בארץ

חברת נובל אנרג'י ואיגוד ערים לאיכות הסביבה שרון-כרמל חתמו על הסכם ניטור רציף של אסדת לוויתן

קרדיט: איגוד ערים לשמירה על הסביבה שרון כרמל

ההסכם נחתם ביום ראשון האחרון בין יו"ר האיגוד, מנכ"ל האיגוד וסגן נשיא נובל אנרג'י לעניינים אזוריים. יו"ר איגוד ערים, אסיף איזק, אמר במעמד: "מדובר בהישג משמעותי". מנגד, יו"ר עמותת שומרי הבית מסר בנוגע להסכם: "המתנו חודשים רבים לפרסום ההסכם, שהוסתר מאיתנו, רק כדי לגלות שמדובר בהסכם יח"צ מרוקן מכל תוכן אמיתי".

בתחילת השבוע איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון כרמל חתם עם הסכם ניטור חדש של אסדת לוויתן עם חברת נובל אנרג'י. ההסכם נחתם בין יו"ר האיגוד, אסיף איזק, מנכ"ל האיגוד, ניר סהר, וסגן נשיא לעניינים אזוריים בנובל אנרג'י, ביני זומר. ע"פ ההסכם, חברת נובל אנרג'י תציב מערכת לניטור רציף של פליטות BTEX ומערכת מטאורולוגיה על גבי אסדת לוויתן בתוך פרק זמן שבין ארבעה לשמונה חודשים ממועד חתימת ההסכם. בהתאם, נכתב כי לוחות הזמנים יהיה כפופים לאילוצים עקב איום וירוס הקורונה. איזק מסר במעמד האירוע כי "מדובר בהישג משמעותי, בהסכם תקדימי, ובעיקר יש כאן אמירה ברורה- הדאגה לאיכות הסביבה ואיכות חייהם של 700 אלף תושבי ותושבות מרחב האיגוד לא מתקיימת רק עד קו החוף", והוסיף: "מרגע אישור ההסכם, הדאגה לאיכות החיים ואיכות הסביבה מתחילה כבר בים. יש לכך חשיבות אסטרטגית גדולה לאור האתגרים העומדים בפנינו".

זומר בירך על המהלך בעת החתימה: "כחלק מתפיסתנו הרואה מקום לשקיפות ודיאלוג עם תושבי האזור, חתמנו היום מול איגוד ערים שרון כרמל על הסכם תקדימי לביצוע ניטור רציף על גבי אסדת לוויתן. אנחנו גאים להוביל ביחד עם האיגוד מהלך בונה אמון זה מול הציבור ומקווים כי התושבים יפיקו תועלת ותחושת ביטחון מנתוני הניטור שיתקבלו מהאסדה", והוסיף: "מאז שהחלה הפעלת אסדת לוויתן בתחילת השנה, הוכח מה שטענו תמיד: לא נרשמה אף לא חריגה אחת בתקני איכות האוויר ביבשה כתוצאה מפעילות האסדה וניכר כי, איכות האוויר באזור נשמרת ואין השפעה על הסביבה בחוף. אנחנו מחויבים להמשיך לעבוד עם איגוד ערים שרון כרמל כדי לשקף לציבור את הנתונים והעובדות כמו גם להמשיך ולספק למשק בישראל גז טבעי בבטיחות ואמינות. ככל שהשימוש בפחם בתחנת הכוח בחדרה יפחת והשימוש בגז טבעי יגדל, כך יהנו התושבים במרחב האיגוד מאוויר נקי יותר".

באיגוד הרחיבו כי ניטור האוויר הרציף על האסדה יבוצע על אף שלא הוגדר בהיתר הפליטה של האסדה או בחוק המחייב את נובל אנרג'י לעשות כן, ומכאן גם ההישג שבהסכם זה שהינו ראשון מסוגו בישראל ובין היחידים בעולם. "עם הפעלת  המערכת האיגוד יקבל גישה לצפייה אונליין בנתוני הניטור הרציף. החברה החיצונית אשר תפעיל ותתחזק את מערכת הניטור – תפעל לביצוע תיקוף של נתוני המערכת לרבות בקרה, אימות ודיגול נתונים בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה על בסיס יממתי ותעביר את הנתונים המתוקפים לאיגוד" נכתב בהודעה. באיגוד התחייבו כי עם קבלת הנתונים המתוקפים, יפרסם זאת האיגוד לציבור וזאת לאחר בדיקת מעמיקה מקצועית וקפדנית של הנתונים.

בד בבד, בחלק מסעיפי ההסכם עולה תמונה מורכבת ולעיתים אף שנויה במחלוקת. בסעיף מספר ארבע נכתב כי "מוסכם על הצדדים כי המאפיינים ומיקום מערכת הניטור על האסדה יהיו בהתאם לאילוצים תפעוליים של האסדה ומתוך הבנה ככל הניתן של צרכי האיגוד". בסעיף אחר נכתב כי "לאחר הצבתה של מערכת הניטור על גבי אסדת לוויתן ועם השלמת תקופת הרצה שלה לשביעות רצונה של נובל, תודיע נובל לאיגוד כי בכוונתה להעניק לאיגוד גישת צפיה במידע הגולמי המופק ממערכת הניטור, לרבות נתוני המטאורולוגיה". עוד נכתב כי לאחר קבלת המפרט הטכני מנובל, החברה תיתן לאיגוד אפשרות להתייחס אליו. כלומר המפרט הטכני עדיין לא בידי האיגוד. "נובל תפעל לביצוע תיקוף של נתוני המערכת (לרבות בקרה, אימות ודיגול נתונים בהתאם לנוהל מנ"א של המשרד להגנת הסביבה) על בסיס יממתי ותעביר אותם לאיגוד בתוך פרק זמן של שלושה ימי עסקים, וזאת באמצעות דו"ח אלקטרוני".

יו"ר עמותת "שומרי הבית", יוני ספיר, מסר בנוגע להסכם: "המתנו חודשים רבים לפרסום ההסכם, שהוסתר מאיתנו, רק כדי לגלות שמדובר בהסכם יח"צ מרוקן מכל תוכן אמיתי. פנינו בחודשים האחרונים פעמיים בכתב לאיגוד ערים כדי לקבל את טיוטת ההסכם ואף הצענו את עזרת יועצינו המקצועיים בגיבוש פרטיו הטכניים. מסיבות תמוהות, סורבנו", והוסיף: "כעת עולה מהנוסח שפורסם, כי אשר יגורנו בא לנו- אין מפרט טכני מצורף- לא ברור כלל מה יימדד, היכן על גבי האסדה יימדד והיכן ימוקם ביחס למקורות הפליטה המשמעותיים באסדה, האם המערכת תמוקם במיקום אחד או קומה אחת, באסדה או בפריסה רחבה, אין התייחסות לכיווני רוחות, לספי מדידה, לטכנולוגיית המדידה ולהתאמת טכנולוגיה זו לסביבה הימית, למדיניות הכיולים, לגיבוי, לתחזוקה"

"סעיף ארבע בנוסח ההסכם המגדיר כי המאפיינים ומערכת הניטור יהיו כפופים לאילוצים תפעוליים של נובל אנרג'י, מבהיר לנו כי מדובר באחיזת עיניים ותו לא" קבע ספיר, והסביר: "יתרה מזו, מנוסח ההסכם החתום ברור שנובל אנרג'י עצמה היא האחראית לאימות, דיגול ותיקוף הנתונים ולא קבלן משנה, כפי שנכתב בהודעה לעיתונות. רק עובדה זו בכוחה לקעקע את משמעות ההסכם, שכן הכתוב הוא בבחינת החתול שומר על השמנת, מצב ממנו יש להימנע בכל מחיר, בפרט כשמדובר בחברה שהמשרד להגנת הסביבה עצמו הגדיר כבלתי אמינה בדיווחיה… חברה שנציגה טוען בהודעת יחסי הציבור מהבוקר שאין כל חריגות זיהום בחוף, כאשר אלו קיימים גם קיימים, מאז תחילת פעילות האסדה".

"ברמה המשפטית, השליטה במידע נותרת בידי נובל אנרג'י ואסור לאיגוד ערים להוריד או לשמור את הנתונים, אלא יקבלם אחרי תהליך התיקוף שיימשך עד שלושה ימים ורק את המידע המעובד ע"י נובל אנרג'י יוכל לפרסם" התייחס ספיר להסכם.

בהתאם, עולה מההסכם כי האיגוד הסכים לכך שנתוני המערכת יוחרגו ולא יהוו "מידע על איכות הסביבה" בהתאם לחוק חופש המידע. בכך הציבור לא יוכל לדעת לאשורו מה באמת היו הנתונים הגולמיים. "עורכי דיננו הגדירו את ההסכם כך: 'האיגוד מסכים להעניק לנובל אנרג'י רשיון גרינווש, על מנת שזו תוכל לציין בפני התקשורת והציבור שיש ניטור והכל סבבה, למרות שלאיגוד זכות צפייה בלבד וללא יכולת אגירת הנתונים הגולמיים לצורך ניתוחם'" מסר ספיר.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"