בארץ

עם בנט, לראש הממשלה יש קואליציה דחוקה

קרדיט: צילום מסך, חדשות 13.
Written by אריה הלבר

מכתיר המלוכה מתברר יותר ויותר כבנט, אבל רק עבור צד אחד וללא הרשימה המשותפת. מנגד, ע"פ הסקר, לראש הממשלה בנימין נתניהו אין רוב בכנסת של מעל 60 מנדטים גם עם חיבור עם בנט. זה אומר הישענות על בוגר התנועה האסלאמית מנסור עבאס, אותו נתניהו מנסה לשתות, או עריקים ממפלגות תקווה חדשה. וכמובן, ישנו אס בשרוול של נתניהו.

סקר חדש עבור עיתון "מעריב" הציג היום (12.03) כי מפלגת הליכוד בראשות בנימין נתניהו תזכה ב-27 מנדטים. יש עתיד נותרה המפלגה השנייה בגודלה עם 20 מנדטים יציבים. ימינה בראשות נפתלי בנט  תקבל 11 מנדטים, ומפלגת "תקווה חדשה" בראשות גדעון סער מאבדת מנדט וניצבת תחתיה עם עשרה מנדטים בלבד. הרשימה המשותפת בראשות איימן אודה מקבלת שמונה מנדטים בלבד, ש"ס בראשות אריה דרעי עם שמונה גם כן, וכך גם ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן. יהדות התורה נשארת יציבה בשבעה מנדטים.

בתחתית מתקיים קרב חורמה והתנדנדות מתמדת. זאת כאשר ע"פ הסקר, העבודה בראשות מירב מיכאלי מקבלת חמישה מנדטים, מר"צ מקבלת ארבעה מנדטים. מנגד, כחול לבן בראשות בני גנץ, והציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר, מקבלות ארבעה גם כן. רע"מ בראשות מנסור עבאס עוברת את אחוז החסימה ומקבלת ארבעה מנדטים. ע"פ הסקר, כחול לבן היא במצב הטוב יותר ומקבלת 3.9%. אחר כך בסדר יורד: מרצ – 3.6%, רע"ם – 3.5%, הציונות הדתית – 3.4%. כזכור, אחוז החסימה ניצב על 3.25%. המפלגה הכלכלית בראשות ירון זליכה נמצאת "יציבה" עם 1.1%.

בכך מפת הגושים היא 46 מנדטים לגוש התומך בהישארות נתניהו כראש ממשלה, בעוד הגוש הנגדי נמצא על 59, כולל הרשימה המשותפת. עם הכללת ימינה, לכל צד ועם תנאיו של בנט- גוש נתניהו נמצא על 57 מנדטים בלבד, בעוד גוש הנגדי נמצא על 58 מנדטים. כלומר, ללא הפרת בחירות לאף גוש אין ממשלה וודאית.

סקר בחירות אחרון בחדשות 12 שלשום (10.03) קיבע את מפת הגושים וקבע כי מפלגת ימינה והעומד בראשה, נפתלי בנט, יהיו ממליכי המלוכה- אך רק לצד אחד. בסקר, שנערך עבור חדשות 12 מכון מדגם בראשות מנו גבע ובשיתוף iPane, הליכוד בראשות בנימין נתניהו היה זוכה ב-28 מנדטים, "יש עתיד" בראשות יאיר לפיד נחלשת במנדט אחד ויורדת ל-19, ימינה בהנהגת נפתלי בנט היא המפלגה השלישית בגודלה שמתחזקת ל-13 מנדטים, תקווה חדשה של גדעון סער מפגרת אחריה בשני מנדטים וזוכה ב-11 מנדטים. בהמשך הסקר, הרשימה המשותפת בראשות איימן עודה עם 9 מנדטים, ש"ס בהנהגת אריה דרעי עם 8, ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן ויהדות התורה בראשות משה גפני עם שבעה מנדטים כל אחת, העבודה בראשות מרב מיכאלי עם שישה מנדטים כאשר הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ', כחול לבן בהובלת בני גנץ ומרצ של ניצן הורוביץ – כל אחת מהן עם ארבעה מנדטים.

בנימין נתניהו בעצרת תמיכה השבוע. קרדיט: צילום מסך, דף פייסבוק ראש הממשלה.

ביום שלישי האחרון (09.03),  בסקר שפורסם בחדשות 13, בראשות פרופ' קמיל פוקס, הליכוד קיבלה 29 מנדטים, יש עתיד 20 מנדטים, ימינה בראשות נפתלי בנט עם 11 מנדטים ותקווה חדשה בראשות גדעון סער עם תשעה מנדטים בלבד. הרשימה המשותפת קיבלה בסקר שמונה מנדטים יציבים, וישראל ביתנו ויהדות התורה- גם הן על שבעה מנדטים יציבים. ש"ס קיבלה שישה מנדטים- מנדט אחד פחות מהסקר הקודם- והעבודה אף היא עם שישה מנדטים. הציונות הדתית, יחד עם איתמר בן גביר, נשארה על חמישה מנדטים. רע"מ של מנסור עבאס, כחול לבן בראשות בני גנץ ומר"צ בראשות ניצן הורוביץ קיבלה כל אחת ארבעה מנדטים מתנדנדים.  

משמע, גם עם חבירה של ימינה בראשות נפתלי בנט לראש הממשלה בנימין נתניהו עם שותפיו הטבעיים ש"ס, יהדות התורה, והציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ'-יש לרה"מ 60 מנדטים. זה אומר שבמידה מסוימת לראש הממשלה נותר להישען על עריקים ממחנה תקווה חדשה או כחול לבן. לאחרון יש אף היסטוריה של הפרת הבטחות בחירות בעניינו של נתניהו. מנגד, למרות הצהרות נתניהו, לגוש המתנגד להמשך כהונת נתניהו, הנאשם בעבירות חמורות, יש 60 מנדטים בלבד ע"פ סקר זה כולל את הרשימה המשותפת. ללא הרשימה המשותפת וללא מרצ, לאור דרישת בנט, הגוש נגד רה"מ זוכה גם ב-60 מנדטים- כלומר הבחירות החמישיות נראות קרובות יותר ויותר.

בינתיים, לקראת הבחירות מזה ארבעה שבועות ביישובים מנומנמים ברחבי ישראל מדווח על השחתה ממוקדת של שלטי תמיכה ביריביו הפוליטיים של ראש הממשלה. ביישוב אבן יהודה מזה ארבעה שבועות ישנה השחתה מכוונת של שלטי מפלגות יש עתיד ותקווה חדשה. מנגד, שלטי התמיכה בראש הממשלה לא עברו השחתה.

(בהכנת הכתבה השתתף אלון ויס)

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אריה הלבר