בארץ

"הפורום לאנרגיה נקיה" בפנייה אל שר האנרגיה: הקפא את כל התכניות המקודמות כיום להרחבת או לבניית תחנות כוח מונעות בגז

קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

בכך מתכוון הפורום לתחנות כוח ממשלתיות ופרטיות. דרישתו השנייה של הפורום היא הצבת יעד של 50% לפחות לייצור החשמל מאנרגיה מתחדשת עד שנת 2030. נכון לכתיבת שורות אלה, לא נמסרה תגובה מצד המשרד.

"אנו קוראים לך להמשיך את התהליך החיוני והמבורך בו התחלת ולהקפיא כל התוכניות המקודמות כיום לבניית תחנות כוח מונעות בגז חדשות או להרחבתן, בין אם אלו ממשלתיות או באמצעות גורמים פרטיים, בכל שלב שהוא. משבר האקלים מחייב זאת". כך נכתב בפניה אמש (30.08) של "הפורום לאנרגיה נקייה" לשר האנרגיה, חה"כ יובל שטייניץ. בפנייה הוסיפו כי "אנו קוראים לך להעלות באופן מהותי את יעד ייצור החשמל מאנרגיה מתחדשת לשנת 2030 ,ל-50% לכל הפחות".

"דו"ח פליטות המזהמים (המפל"ס) מטעם המשרד להגנת הסביבה, מראה על גידול של פי ארבעה ויותר בפליטות המתאן בסקטור האנרגיה בישראל בשנים האחרונות, וזאת טרם לקחנו בחשבון את השפעתן של אסדות לוויתן וכריש-תנין. גז המתאן הוא השני בעוצמת השפעתו על משבר האקלים, לאחר הפחמן הדו-חמצני" נכתב בפנייה, ובסעיף אחר נכתב: "על בסיס מספר עבודות שחברי הפורום קידמו, שאת חלקן אתה מכיר מקרוב- לרבות מחקר מעמיק ומקיף של צוות NZO  במכון השל, המסקנה ברורה כשמש- ניתן וצריך כיום להפסיק לקדם כליל את משק הגז בישראל ולבסס כל הספק מותקן חדש על אנרגיה סולארית ואגירה. זאת, מבלי לפגוע ביציבות ואמינות אספקת החשמל לתושבי מדינת ישראל, בכל עונות השנה ושעות היממה, תוך שמירה על יתירות מספקת במשק החשמל. לפיכך, ניתן וצריך להעלות את יעד ייצור החשמל מאנרגיה מתחדשת לשנת 2030, ל-50% ויותר".

"אמנם ברכנו בפתיח על עצירת הקמת תחנות מונעות גז עם כושר ייצור של 4.5 ג'יגה-וואט, אך לדאבוננו קיים בקנה מלאי תכנוני, חלקו אף מאושר, בהיקף של 10 ג'יגה-וואט" צוין בפנייה.

יו"ר עמותת שומרי הבית ומייסד הפורום, יוני ספיר, מסר בנוגע לפנייה כי "הכלכלה מנצחת. עלות ייצור קילו-וואט/ שעה מאנרגיה מתחדשת, לרבות אגירתה מסוללות, עומדת על כשליש ביחס לייצור חשמל מגז מזהם. ישראל היא מדינה מזוהמת ביותר בפליטות לאוויר ביחס למדינות ה- OECD, דבר שגובה את חייהם של לא פחות מ- 2,600 ישראלים מדי שנה. לצערנו, משרד האנרגיה אינו מתייחס לגידול בפליטות החומר המסרטן הוודאי בנזן, בפרסמו את הזיהומים לאוויר מסקטור האנרגיה", וקבע: "משבר האקלים החריף המכה באנושות בימים אלו ממש מחייב את כולנו, למען הדורות הבאים, לראייה רחבה ומגביהת עוף ולמהלכים אמיצים. גם בהקשר זה, משרד האנרגיה מתייחס לפליטות פחמן דו-חמצני בלבד ואינו מתייחס לפליטות המתאן, שהינו גז חממה עוצמתי מאד ומהווה את המרכיב העיקרי בגז 'הטבעי', פליטות שהאמירו פי כמה בסקטור האנרגיה בישראל בשנים האחרונות".

ממשרד האנרגיה נמסר כי "משרד האנרגיה פועל בנחישות לקידום אנרגיות מתחדשות ומגבש יעדים שאפתניים לפיתוח משק אנרגיה נקי ובר קיימא. רק לאחרונה החליט שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, על העלאת היעד לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות ל-30% עד שנת 2030, זאת תוך שמירה על אמינות אספקה ומחירים סבירים. כך היה ביעד הפסקת השימוש בפחם, צמצום השימוש בדלקים מזהמים לתעשייה ותחבורה וכעת בקידום אנרגיה מתחדשת", וקבעו: "ייצור החשמל מאנרגיות מתחדשות בישראל מתבסס ברובו המכריע באמצעות אנרגיית שמש, אך זו אינה נותנת מענה מלא לאספקת החשמל לאורך כלל שעות היממה ובכל עונות השנה. אגירה יכולה לספק מענה חלקי, אך כיום כרוכה בהשקעה כספית גבוהה וברצף ימים ללא שמש לא יעילה. לכן, לאור העובדה שלא ניתן להבטיח אספקה סדירה של אנרגיה ממקורות מתחדשים, על משק האנרגיה הישראלי לשלב ייצור חשמל מגז טבעי לצד אנרגיה מתחדשת".

"הפורום לאנרגיה נקיה" מאגד שורת עמותות סביבתיות וחברתיות ארציות, מאבקים מקומיים בתחנות כוח ומומחי אנרגיה וסביבה. בין השאר, חברים בפורום עמותת "שומרי הבית", "גרינפיס ישראל", עמותת "צלול", עמותת "חיים וסביבה", עמותת "מגמה ירוקה", "מרכז השל", "עמותת מרחב", "הפורום הישראלי לעירוניות", XR ישראל, "הורים למען אקלים", מטות המאבק בתחנות הכוח "קסם", "השלום", "הגלבוע", עמק המעיינות וכן חוקר האנרגיה אמנון פורטוגלי ומומחה הסביבה הפרופסור עדי וולפסון.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"