בארץ דעות

דעה: נתניהו הצליח לזקק ניצחון פוליטי צר באירוע הגשת שמו להסגרה בבית הדין הפלילי בהאג, ולסנדל את מתחריו

גנץ ונאום ששת הנקודות. האם ידע לצאת מכלוב הזהב המדומיין בו הוא מצוי? קרדיט: צילום מסך, חדשות 12
Written by אריה הלבר

הגשת שמות שר הביטחון וראש ממשלה ישראל לצווי מעצר בבית הדין הפלילי בהאג הוא אירוע מכונן. האיום על מערכי הביטחון הישראליים מפני העמדה לדין בינלאומי לעולם לא היה ממשי יותר. כך, מתוך האירוע הבינלאומי החשוב הזה, שעלול ליצור קרע בין מדינות מסוימות לישראל ואף שמא ליצור קרע באחדות האירופאית המדומיינת, נוצר אירוע פוליטי צר שנועד אולי למטרות פוליטיות צרות. בהמשך הדרך, שמא אכן יחזור המנדט לעם ותתקיימנה בחירות בישראל. במקביל, עלה התאנה הנוכחי, והנידף ברוח יש להגיד, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הציג שש נקודות קריטיות, ועשרות דרכים לבטלן, שקריטיות להמשך תפקוד המדינה. ימינו אנו, גרסת הפוליטיקה.

אין חולק על כך שאירוע הגשת שמות ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, ושר הביטחון יואב גלנט, לבית הדין הפלילי בהאג למתן צו מעצר הינו אירוע היסטורי. התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, קארים חאן, ביקש להוציא צווים נגד ראשי ישראל בהלימה אחת עם הוצאה של צווי נגד ראשי ארגון הטרור חמאס יחיא סינוואר, מוחמד דף ואיסמעיל הנייה. מתוך המצוקה הזו, רה"מ נתניהו חשב פוליטי. מתוך לכאורה טענה כי תמיכה כוללת של כלל המפלגות היהודיות בבית, תיתן לו לגיטימציה ישראלית-פנימית כמעין מראה נגוז של אחדות. נספח זריז של הקדימון "אחדות עכשיו" ששלט בשיח פוסט מסע ההשמד הרצחני של ארגון חמאס בשבעה באוקטובר, וטרום מלחמת הגוש האמוני נגד משפחות החטופים אשר מוחות נגד הממשל. כך כנראה נולד לו מצג הגינוי של 106 חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה שגינו בחתימתם על עצומה את החלטתו של התובע.

מי לא חתם? המפלגות הערביות, ומפלגת העבודה. ח"כ נעמה לזימי הגדירה את המהלך בצורה הטובה ביותר. לזימי מסרה למערכת אתר מעריב כי "אין לי שום כוונה לחתום על ההצהרה הריקה של ביבי, אין לי שום כוונה לחתום על הצהרה חסרת משמעות והשפעה שנועדה להיות כלי במשחק של ביבי לקבל לגיטימציה ולבצר את השלטון המושחת והגרוע שלו", והוסיפה: "זאת הדרך של ביבי לחמוק מהכרעות והחלטות מנהיגותיות ובמקום זה לייצר הצהרות ריקות ולהמשיך לפזר אוויר חם ולא לפעול ממשית. החלטת בית הדין בעניין ישראל מבישה ועושה השוואה בלתי מתקבלת על הדעת שמכאיבה לכולנו, אך גם היא חלק מהכישלון המוחלט של ביבי והנהגתו. שייקח אחריות וילך". בול פגיעה ופספוס באסטרטגיה.

למה הפספוס? ההצהרה נועדה לא רק לחזק את שלטון נתניהו כעת, אלא יכולה להיות משומשת בבחירות באם יגיעו. איך יכול להיות שהאופוזיציה ביד אחת מגנה את נתניהו על שחיתותו המתמשכת וחוסר תפקודו, וביד השנייה מגבה אותו? ישאלו באי אולפני החדשות. כך, רה"מ יצר איגוף לאופוזיציה ולעומד בראשה, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד. לפיד, עדיין יש לציין, מסומן ובצדק כיריב הפוליטי המשמעותי ביותר לרה"מ בשנים האחרונות. יו"ר המחנה הממלכתי, השר וחבר קבינט המלחמה בני גנץ אינו מסתמן כך בשל רפיסותו. אל המהלך האחרון של האחרון נגיע בהמשך, אך יש לציין כי נקודת היציאה האופטימלית מהממשלה סומנה ונשכחה. הדד ליין האמיתי כבר פקע. עסקת אי הפקרת חטופים אינה באופן ממשי על הפרק, אלא רק התנעה ונכונות לבדוק. האולטימטום של השר גדי איזנקוט לא מומש. לאחר 200 ימים בשבי ארגון טרור, שנושק באופן מתמשך לכיוון ה-300 ימים, בושתם של חברי המחנה הממלכתי ניכרת. הם בתפיסת השישה באוקטובר של השמאל הישן נושן. דור נשיא המדינה יצחק הרצוג. הנשיא שאיבד את אמון חלק ניכר מהעם עוד בניסיונו לפייס ולגשר ולאחות ולהשתטח בעניין ההפיכה המשטרית בואכה הרפורמה המשפטית.

בנוגע לנאום ששת הנקודות של גנץ, הניסיון לפייס את הבסיס הפוליטי ואת האלקטורט המהותי ממנו הוא שואב את כוחו ניכר ברבים. גרעין האלקטורט של גנץ בוער. הוא מאס בישיבת ההנהגה בממשלה שהלבינה ונתנה לגיטימציה למשהו באוש מבחינתה כפליים. גם רה"מ נאשם בפלילים, המדרדר את המדינה לתהום מדיני-כלכלי-צבאי-קיומי. גם מתן לגיטימציה לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, יו"ר עוצמה יהודית וחניך מדרשו את הרב מאיר כהנא ותנועת כ"ך. התאריך אומנם נקבע ל-8 ביוני, אך זהו אינו תאריך קבוע. הנקודות ברור מסמוס, ולכן הכל פתוח. עוד דבר מעניין בנוגע לנאום הנקודות של גנץ, הוא ניתן לפני הכרעה בעניין הפריימריז במפלגת העבודה. על הקווים מחכה סגן הרמטכ"ל לשעבר, ח"כ לשעבר יאיר גולן. ביכולתו של גולן לכרסם בכוחו הפוליטי של גנץ. הוא איש צבא בכיר בדימוס, הוא נקט עמדה אידיאולוגית ומוסרית ברורה. עמדותיו ידועות וברורות. הוא היה גם אחד הראשונים לצאת לעבר הכאוס שהתחולל בבוקר שבעה באוקטובר. יש לו את כל הנתונים שיש לשני הרמטכ"לים לשעבר במחנה הממלכתי, למעט אחד. הוא גם נכווה ונפגע כתוצאה מעמדותיו הברורות, והוא עונד זאת בגאון. זאת למרות מדיניותו הגמישה של יו"ר המחנה הממלכתי. בכוחו של גנץ לצאת עכשיו, לערער מיידית את לגיטימיות הממשל הנוכחי, אך הוא לא יעשה זאת. הוא אולי מפחד מזה שמחכה לו מעבר לסיבוב לקראת בחירות. כך, ישנו סיכוי שגם נאום ששת הנקודות נועד לשרת שיקול פוליטי צר.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אריה הלבר