בארץ

תקלה נוספת באסדת לוויתן

הלפיד הלילה. קרדיט: עמותת "שומרי הבית".

באתר האינטרנט של פרויקט לוויתן נרשם הערב אירוע תפעולי נוסף. בהתאם, תושבים בעוטף פרויקט לוויתן דיווחו על הפעלת הלפיד, וריח חריף באוויר. ממשרד האנרגיה נמסר: "בוצע באסדת לוויתן ESD- סגירת חירום של האסדה, והופעל הלפיד".

אירוע תפעולי נוסף אמש (23.05) באסדת לוויתן במסגרתו נדרשה הפעלת הלפיד. כך עולה מהודעה באתר האינטרנט של הפרויקט. בסרטונים שעלו לרשתות החברתיות רואים בבירור את הפעלת הלפיד ככדור אש בשמי הלילה. "כל השמיים אדומים. סרחון אדיר" מסר תושבת חוששת למגזין לתוך הלילה. תושבים קיבלו הודעה מטעם חברת נובל אנרג'י כי "לאחר בדיקה ראשונית עולה כי האירוע נגרם בשל תקלה בגלאי גז על האסדה. לאור זאת הופעלה התרעה בגין חשד לדליפה ובוצע נוהל חירום באסדה. מדובר בהתראת שווא. כל מערכות הבטיחות על האסדה עובדות כשורה והפקת הגז הטבעי מלוויתן צפויה להתחדש בשעות הקרובות".

בדף הפייסבוק של עמותת שומרי הבית בכותרת "להבות ענק מאסדת לוויתן שנראות למרחקים. תקלה מספר 23" נכתב: "זו לא השמש שזורחת בלילה. אלו להבות ענק מאסדת לוויתן שנראות למרחקים. אנחנו מקבלים מאות תמונות מכל רחבי הארץ", והוסיפן: "נראה שהאסון מתקרב בצעדי ענק. דורשים להפסיק מיד את הפקרת אזרחי ישראל עבור רווחים של טייקונים שמייצאים את הגז שלנו לירדן ולמצרים. הגיע הזמן לעצור את הפרויקט המסוכן הזה". הלפיד בער כשעה ונפסק.

יו"ר עמותת "שומרי הבית", יוני ספיר, מסר: "מדובר בתקלה ה- 23 של אסדת לוויתן בארבעה חודשי פעילות, שהרי הפעלת לפיד הלחץ הגבוה שהופעל הערב, אסורה בשגרה על פי היתר הפליטה של אסדת לוויתן. נזכיר כי נובל אנרג'י מסרבת להעביר לידינו את תחקירי התקלות עד כה וגם המשרד להגנת הסביבה לא סיפקם במסגרת הליך חופש המידע. התושבים זכאים לדעת את מלוא האמת באשר לגורמים המשליכים על בריאותם וחייהם. אסור שיהיו סודות בהקשרים כל כך אקוטיים", והסביר: "תושבים דיווחו הערב על בהלה  ועל אש בהיקף שטרם נראה עד היום, שהאירה עזות את פני השמיים וצבעה אותם באדום. זאת, בנוסף לדיווחים רבים מהעת האחרונה של תושבי האזור על צריבות, ריחות קשים וכאבי ראש".

"מחזה האימים הזה מול בתי ילדים רכים חייב להיפסק. המשרד להגנת הסביבה חייב לכפות על נובל אנרג'י לעמוד בהוראות היתר הפליטה שלה, אחרת- אין דין ואין דיין" קבע ספיר.

זוהי לא התקלה האחרונה בפרויקט לוויתן בשבועיים האחרונים. ע"פ הודעה של משרד האנרגיה, באירוע התפעולי ביום שבת לפני שבועיים אירעה תקלה באסדת לוויתן, בעקבותיה הופסקה הפקת הגז הטבעי באסדה. "הפסקת ההפקה לוותה בהפעלת הלפיד לשריפת הגז הטבעי, זאת על מנת לשרוף את הגז ששוחרר בעת התקלה ולמנוע זיהום אוויר" נמסר בהודעה, ונקבע: "התקלה התרחשה אחרי שחיישן טרמוסטט באסדה זיהה חום גבוה מדי, מה שמביא להפסקת פעולת הפקת הגז הטבעי באופן מידי. מקור החום שזוהה הינו משחרור של מעטפת בידוד סביב אחד המכלים המובילים את הגז הטבעי באסדה. תפקידה של אותה מעטפת הוא לבודד את החום המצוי במכל, והחיישן פעל אחרי שהחום שנלכד בה השתחרר לכיוונו. במהלך עטיפת אותו מכל במעטפת הבידוד, זז חיישן החום ממקומו, מה שגרם לו להיות קרוב יותר למכל ולחום שנפלט ממנו".  

ממשרד האנרגיה נמסר למגזין לתוך הלילה כי "בוצע באסדת לוויתן ESD- סגירת חירום של האסדה, והופעל הלפיד. הדלקת הלפיד הינה אמצעי בטיחות ומונעת זיהום אוויר".

מהמשרד להגנת הסביבה הגיבו לאירוע: "לפני שעה קלה התקבלה הודעה מחברת נובל אנרג'י על תקלה תפעולית באסדת לוויתן. החיישנים שבאסדה פעלו, והופסקה הזרמת גז לחוף. בעקבות התקלה הופעל הלפיד המשמש לשחרור ושריפת הגז שהיה כלוא במתקני האסדה. בעת התקלה ובשעה זו, לא נרשמות חריגות בערכי איכות אוויר בתחנות הניטור באזור החוף. המשרד להגנת הסביבה בוחן את עמידת המתקן בתנאי החוק וההיתר, ויחליט על צעדיו בהקדם", והרחיבו: "מאז תחילת ההפעלה המסחרית של אסדת לוויתן ב-12 בינואר 2020, התרחש מספר רב של תקלות, שלוו בהפעלת לפיד תכופה. המשרד להגנת הסביבה בודק במהלך כל אירוע מסוג זה אם נשקפת לציבור סכנה – ובאף מקרה לא נרשמו ריכוזים חריגים בתחנות הניטור באזור החוף. יחד עם זאת, המשרד מבצע בדיקה של עמידת החברה בהיתרי הפליטה בכל אירועי התקלה, שבסיומה יקבל החלטה ויפרסם אותה לציבור. מטבע הדברים, כדי שלא לפגוע בהליך, המשרד מנוע מלפרסם פרטים נוספים בשלב זה".

מעמותת "שומרי הבית" נמסר למגזין לתוך הלילה: "תקלה היא תקלה היא תקלה. ואצל נובל אנרג'י- תקלה רודפת תקלה. בין אם הגורם הוא חיישן, בידוד שנפגם, רטט בצנרת, עליית לחץ, או תירוץ אחר מהמלאי של נובל אנרג'י, חייבים להודות שאסדת לוויתן מקרטעת, ושתקלה מאג'ורית שתוביל לאסון היא רק עניין של זמן", הוסיפו: "אנו דורשים פרסום מיידי של כלל דו"חות התקלות ותחקירי התקלות הרבות שאירעו באסדה הזו בזמן הקצר מאז החלה פעילותה המסחרית. אנו דורשים שהמשרד להגנ"ס יאכוף את תנאי היתר הפליטה שלה. אין מקומו של מפעל מסוכן שכזה בקרבת אוכלוסייה אזרחית. הפארסה הזו הנקראת אסדת לוויתן- חייבת להסתיים כעת, לפני שיתרחש האסון הבלתי נמנע".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"