Uncategorized בארץ

התנועה לטוהר המידות בפנייה לראש הממשלה ולראש המל"ל להליך תחקור בעניין התמודדות משבר הקורונה

קרדיט: דף פייסבוק ראש הממשלה בנימין נתניהו

מכתב נוסף נשלח ליו"ר ועדת קורונה, ח"כ עופר שלח, אשר אחראית על הפיקוח הפרלמנטרי על ההתמודדות עם הנגיף. זאת לאחר שליחת פניה דומה למשרד מבקר המדינה. ממשרד ראש הממשלה לא נמסרה תגובה.

"התנועה לטוהר המידות פונה אליך, כמי שעומד בראש חזית המאבק במגפת הקורונה, ומוביל את המאבק הלאומי בה, בבקשה כי תורה על הקמת צוות לביצוע תהליכי תחקור והפקת לקחים אינטגרטיביים ובראייה כוללת, בעניין התמודדות מוסדות המדינה עם מגפת הקורונה בימים אלו". כך נפתחה פנית התנועה לטוהר המידות לראש הממשלה בנימין נתניהו שנשלחה השבוע בנוגע לקיום הליך תחקור והפקת לקחים בזמן אמת בעניין משבר הקורונה. ע"פ גורמים בתנועה, הפנייה נעשתה נוכח "צפי ל'גל שני' של מגפת הקורונה, אשר עשוי להיות חמור אף יותר מזה הנוכחי, חייב להיערך הליך תחקור והפקת לקחים. זאת, במיוחד לנוכח הטענות השונות שעולות כלפי עבודת הגופים הפועלים היום בנושא, ומצבה החמור של מערכת הבריאות עוד בטרם התפשטות הנגיף, כפי שנחשף בדו"ח מבקר המדינה".

בפנייה נכתב כי "לדברי מומחים, כי צפוי 'גל שני' של נגיף הקורונה, העתיד להתרגש על ישראל בחורף הבא. תחזית זו אינה רק השערה של מומחים, אלא תרחיש הייחוס אליו נערך משרד הבריאות, העומד בחזית הפעילות הממשלתית כנגד הנגיף. כך, ציין מנכ"ל המשרד בראיון כי: 'תרחיש הייחוס שלנו מניח שנקודת השיא תגיע בחורף הבא'", והוסיפו: "עולה כי משבר הקורונה אשר פגע במדינת ישראל אינו מאורע חולף, אלא משבר מתמשך, אליו נכנסה מערכת הבריאות כשהיא אינה ערוכה לקראתו (כפי שמצוין בדו"ח הביקורת המיוחד [של מבקר המדינה]) ואשר עתיד לשוב ולפקוד אותה, באופן משמעותי יותר, בחורף הבא".

"בהתמודדות עם מגפת הקורונה שולבו רשויות רבות ומשרדי ממשלה רבים, בהתאם להיקף האירוע וחומרתו. מטבע הדברים עולות טענות שונות בדבר העבודה המשולבת בין הגופים, התיאום וחלוקת האחריות ביניהם, וטענות נוספות. מאחר שמדובר באירוע שטרם נחווה, קיימת חשיבות עליונה לבדוק את ההתנהלות הבין מערכתית כדי ללמוד על דברים שניתן וחשוב לתקנם, לקראת 'הגל השני'" נכתב בפנייה.

בפנייה ליו"ר ועדת הכנסת המיוחדת להתפשטות הקורונה, ח"כ עופר שלח, נכתב כי "לוועדת הקורונה, האחראית על הפיקוח הפרלמנטרי על ההתמודדות עם המשבר, חשיבות עליונה בקיום הליכי הלמידה כבר כעת. מטבע הדברים, הפיקוח הפרלמנטרי על ההתמודדות יוקדש ברובו להתמודדות גורמי המדינה בעת הנוכחית", והוסיפו: "יתרונה של הוועדה, שסמכויותיה הן גם סמכויות פיקוח, הוא ביכולת להביט על אופן התנהלות הדברים, ולחייב, באמצעות כלי הפיקוח הפרלמנטרים, את הגורמים הרלוונטיים לערוך הליך שכזה".

"ישראל נכנסה למשבר הקורונה עם ליקויים חמורים וחסך תקציבי ותפקודי במערכת הבריאות, ואנו תקווה כי למרות זאת נצליח להתמודד עם "הגל הנוכחי". למדינת ישראל אין את הפריבילגיה להמשיך בדרך זו. לאחר שנה בה הכנסת כמעט לא תפקדה, יש להבטיח הליכי פיקוח פרלמנטרי יעילים לשם שיפור המוכנות לקראת 'הגל השני'" נכתב בפנייה, ואף הוצע שהועדה תזמן את מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, בהיעדר ועדה לביקורת המדינה, בדרישה להבהרות מצדו בנוגע לקיום אמצעי ביקורת על מהלכי הממשלה כעת.

הפנייה הנוכחית באה לאחר פנייה דומה של התנועה למשרד מבקר המדינה לקיום ביקורת בזמן אמת על אופן התמודדות גורמי הממשלה עם התפשטות הנגיף מוקדם יותר השבוע. "לאור עמדתו הידוע של המבקר כנגד קיום ביקורת בזמן אמת, ונוכח העובדה כי מרבית עובדי משרד המבקר הוצאו לחופשה לאור המצב, ספק אם אכן יתקיים תהליך זה" מסרו בתנועה.

בהתאם, ראש המל"ל, מאיר בן שבת, התייחס בוועדת הקורונה למצב והודיע כי "אין לנו אסטרטגיה מאושרת ליציאה מההסגר", והוסיף: "הרעיון המסדר הכולל שנמצא בפנינו מאושר, מה שכרגע קיים זה רעיונות וכיוונים אבל לא אסטרטגיה מאושרת".

בהתייחס לדברי המל"ל, מנכ"ל התנועה לטוהר המידות, עו"ד עומר מקייס, מסר למגזין לתוך הלילה כי "הדברים של ראש המל"ל מדברים בעד עצמם. הם רק ממחישים מדוע חשוב פיקוח פרלמנטרי ומדוע חשוב כבר כעת תהליך של תחקור והפקת לקחים גם לעת הנוכחית וגם לקראת 'הגל השני' של הקורונה", והוסיף: "אנחנו מתמודדים עם נגיף הקורונה, שנכנסו אליו עם מערכת בריאות שערוכה בצורה לא אידאלית, ואין לנו פריבלגיה לא לעשות את כל תהליכי התחקור והלמידה האפשריים כדי לשפר את המוכנות וההתמודדות שלנו".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"