אירופה אסיה אפריקה בעולם האמריקות והקריביים מזרח התיכון

בצל קבלת פרס נובל: המנהל הכללי של תוכנית המזון העולמית של האו"ם העריך כי כיום בעולם יש 690 מיליון אנשים החיים ברעב ובתת-תזונה

חאלב,סוריה, 2020. קרדיט: WFP, Khudr Alissar.

התוכנית, שבזמן המאבק העולמי בקורונה לקחה על אחריותה את המאמצים הלוגיסטיים בנושא, קיבלה אמש את פרס הנובל לשלום. בהודעה לתקשורת בחודש יוני השנה, נמסר מהתוכנית כי מספר המורעבים ב-83 המדינות בהן היא פועלת יכול לעלות ל-270 מיליון אנשים עד סוף השנה- עלייה של 82 אחוזים מלפני מגפת הקורונה.

בצל קבלת פרס הנובל לשלום לתוכנית המזון העולמית של האו"ם, המנהל הכללי של התוכנית, דיוויד ביזלי, העריך כי כיום בעולם חיים כ-690 מיליון נשים, גברים וילדים במצב תמידי של רעב ותת-תזונה. "כל אחד מ-690 מיליון האנשים הרעבים ברחבי העולם היום יש הזכות לחיות בשלום וללא רעב" מסר ביזלי, והוסיף: "היום, ועדת הנובל הנורווגית העבירה את המיקוד העולמי עליהם ועל ההשלכות ההרסניות של מאבקים. זעזועים סביבתיים ולחצים כלכליים תחמו עוד יותר את צרתם. כעת, מגפה עולמית עם תוצאה הרסנית על כלכלות וקהילות, דוחפת עוד מיליונים לסף הרעב".

בכך התייחס ביזלי לדיווח של הארגון מיוני השנה כי ב-83 המדינות בהן פועל הארגון, צפויה עלייה של 82 אחוזים במספר המורעבים עד כ-270 מיליון נשים, גברים וילדים עד סוף שנת 2020. "עד שיהיה לנו חיסון, אוכל הוא החיסון הטוב ביותר נגד כאוס. ללא אוכל, אנחנו יכולים להמשיך לראות חוסר יציבות חברתי ומחאות, עלייה בהגירה, קונפליקטים מתמשכים ותת-תזונה מתפרסת בקרב אוכלוסיות שבעבר היו חסינות מרעב" מסר ביזלי בשעתו. עוד כתבו בהודעה לתקשורת כי המשבר הנוכחי הגיע במצב לא טוב כבר כך- כשבמשך ארבעת השנים האחרונות חלה עלייה מוערכת של עד 70 אחוזים במספר האנשים שאינם בטוחים תזונתית. בהתאם, בהודעה לתקשורת הוסבר כי תוכנית האו"ם אינה קופאת על שמריה ומתכוונת לספק מזון ל-138 מיליון מורעבים לעומת 97 מיליון כפי שעשתה בשנה שעברה.

יוני 2020 בסוריה, דיר א-זור. הסהר האדום הסורי הוא שותף התוכנית. קרדיט: WFP.Jessica Lawson.

יממה לפני ההודעה על קבלת פרס הנובל, התוכנית הודיעה על תמיכה בגאנה של 75 אלף איש ללא הבטחת מזון כדי להתמודד עם השפעות מגפת וירוס הקורונה. זאת בשיתוף המשרד למגדר, ילדים והגנה חברתית המקומי תחת רשומון המגורים הלאומי. המהלך יתמוך ב-65 אלף שכירים באזור אקרה רבתי ועשרת אלפים חקלאים ובעלי חוות חקלאיות באזורים המערביים ובאזור אשנטי. הם יקבלו סיוע כספי במשך חמישה חודשים במסגרת העברה דרך הטלפון במסגרת תכנית של המשרד הממשלתי המקומי. רוקיה יעקוב, מנהלת פעילות התוכנית בגאנה, מסרה כי "ביטחון במזון ובתזונה הם שני תחומים שלרוב נבנים במהלך מדרונות סוציו-אקונומיים כמו מה שהולך במסגרת מגפת הקורונה", והוסיפה: "הגנה חברתית ממוקדת מקלה על העניים, מגינה עליהם ממחסור כלכלי ומונעת את השחיקה המוחלטת של הישגים לטווח הארוך של ההתפתחות האנושית".

ביזלי התייחס לקבלת הפרס ביום שישי: "פרס הנובל לשלום אינו של התוכנית בלבד. אנחנו עובדים בצמידות עם שותפים בממשלות, בארגונים ובסקטור הפרטי שתשוקתם לעזור לרעבים והפגיעים שווה לשלנו. לא יכולנו לעזור לאף אחד בלעדיהם. אנחנו סוכנות מבצעית והעבודה היומית של הצוות שלנו בכל יום מונעת ע"י ערכינו הבסיסיים של יושרה, הומאניות והחלה", והרחיב: "איפה שיש קונפליקט, יש רעב. ואיפה שיש רעב, לרוב יש קונפליקט. היום זהו אזכור שביטחון תזונתי, שלום ויציבות הולכים ביחד. ללא שלום, אנחנו לא יכולים להשיג את היעד העולמי שלנו של אפס רעב, ובזמן שיש רעב, לעולם לא יהיה לנו עולם שליו".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"