בארץ

שוב תקלה שלשום באסדת לוויתן

אסדת לוויתן בשנה שעברה. קרדיט: מגזין לתוך הלילה.
אסדת לוויתן בשנה שעברה. קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

באתר פרויקט לוויתן הודיעו שלשום על אירוע תפעולי נוסף. חברת נובל אנרג'י: "יודגש כי אין מדובר באירוע חירום ופעילות ההפקה באסדה נמשכה כסדרה וכי לא היתה  השפעה סביבתית ביבשה ובחוף". יו"ר עמותת שומרי הבית: "כ- 30 תקלות באסדת לוויתן ב-5 חודשי פעילותה. זהו מצב בלתי נתפס, שלא ניתן להסכים עמו".

תקלה והפעלת לפיד נוספת שלשום (08.06) באסדת לוויתן. כך עלה מפרסום של אתר פרויקט לוויתן. בהודעה באתר נכתב כי "אנחנו מטפלים באירוע תפעולי על האסדה. כחלק משגרת הטיפול באירועים כאלה, ולצורך שמירה על הסביבה, הופעל לפיד האסדה". ע"פ אתר החדשות וינט, ע"פ מדד משרד האנרגיה זוהי התקלה ה-32 באסדה מאז תחילת פעילותה. התקלה הקודמת התרחשה רק בסוף השבוע האחרון, כאשר הלפיד הופעל בהשהיות של חצי שעה ולאחר החלטת הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה לאסור את הטיפול במערכת הטורבו אקספנדר באסדה.

יו"ר עמותת "שומרי הבית", יוני ספיר, מסר אמש בנוגע לתקלה: "כ- 30 תקלות באסדת לוויתן ב-5 חודשי פעילותה. זהו מצב בלתי נתפס,  שלא ניתן להסכים עמו. יש לעצור כליל את פעילות אסדת לוויתן, עד לביצוע בדק בית מקיף וטיפול בממצאים. מחזות תקלות הלפיד השכיחות חייבות להיפסק, שכן, בניגוד להצהרות נובל אנרג'י ומשרדי הממשלה, האוויר ללא הדלקת לפיד נקי יותר מאשר לאחר הדלקתו ובנוסף, חריגות זיהום נמדדות על החוף. הבוקר שוב הודלק הלפיד", והסביר: "משמעות הדבר שאין הבעיה טמונה במערכת הטורבו- אקספנדרס, זו שמשרד האנרגיה דרש מנובל אנרג'י לעצור את התקנתה בחשד שהיא מקור הבעיה להפעלות הלפיד התכופות".

"הבעיה באסדה שורשית יותר. התקלות התכופות מנבאות את האסון הממשמש ובא, בדומה להתראות שהתקבלו לפני אסונות שהתרחשו באסדות אחרות בעולם. יש לעצור את פעילות האסדה לאלתר, עד סיום עבודת הבדיקה, פרסום ויישום המסקנות של חברת הייעוץ RPS, אותה מינה לפני כשבוע משרד האנרגיה לביצוע בדק בית יסודי באסדה" אמר ספיר, וקבע: "זו מחויבות הממשלה כלפי אזרחיה- להגן על בריאותם. לכך התחייבו שרי הממשלה ומנכ"לי המשרדים חזור והתחייב, טרם הקמת האסדה. יש לזכור כי אסדת לוויתן משרתת כיום בעיקר את המצרים והירדנים, כך שאינה חיונית לישראל ואסור לנו לאפשר לה להמשיך ולפגוע באזרחי ישראל".

יו"ר איגוד ערים שרון כרמל, אסיף איזק, מסר למגזין: "הכמות הבלתי פוסקת של התקלות באסדת לוויתן מחייבת בדיקה מיידית מצד משרד האנרגיה – עוד היום, של האופן בו מופעלת האסדה על מנת למנוע הישנות תקלות הגורמות לאי וודאות ופחדים בקרב תושבי האזור", והוסיף: "אנו מצפים לישיבת ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת בראשות ח"כ מיקי חיימוביץ – אותה יזמנו, בכדי שנוכל להשמיע את קול הציבור והרשויות המקומיות".

ממשרד האנרגיה נמסר כי "כל שאלות לגבי התקלות אני מציעה שתפנה לחברה. לאחר שמפקחי המשרד בודקים את הדברים אנחנו מפרסמים דוחות באתר".

מחברת נובל אנרג'י נמסר כי "לפיד הופעל לפנות בוקר באסדת לוויתן. נובל אנרג'י עדכנה את כל הגורמים הרלבנטיים. יודגש כי אין מדובר באירוע חירום ופעילות ההפקה באסדה נמשכה כסדרה וכי לא היתה  השפעה סביבתית ביבשה ובחוף".

בהתאם, בשבוע שעבר פרסמו במשרד האנרגיה הנחיות של הממונה על ענייני הנפט לדיווח של אירועים חריגים. "מטרת הנחיות אלו הינן להבהיר לבעל זכות הנפט את אופן הדיווח, סוג הדיווח ומועדי הדיווחים אותם הוא חייב להעביר לממונה על עניני הנפט בקרות אירועים חריגים. הדיווחים יהיו באופן של הודעה ראשונית מיידית, דיווח משלים בכתב לאחר שעה, וכן דו"חות תחקירי אירוע ודיווח תקופתי בליווי הדו"חות הקשורים לתחקיר האירועים" נכתב במסמך, אך נקבע כי "ההנחיות להעברת הדיווחים מתייחסות למקרים של אירוע חריג כהגדרתו בהמשך ואינם מתייחסים לדיווחים השגרתיים הנדרשים לפי כל דין". במסמך הוסיפו: "על המפעיל לתעד ולשמור את כל העדויות הראשוניות, החומרים, הציוד והממצאים הקשורים לאירוע עד לקבלת הנחיה אחרת מהממונה .אין בדיווחים אלו להפחית או להחליף דרישות אשר על בעל זכות הנפט לדווח לממונה על עניני הנפט או לרגולטורים אחרים לרבות, המשרד להגנת הסביבה". במשרד ייעדו כתובת מייל מיוחדת לדיווח על אירועים חריגים".

באירועים הנכללים כאירוע חריג ניתן למנות שריפה ופיצוץ, תאונת מנוף או/ו כל מתקן הרמה, אירוע עם נפגעים הדורשים פינוי מיידי, אבדן שליטה בקידוח (control well of Loss)על פי הגדרות CFR, זרימה לא מבוקרת מתקלה בציוד או בתהליך, זיהום ים או אירוע שכמעט וגרם לזיהום ים בכלל זה כל אירוע של שפך הידרוקרבונים לים ועוד. באירועים מסוג זה חלה חובת הודעה ראשונית תוך 15 דק', דו"ח משלים בכתב תוך שעה וכן הגשת דו"ח ראשוני לתחקיר אירוע חריג אשר יוגש תוך 24 שעות. במסגרת המסמך ישנו פירוט של אירועים חריגים המחייבים הגשת דו"ח על האירוע במלאת 14 ימים מהמועד בו נודע ל"בעל הזכות" עליה.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"