בארץ

התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועמ"ש: שריון ח"כ ניר אורבך לא חוקי ודורש חקירה פלילית

אורבך בועדת הכנסת בשבוע שעבר. קרדיט: נעם מוסקוביץ, דוברות הכנסת.

בחלק מהפרסומים עלה כי הובטח לאורבך שריון במקום 19 ברשימת הליכוד בבחירות הבאות, ותפקיד שר עם הקמת ממשלה חדשה. התנועה הוסיפה כי הפעולות הללו מעלות חשש לעבירות של הפרת הוראות "הקובעות איסור חד משמעי כלפי חבר הכנסת על התחייבות בעל פה או בכתב להבטחת שריון במפלגה". בכך, ההבטחות לפורשי הקואליציה מטעם הליכוד עומדות בסימן שאלה גדול. ממשרד המשפטים נמסר כי "הפניה התקבלה ותענה כמקובל".

התנועה לאיכות השלטון פנתה אמש (16.06) ליועצת המשפטית לממשלה (היועמ"ש), עו״ד גלי בהרב-מיארה, בבקשה שתפתח בחקירה פלילית נגד חבר הכנסת ניר אורבך שפרש מהקואליציה. זאת על רקע הפרסומים השונים שלשום על שמירת השריון השני ברשימת הליכוד לבחירות הבאות לאורבך, ועם הקמת ממשלה חדשה קבלת תפקיד שר. דבר אשר אסור במסגרת חוק הבחירות לכנסת, וכאחד מתיקוני החוק במסגרת לקחי "התרגיל המסריח" בין ראשי הממשלה בממשלת הרוטציה, שמעון פרס ז"ל ויצחק שמיר ז"ל. כך, גם שריונה של ח"כ עידית סילמן ברשימת הליכוד לבחירות לכנסת ה-25 מהווה עבירה לכאורה, ולכן מוטל לגביו סימן שאלה גדול. סימן שאלה גדול עוד יותר עולה לאור פרסום N12 כי ההסכם "ייחתם" בלחיצת יד, ולא בהסכם כתוב.

זוהי הפנייה השנייה בעניינו של ח"כ אורבך ליועמ"ש מטעם התנועה. התנועה פנתה כבר לפני שבועיים ליועמ"ש לפתיחה בחקירה בנושא עקב הפרסום על המגעים בין הליכוד לאורבך באתר YNET. באותו דיווח גורמים פוליטיים עוד טענו כי אורבך "נאמן לקואליציה". במקביל, באותו דיווח ציינו כי יו"ר האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו, הציע לאורבך שריון מלא אם הוא מגיע לבדו ללא איילת שקד, ובמקביל תפקיד בתשלום (במקרה של הפרשה) של ראש מטה הציונות הדתית בליכוד, וראש מטה הבחירות של הציונות הדתית בליכוד.

כזכור, סעיף "איסור הסכמים בדבר רשימות מועמדים" (57א- א"ו) לחוק הבחירות לכנסת קבע כי "לא ייעשה הסכם ולא תינתן התחייבות הבאים להבטיח מקום ברשימת מועמדים לכנסת לחבר כנסת מסויים או לקבוצת אנשים, אלא לאחר היום ה-90 שלפני יום הבחירות לכנסת". הסעיף תוקן בשנת 1991 במטרה למנוע את תופעת מעבר חברי כנסת בין סיעות לאחר הבחירות (מה שנודע כ"כלנתריזם"- א"ו) תוך הבטחת שריון עתידי ברשימה אחרת. כך, באופן הדומה ל"תרגיל המסריח" ניתן למשוך נציגים מסיעות הקואליציה כדי להפיל את הממשלה ולהקים תחתה אחרת – תוך הבטחת מקום עתידי לחברי הכנסת שעברו צד.

לדברי התנועה "הפעולות הללו מעלות חשש לעבירות של הפרת הוראות סעיף 57א לחוק הבחירות לכנסת – הוראות הקובעות איסור חד משמעי כלפי חבר הכנסת על התחייבות בעל פה או בכתב להבטחת שריון במפלגה (אלא אם מדובר על התחייבות בתוך ה-90 יום שלפני בחירות)", והוסיפו כי הפעולות "מחייבות פתיחה בחקירה בחשד לעבירת הפרת חובה חקוקה או ניסיון לעשות כן".

התנועה ציינה כי לאור סעיף בחוק סדר הדין הפלילי " ברירת המחדל היא שכאשר נודע למשטרה על ביצוע עבירה, זו תפתח בחקירה. אך ורק במקרים בהם קצין בדרגת פקד ומעלה סבור שנסיבות העניין בכללותן אינן מתאימות לפתיחה בחקירה, יכול הוא להורות שלא לחקור" והדגישה כי בית המשפט העליון קבע בעבר: "כאשר מתעורר ספק בשאלה האם בוצעה עבירה, מוטל על רשויות החקירה לברר זאת בדרך של חקירה פלילית או בדיקה מקדימה". עורכי הדין של התנועה כתבו: "ככל שהובטחו שריונים לרשימת הליכוד, על ידי יו"ר האופוזיציה, או שלוחיו ובמועד הנוכחי, הרי שמדובר בדריסה ברגל גסה של הוראות החוק, המחייבות פתיחה בחקירה פלילית בהולה".

ממשרד המשפטים נמסר כי "הפניה התקבלה ותענה כמקובל".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"