בארץ

פארסת ועדת החריגים: עצומה חדשה מבקשת לאפשר לישראלים להצביע בחוץ לארץ

קרדיט: voteabroadisrael.com.

מעל אלפיים ישראלים חתמו על העצומה האינטרנטית "לאפשר לתושבי ישראל השוהים בחו"ל לממש את זכותם הדמוקרטית גם מחוץ לישראל". מריאן מטיאש, ממארגני העצומה, למגזין לתוך הלילה: "יש תשתית של ישראלים בתפוצות שמעורבים יותר במה שקורה בישראל".

לאור משבר ועדת החריגים לכניסה לארץ, עצומה אינטרנטית חדשה מבקשת לאפשר לישראלים השוהים בחו"ל לממש את זכות ההצבעה מחוץ למדינה. נכון לכתיבת שורות אלה, מעל אלפיים חתימות כבר נאספו באתר העצומה. בין מטרותיה לאפשר לתושבי ישראל השוהים בחו"ל לממש את זכות ההצבעה לאור התפשטות וירוס הקורונה ועד לאחרונה סגירת הארץ לבאים מחוצה לה.

באתר העצומה צוין כי מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 60% מהרופאים בארץ השלימו את לימודי הרפואה במוסדות להשכלה גבוהה במדינות זרות. "האם תקופת הלימודים הופכת רופאים שלמדו בחו"ל לפחות ישראלים? לא יתכן שהם ישראלים מספיק כעת כדי לטפל במדינה שלמה בזמן מגפה אבל לא יהיו מספיק ישראלים כדי להצביע בבחירות בזמן לימודיהם בחו"ל. לא יתכן שסטודנטים יהיו מספיק ישראלים כדי לטפל בנו או בבני משפחתינו בעוד כמה שנים אבל לא מספיק ישראלים כרגע כדי להשפיע על עתידה של המדינה" הסבירו באתר העצומה, ופירטו: "נכון להיום, אזרחים ישראלים, שהינם גם תושבים, המשלמים ביטוח לאומי וביטוח בריאות ככל תושב ישראלי אחר, אינם יכולים לממש את זכותם הדמוקרטית להצביע כל עוד הם שוהים בחו"ל. ההצבעה בחו"ל מתקיימת בנציגויות השונות אך זמינה אך ורק לשליחים רשמיים ובני משפחותיהם".

מריאן מטיאש, ממארגני העצומה, אמרה למגזין לתוך הלילה מביתה בברלין: "אני נורא רוצה  ללכת להצביע. למה אני לא יכולה להצביע פה? למה אני לא יכולה בשגרירות? בקונסוליה?", והרחיבה: "יש תשתית של ישראלים בתפוצות שמעורבים יותר במה שקורה בישראל. השאיפה שלנו היא להגיע ל35 אלף חתימות- בסדר גודל של מנדט. המטרה שלנו היא להעלות מודעות. של ערך השוויון בחוק. של מהי זהות ישראלית".

"הסוגיה היא לא מפלגתית, אלא דמוקרטית" קבעה מטיאש, והרחיבה כי בעבר מכל רחבי הקשת הפוליטית היו ניסיונות להסדיר את הנושא. בהתאם, מטיאש ציינה כי ע"פ נתוני הלמ"ס- כמחצית מהסטודנטים מהמגזר הערבי לומדים בחוץ לארץ.


"צריכים לפתוח את הדיון ולחשוב למי רוצים לתת זכות הצבעה בצורה הגיונית ומסודרת. הדיון יקדם את ערך השוויון בחוק" אמרה מטיאש, והתייחסה לתחקיר חדשות 12: "המציאות הקיימת כרגע היא שקהילות שיכולות להתארגן יכולות להצביע בישראל, אך אלו שאינם מקושרים לעוזר כזה או אחר או שאין להם זמן לטוס- כבר לא יכולים לבצע את זכותם הבסיסית. יש הטעיה שיש לתקן" .

טל גפן, דוקטורנטית בנוירופסיכיאטריה הלומדת בגרמניה, אמרה למגזין: "חושבת שבפנטזיה שלי בנסיבות הנוכחיות נוכל להצביע כאן. נניח, אם הייתה לי אופציה להצביע בנתב"ג וכך היה מונע ממני להיכנס לבידוד, אם הייתה טיסה במחיר נורמלי, אז ברור שהייתי שוקלת לעשות. להצביע, ולחזור. כל נסיעה לארץ כרוכה בבידוד בארץ ובחזרה ממנה", והסבירה על הקשיים בניסיון להגיע לארץ לקראת הבחירות: "הזמנתי בעבר שתי טיסות לואו-קוסט, פעם ראשונה עם ריינאייר ופעם שנייה עם איזיג'ט, אך ברגע שסגרו את השמיים- כל החברות הפסיקו".

קרדיט: ינון רוזן.

"הבעיה היא שרציתי להגיע לבחירות. אם קונים כעת טיסה לארץ, הטיסות יקרות מאוד. אני סטודנטית, כך שאין לי את האפשרות גם להצביע ולעשות את כל תהליך החזרה. הבחירות מבחינתי הפכו להיות לא ריאליות. עם סגירת השמיים, אז זה רק הקשה יותר. אם הייתה לי אפשרות לבחירות "רגילות" קרובות אליי- אז הייתי מגיעה" אמרה גפן.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"