בארץ

עמותת שומרי הבית בפנייה שלשום לממונה על רשות ההון והביטוח: "כפה על הגורמים המוסדיים ליטול את השליטה בקבוצת דלק"

קרדיט: עמותת שומרי הבית.

העמותה קבעה כי אופן טיפולם של המוסדיים במשבר הקבוצה, לאור השתלשלות האירועים בחודשים האחרונים, הוא רשלני, איטי ולקוי. יו"ר עמותת שומרי הבית למוסדיים: "עליהם ליטול מיידית את השליטה בקבוצה לאחר המרת חובם למניות, למנות מנהל מקצועי לקבוצה, לממש ולהשביח נכסים, להרחיק את יצחק תשובה ממוקדי ניגודי העניינים המרובים שלו ולהשיב לחוסכים את מלוא כספם".

עמותת שומרי הבית פנתה שלשום (21.05) לממונה על רשות ההון והביטוח, ד"ר משה ברקת, בבקשה כי יכפה על הגורמים המוסדיים ליטול את השליטה בקבוצת דלק מידי יצחק תשובה. בפנייה, ששלחה העמותה דרך עו"ד מוטי גולדשטיין, פורט השלשלות האירועים בחודשים האחרונים בהם הבנקים הגבירו ושדרגו את ביטחונותיהם בנכסי קבוצת דלק. זאת לצד מימוש נכסים מהיר עד כדי מכירת חיסול של הקבוצה, כאשר בעלי אגרות החוב (אג"ח) נשארים ללא כלום. המוסדיים המדוברים הם בין היתר, פסגות השקעות בע"מ, מיטב דש השקעות בע"מ, הראל פנסיה וגמל בע"מ, מנורה מבטחים והסתדרות המהנדסים ניהול קופות גמל בע"מ, מנורה מבטחים ביטוח בע"מ ומנורה מבטחים החזקות בע"מ.

העמותה כתבה בפנייה כי "בסך הכל רכשו המוסדיים מקבוצת דלק, אג"ח בסך מצטבר של כ – 6.2 מיליארד ש"ח", והוסיפו: "בניגוד לשיקול הדעת העסקי המתבקש בהלוואה מעין זו, למעט 2 סדרות שבהן ניתן להמיר את החוב למניות, ביתר הסדרות לא דרשו הגופים המוסדיים כל בטוחה שהיא, בניגוד לבנקים אשר קיבלו בטוחות מלאות על מלוא החוב של הקבוצה כלפיהם, וזאת, על אף שכבר בעת ההלוואה, היה ברור כי קבוצת דלק היא קבוצה ממונפת מאוד ושיחס ההון – חוב שלה עלול להעמיד אותה בסכנה עם כל טלטלה קטנה".

בפנייה הרחיבו: "הגופים המוסדיים לא ערכו כל בדיקת נאותות רצינית שהיא, טרם רכשו את אגרות החוב שהנפיקה קבוצת דלק. בדיקה שכזו הייתה מעלה, כי חלק גדול מאוד מיחידות ההשתתפות של שותפות הבת של הקבוצה – דלק קידוחים, שהיא אחד הנכסים המרכזיים של הקבוצה, משועבד לגופים בנקאיים שהלוו כספים לקבוצה. יתרה מזאת: שעבוד יחידות ההשתתפות של דלק קידוחים לבנקים, כלל תנאי, לפיו, מקום בו יירדו אחזקותיה של הקבוצה בדלק קידוחים אל פחות מ -45 אחוזים אחזקה, יהיו הלווים רשאים להעמיד את האשראי לפירעון מידי, מה שימנע מדלק קידוחים לחלק דיבידנדים לקבוצה, מהלך שהינו הכרחי עבור תשלום מלוא האג"ח שנטלה הקבוצה על עצמה".

במרץ השנה דחתה הקבוצה את מועד פרסום הדו"ח התקופתי לשנת 2019 עקב משבר וירוס הקורונה. במקביל, היא פרסמה את רשימת החבויות של הקבוצה במסגרתה פורסם כי נזילות הקבוצה צנחה במיליארד ש"ח.  ע"פ העמותה, בהתייחס למתווה המוצע הנוכחי של גיוס 400 מיליון שקלים בשלוש פעימות ושיעבוד 40 אחוזים מיחידות ההשתתפות של דלק קידוחים למען מחזיקי האג"ח, הוא מבוסס "על הנחות שאינן סבירות – במקרה הטוב, או שקריות – במקרה הגרוע", והודיעו: "עד עכשיו, נכשלה קבוצת דלק בגיוס 200 מיליון השקלים הראשונים, וקשה להאמין שהיא תצליח לגייס את אותם 400 מיליון ש"ח שהיא מתחייבת לגייס עד סוף שנת 2020 .יתר על כן, אותם 400 מיליון שקלים מהווים טיפה בים חובות הקבוצה- כחמישה אחוזים מהם, דבר שלא יסייע לה באופן משמעותי לעמוד בהתחייבויותיה".

"הגופים המוסדיים אינם לוקחים כלל בחשבון את ניגוד העניינים המובנה של בעל השליטה בקבוצה, מר יצחק שרון (תשובה), שמצד אחד חייב באופן אישי סכומי כסף גדולים לתאגידים הבנקאיים, ומהצד השני חייב כספי עתק לתאגידים הבנקאיים באמצעות החברות שבשליטתו. הדבר מעלה חשש כבד כי מר תשובה יגיע להסדרים המיטיבים עמו אישית על חשבון כספי החוסכים" נקבע בפנייה, והסבירו: "עולה החשש כי מר תשובה יסרב לגיוס הון משמעותי או לצירוף גורם אסטרטגי חזק, שכן הדבר ידלל את אחזקותיו, דבר שיקטין את הדיבידנדים אותם ירצה לקבל מהקבוצה, לשם החזרת חובותיו האישיים".

יו"ר עמותת שומרי הבית, יוני ספיר, מסר כי ""המתווה אליו הגיע יצחק תשובה עם נציגות בעלי האג"ח הוא לא יותר מאחיזת עיניים. הגיוסים המוגדרים בו הם טיפה בים סוער ולא יאפשרו לקבוצה לצלוח אף את השנה הנוכחית. תחזיות מכירת התמלוגים של מאגרי הגז משוללות כל יסוד והסיכונים בקריסת ההכנסות של האחזקות הבנות וקשייהן למחזר חובות, לא נלקחו כלל בחשבון", והרחיב: "למעשה, נחשפו ערוותם ובורותם של הגופים מוסדיים במשק האנרגיה ויכולתו של יצחק תשובה להמשיך ללהטט בהם. רק מטעם זה, בו נפלו המוסדיים שוב שולל אחר מתק שפתיו של יצחק תשובה, עליהם ליטול מיידית את השליטה בקבוצה לאחר המרת חובם למניות, למנות מנהל מקצועי לקבוצה, לממש ולהשביח נכסים, להרחיק את יצחק תשובה ממוקדי ניגודי העניינים המרובים שלו ולהשיב לחוסכים את מלוא כספם. כל פתרון אחר בשעה הדוחקת הזו, משול להותרת כספי החוסכים על קרן הצבי".

"על המוסדיים לגלות אחריות יתרה לכספי החוסכים, ככל שהם רוצים לבנות לעתיד לבוא את האמון החבוט בהם. על הממונה ברקת לגלות מנהיגות ולקבל החלטות קשות, נוכח השפעתו הכמעט מאגית של יצחק תשובה על הגופים המוסדיים ועקב רפיסותם הנכרת של אלו האחרונים, למגינת ליבם של החוסכים לפנסיה בישראל" מסר ספיר.

מלשכת הממונה על שוק ההון והביטוח לא התקבלה תגובה.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"