בארץ

עמותת "חוזה חדש" ליועץ המשפטי לממשלה: פתח בחקירה נגד ראש הממשלה בפרשת המניות בחברת בן דודו

קרדיט: צילום מסך, דף הפייסבוק ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בפנייה נכתב: "במהלך חקירת פרשת המתנות היא 'פרשה 1000', טען ראש הממשלה נתניהו כי בן דודו, איש העסקים מר נתן מיליקובסקי מעניק לו מתנות כספיות באופן שוטף". כזכור מחשיפת תאגיד כאן, בן דודו של ראש הממשלה, איש העסקים נתן מיליקובסקי, הוא ספק של חטיבת הפלדה של טיסנקורפ מפרשת הצוללות. ממשרד היועץ נמסר: "הפנייה התקבלה ותיענה כמקובל".

עמותת "חוזה חדש" פנתה ליועץ המשפטי לממשלה (היועמ"ש), ד"ר אביחי מנדלבליט, בבקשה לפתוח בחקירה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בפרשת המניות בחברת סידריפט שהייתה בבעלות בן דודו, איש העסקים נתן מיליקובסקי, ולאחר מכן נמכרה לחברת גרפטק בה בן דודו של נתניהו מונה לבעל נתח מניות משמעותי וחבר דיקטוריון. "מרשתי הינה עמותה ציבורית הנלחמת כנגד השחיתות הציבורית בישראל" נכתב בפניית העמותה, ע"י עו"ד גונן בן יצחק, ליועמ"ש, והובהר: "במהלך חקירת פרשת המתנות היא 'פרשה 1000', טען ראש הממשלה נתניהו כי בן דודו, איש העסקים מר נתן מיליקובסקי מעניק לו מתנות כספיות באופן שוטף. בהמשך התפרסם כי מר מילקובסקי קשור גם לתאגיד המספנות הגרמני 'תיסנקרופ' אשר עמד במרכזה של הפרשייה הנודעת בשם פרשת הצוללות או 'פרשה 3000' .בהמשך לתסבוכת המשפטית שאליה נקלע ראש הממשלה מר נתניהו, פנה האחרון אל ועדת ההיתרים הפועלת במשרד מבקר המדינה בבקשה שיאשרו לו קבלת סיוע כספי למימון הגנתו המשפטית מבן דודו מיליקובסקי".

"בפברואר 2019 דחתה ועדת ההיתרים את בקשת נתניהו לקבל עד מיליון דולר מימון ממילקובסקי להוצאותיו המשפטיות, ואגב זאת גילתה בדיווח ישן של נתניהו למבקר כי נתניהו ומילקובסקי היו שותפים עסקיים— עניין שלא כל כך התיישב עם הטענה שאין לו מושג בעסקי מילקובסק כפי שטען בעבר מר נתניהו עת התפרסמה פרשה 3000. בשבועות שלאחר מכן נחשפו הפרטים אודות אחזקותיו במפעל תעשייתי בשם סידריפט (SEADRIFT) מטקסס, שמיליקובסקי היה בעל השליטה בו. נתניהו רכש את המניות במחיר של 600 אלף דולר ב–2007 ,ומכר אותן, על פי דיווחיו, ב–4.4 מיליון דולר לבן דודו כעבור כשלוש שנים (בעבר פורסמו מספרים מעט נמוכים יותר ביחס למחיר המכירה)" הסבירו בפנייה, וקבעו: "נתניהו עשה תשואה של יותר מ–600 אחוזים בתקופה הזו, מבלי שלוקחים בחשבון דיווידנדים שחולקו לבעלי המפעל במהלך התקופה. הנתון הזה מפליא משום שבמהלך התקופה, המפעל נקלע למשבר, ועבר מרווחיות להפסד במהלך 2009".

"נבקש לקבל את התייחסותך לשאלות הבאות: האם בכוונתך להורות על פתיחה בחקירה כנגד ראש הממשלה מר בנימין נתניהו בפרשת המניות? מדוע לא נפתחה חקירה עד כה על אף הזמן שחלף מאז שנושא אחזקת המניות התגלה לועדת ההיתרים? ככל שאין בכוונתך להורות על פתיחת חקירה, מה השיקולים שהביאו אותך להחלטה זו" מסרו ליועמ"ש בפנייה, והוסיפו: "אבקש כי הטיפול במכתבנו זה ייעשה במהירות האפשרית תחת אילוצי הזמן הכבדים של משרד היועמ"ש, בין היתר בשל העובדה שמחוגי ההתיישנות עושים את דרכם אל שעת האפס".

ע"פ סקירה של עיתון דה-מרקר, התפרסמה ידיעה באתר "כאן" שלפיה אותו מיליקובסקי הוא גם ספק של תיסנקרופ מפרשת הצוללות. ע"פ אתר כלכליסט, תאגיד טיסנקורפ בעבר הודיע כי חברת גרפטק הינה ספקית של חטיבת הברזל שלה בלבד. באותה סקירה נמסר כי נתניהו רכש את המניות  במפעל סידריפט במחיר של 600 אלף דולר ב–2007, ומכר אותן, על פי דיווחיו, ב–4.4 מיליון דולר לבן דודו כעבור כשלוש שנים, כשבהתאם מיליקובסקי מכר את אחזקותיו לחברת גרפטק. בכתבה של מגזין לתוך הלילה נחשף כי גורם בחטיבת הפלדה האירופאית של קבוצת טאטא (TSE), בראשות איש העסקים ההודי המקורב לרה"מ ראטן טאטא, סירב לאשש או להפריך את הטענה לקשרים אסטרטגיים בין החטיבה לחטיבת המערכות הימיות של תאגיד טיסנקרופ. אותה חטיבה בלב פרשת הצוללות ורכישת ספינות הקרב הטקטיות.

ממשרד היועמ"ש נמסר כי "הפנייה התקבלה ותיענה כמקובל".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"