זעיר מתרבות היאיואי (1000 לפנה"ס עד 100 לספירה) נושא אותיות קנג'י כחלק מאבן דיו. כך דווח לראשונה באתר היומון "אסאי שינבון" היפני לפני חודשיים. אם יתברר הנתון כוודאי- זוהי קפיצה כרונולוגית משמעותית בהגעת הכתב ליפן.

ע"פ הדיווח בעיתון היפני, השבר הזעיר בגודל של תשעה סנטימטרים, שנמצא באתר הארכיאולוגי טאוואיאמה במטסואה במחוז שימאנה, אכן נושא שתי אותיות- האחת מסמלת אחד מתריסר סימני הזודיאק הסיני, כאשר השנייה מסמלת את הסימן החמישי מעשרת סימני לוח השנה. בד בבד, קוזומי הרחיב כי אבן הדיו אכן נוצרה ביפן לאור סימנים שנותרו ממקל הדיו.

קוזומי סיפר למגזין לתוך הלילה על רגע המציאה: "חשבתי על 'אבן הדיו בצורת צלחת' כ'אבן משחזת' דקה של חורבת טאוואיאמה, ובחנתי אותה. אתר טאוואיאמה מפורסם ביפן כאתר בו נמצאו לראשונה אבני דיו מתקופת היאיואי. אבני דיו בצורת צלחת", והוסיף: "מה שהתגלה לא היה חרס בצורת אוסטרקא, אלא אבן. שהיא אבן דיו".

"נדמה שהיו שתי אותיות קנג'י בצד הכתיבה של אבן הדיו. מבחינת האותיות וצורתן, לאבן יש את המאפיינים כי נוצרה ביפן. כך להערכתי נוצרה לפני אלפיים שנה בתקופת אמצע היאיואי המאוחר" אמר קוזומי, וקבע: "אני חושב שאלו (האותיות-א"ו) מרכיבות את שם הבעלים של אבן הדיו". קוזומי הסביר כי האתר היה אתר סובב שלושה חפיר וממוקם על גבעה שמסביב לה אדמה שטוחה. אתר שגרתי לתקופת היאיואי. "זה נדיר אם מוצאים הרבה אבני דיו בצורת צלחות באתר יחיד" אמר קוזומי, והסביר כי בין אבני הדיו שנמצאו לאחרונה, עשרה על ידו וע"י חברו פרופ' יסואו יאנאגידה, אחת נמצאה עם "אותיות" בגבה. ציוד חיוני לכתיבת מכתבים.

"זה מחייב לבחון מחדש האם השתמשו או לא השתמשו בכתב בתקופת היאיואי" אמר קוזומי, והוסיף: "מהשלב בו יחסי דיפלומטיה ומסחר הוקמו עם שושלת האן בסין, סביב 100 לפנה"ס, כתב התקבלו ע"י חלק מהמעמדות והאינטלקטואלים שהיו אחראים לדיפלומטיה ומסחר חוץ ארוך-טווח. אולי השתמשו בכתב לתיעוד מסחר שכזה. מניתוח האבן, הכרת הכתב יכולה להימשך לתקופת הקופון [שבאה אחרי היאיואי]".

"אמשיך לחקור את אבני הדיו מתקופות היאיואי לקופון בכל רחבי יפן. בהתאם, אנחנו מתכננים לחקור ולחפש ממצאים עליהם נכתבו 'אותיות' מתקופות היאיואי והקופון. כתבתי מאמר בנושא, וכעת מגיש אותו לכתב עת אקדמאי" מסר קוזומי, והרחיב: "ע"פ הקונבנציה המקובלת, שימוש באותיות [ביפן] החל מאמצע תקופת הקופון במאה החמישית לספירה". ע"פ קוזומי, בכך המחקר מקדים את השימוש באותיות בחמש מאות שנה. כעת, צוותו בוחן מה קרה בין תקופת הממצא ולבין אמצע תקופת הקופון והאם יימצאו עוד "כתובות". האתר מתוארך בין 100 לפנה"ס עד סוף המאה הראשונה לספירה.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"