בארץ

לאחר 40 שנה: קמע הגנה נושא כתובות ביוונית מהתקופה הביזנטית נמסר לרשות העתיקות

קרדיט: דפנה גזית, רשות העתיקות

הקמע, שנמצא לפני 40 שנה בקרבת בית הכנסת העתיק ארבל, כתובות ביוונית וחריטות, ומלמד על אמונותיו של הבעלים ועל חששותיו מפני עין הרע ושדים מזיקים. ע"פ הודעת רשות העתיקות ברשתות החברתיות, היישוב במקום בתקופה הביזנטית היה יהודי. סגן מפקד היחידה למניעת שוד עתיקות ברשות העתיקות: "סביר כי הקמיע שימש להגנה מפני עין הרע, ייתכן שעל ילדים ונשים".

40 שנה לאחר שנמצא בקרבת בית הכנסת העתיק בארבל, קמיע להגנה מהתקופה הביזנטית, במאות החמישית והשישית לספירה, נמסר לאוצרות המדינה. ע"פ הפרסום בדף הפייסבוק של רשות העתיקות, טובה חביב ז"ל, מראשוני מושב ארבל, מצאה את הקמיע בסביבת בית הכנסת, ורק לאחרונה נמסר לידי המדינה ע"י קרוב משפחתה.

בצידו האחד של התליון, העשוי ברונזה, יש דמות של רוכב, הדוהר על גבי סוס. ראשו של הרוכב מוקף בהילה, והוא מחזיק בידו רומח המופנה כלפי מטה, לעבר דמות נשית השוכבת על גבה. מעל לדמות הרוכב, במתאר של חצי עיגול, נחרתה כתובת ביוונית, שמשמעה "אל אחד המנצח את הדברים הרעים" בעברית. ארבעת האותיות ביוונית שמופיעות לרגלי הסוס, I A W Θ, המהוות עיוות של שם האל היהודי. מצדו השני ניתן לראות כי נחרתה צורה של עין, שמותקפת על ידי חיצים הנעוצים בה, וע"י חפץ הנראה כמו קילשון. העין מאוימת על ידי שני אריות, נחש, עקרב וציפור, המופיעים תחתיה. בחלק העליון של צד זה, מופיעה הכתובת היוונית המקוצרת: "אל אחד".

ד"ר איתן קליין, סגן מפקד היחידה למניעת שוד עתיקות ברשות העתיקות, מסר כי "הקמיע משתייך לקבוצת קמיעות מהמאות ה-5'-6' לסה"נ, שמקורם מהמרחב הארץ-ישראלי-סורי, וקרוב לודאי שהם יוצרו במרחב הגליל ובאזור לבנון", והוסיף: ""לעיתים, מכונה קבוצת קמיעות זו "חותם שלמה", ובה הרוכב מנצח את הרוח הרעה – במקרה זה, דמות נשית, המזוהה עם השדה המיתולוגית גלו, שמאיימת על נשים וילדים וקשורה לעין הרע. בגב הקמיע, יש לזהות את צורת העין עם העין הרעה, המותקפת ומנוצחת באמצעים שונים. על כן, סביר כי הקמיע שימש להגנה מפני עין הרע, ייתכן שעל ילדים ונשים".

מרשות העתיקות נמסר כי "אנחנו מודים למוסר הקמיע על הפגנת אזרחות טובה, וקוראים לאזרחים שמצאו בעבר פריטים עתיקים למוסרם לידי אוצרות המדינה ולעזור לנו לחבר את פאזל הסיפור של ארץ ישראל".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

מערכת מגזין לתוך הלילה