בארץ

משרד האוצר הקצה 22 מיליון שקלים לפורום השואה ב-2020- מעל חמישית שולם ע"י משרד החוץ

ההכנות. קרדיט: מארק ניימן, לע"מ.

זאת לאור בקשת חופש המידע של מגזין לתוך הלילה בנושא בחודש ינואר. כזכור, נשיא המדינה פתח את אירועי הפורום הבינלאומי בארוחת ערב רשמית וחגיגית בבית הנשיא בה התארחו עשרות מנהיגים וראשי מדינות. ההוצאה התקיימה במהלך כהונתו של ח"כ ישראל כץ בתפקיד שר החוץ.

משרד החוץ שילם 4,710,243.58 שקלים עבור אירוע פורום 75 שנה לשחרור אושוויץ בתחילת שנת 2020 ובמהלך תקופת הבחירות האחרונות. זאת עקב בקשת חופש המידע של מגזין לתוך הלילה בנושא בתחילת השנה לאחר קיום האירוע. במשרד החוץ קבעו: "יובהר, כי האירוע הוזמן על ידי בית הנשיא. כמו כן, ריכוז המימון וחלוקתו בין הגורמים שלקחו חלק בביצוע האירוע – ובהם משרד החוץ – נעשה על ידי בית הנשיא", והוסיפו: "משרד החוץ, כגורם שאמון על אירוח רשמי במדינת ישראל, שימש בתור הזרוע הביצועית של בית הנשיא לאירוע זה, ובתוך כך טיפל עבור בית הנשיא בליווי האח"מים, סייע בתפעול האירוע וביצע את התשלומים עבור ההוצאות השונות. השירותים שסופקו על ידי משרד החוץ כללו בין השאר את אירוח המשלחות הרשמיות, על כלל רבדיו; שירותי הסעות, לינה וארוחות של המלווים והמאבטחים; חפ״קים ועוד".

כזכור, בהודעת בית נשיא המדינה נכתב בפברואר השנה כי מתוך התקציב שיועד לאירוע, בסכום כולל של 22 מיליון שקלים, סך כל עלויות בית הנשיא כולל מע"מ עמדו על 1,414,216 שקלים. ההוצאה על אירועי פורום השואה התקיימו במהלך כהונתו של ישראל כץ כשר החוץ. ע"פ ההודעה לתקשורת של בית הנשיא, התקציב עבור כלל הגופים שלקחו חלק במשימה הועבר על ידי האוצר לתקציב בית הנשיא לשנים 2019-2020 וחולק באמצעות בית הנשיא לגופים השונים. בין הגופים שהשתתפו חוץ ממשרד החוץ ניתן למנות את משטרת ישראל, שירות הביטחון הכללי, רשות שדות התעופה, עיריית ירושלים. עבור הארוחה החגיגית שהתקיימה ב-22 בינואר, בהסעדת 400 הנוכחים, הקמת אוהלי מתחם האירוח, בינוי, קונסטרוקציה, מהנדסים, יועצים ובמות עלו 350,213 שקלים. ההסעדה עצמה עלתה 303,832 שקלים. שכר הפקה וכוח אדם של בית הנשיא עמד על 157,500 שקלים בעוד פעולות הגברה, הקרנה ותאורה עלו 161,167 שקלים. הנחיה, תשלום לאמנים ולהרכבים המוסיקליים, עיבוד וחזרות, הפקת סרט עם יצוג כלל המנהיגים שהוקרן בערב, כולל עיצוב, תרגום ואנימציה-140,400 שקלים. אתר וינט דיווח כי 6300 שוטרים אבטחו את האירוע.

האירוע עצמו לא היה חף מתקריות שנויות במחלוקת. זאת לאחר שנתן במה לנרטיב רוסי בנוגע לשואה. בעיתון הארץ דווח בעבר כי יד ושם התנצל באופן חריג על תכנים שהוצגו בפורום השואה הבינלאומי. "ריבוי הגופים הגדולים שהיו מעורבים בארגון האירוע הענק הביא לעירוב בעייתי בין פוליטיקה, דיפלומטיה והיסטוריה וגרר ביקורת חיצונית ופנימית בקרב היסטוריונים, פוליטיקאים וגורמים נוספים בציבור הרחב. חלק מהביקורת הופנה ישירות כלפי יד ושם" נסקר בהארץ.

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין באירוע. קרדיט: מארק ניימן, יד ושם.

במכתב של "יד ושם" בחתימת ראש המכון הבין-לאומי לחקר השואה ביד ושם, פרופ' דן מכמן, נכתב בהקשר זה: "לצערנו הרב, בסרטונים שליוו את האירוע, ובמיוחד בזה אשר נועד להציג בקצרה את נקודות המפתח במלחמת העולם השנייה והשואה, נפלו אי דיוקים והוצגה תמונה חלקית של העובדות ההיסטוריות שיצרו רושם בלתי מאוזן. הסרטונים… אינם מייצגים את התמונה המורכבת של השואה ומלחמת העולם השנייה", ובהמשך נכתב: "אנו מתנצלים על התקלה המצערת מאוד שקרתה. כאמור, הסרטונים הללו אינם מייצגים את העמדה המחקרית של יד ושם בסוגיות אלו. מחויבותנו כמוסד הממלכתי של ישראל ושל העם היהודי לזיכרון השואה ולחקירתה היא – ותמשיך להיות – לאמת ההיסטורית ככל שניתן להשיגה, ולחקירה שנוגדת את ניסיונות הטשטוש והעיוות של השיח הפוליטי המתנהל במדינות שונות. בשאיפה זאת אנו כוללים, מתוך אחריות, גם הכרה בשיבושים ובטעויות משלנו ובנכונות לציינם ולתקנם, הן במקרה זה הן במקרים אחרים".

לא רק זאת, עיתון הארץ דיווח על צירוף המקרים בין האירוע לדחיית אירוע השקת קמפיין הבחירות של הליכוד של הצגת נתניהו כמנהיג "מליגה אחרת". בהתאם, משרד החוץ, עיריית ירושלים והחברה לפיתוח מזרח ירושלים הזמינו בינואר 2020 במסגרת אירועי "פרום השואה העולמי" את המשתתפים למסיבה עם קוקטיילים, ארוחת ערב אוריינטלית ואפטר-פארטי. בעיריית ירושלים הסבירו לעיתון הארץ כי האירוע מיועד לכ-300 עיתונאים זרים שיגיעו לישראל ולא למשלחות הרשמיות. עוד נמסר כי ההזמנה שהגיעה לידי "הארץ" היא טיוטה, וכי בניגוד לכתוב בה לא יהיה DJ באירוע. בעירייה ביקשו לחדד גם כי האירוע ייערך ב-22 בינואר והטקס הרשמי ב-23 בינואר, בעוד יום השואה הבינלאומי מצוין ב-27 בינואר.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"