בארץ

עשרות מפגינים מול מקום מגוריהם של נציגי חברת הביטוח הראל ומנורה מבטחים בנוגע להסדר החוב המסתמן ליצחק תשובה

קרדיט: עמותת שומרי הבית.

המפגינים, מעמותת "שומרי הבית", קראו לפירעון המיידי של החוב של קבוצת דלק ולא לאפשר צעדים אשר יאפשרו תספורת נוספת כפי שהתרחשה בשנת 2012. טל גונן מעמותת שומרי הבית: "סכום עתק של 1.4 מיליארד ש"ח גולחו אז מהפנסיות שלנו. היום, 8 שנים אחרי, יוני שר ושמואל אשל חוזרים בגדול, ומסדרים לתשובה עסקה מהסרטים, על חשבוננו כמובן".

תחת קריאות "תשובה יצחק, הכסף שלי נמחק", "שמואל אשל תתעורר, הציבור שווה יותר" ושלטי "ישראלים חייכו, אכלתם אותה" התקבצו עשרות פעילי עמותת "שומרי הבית" מול ביתם בתל אביב של נציגי מנורה מבטחים וחברת הביטוח הראל, יוני שר ושמואל אשל, בהסדר החוב של קבוצת דלק השבוע. טל גונן, מעמותת שומרי הבית, פנה לשמואל אשל: "אנחנו מבקשים שתזכור את הערכים הכי בסיסיים שעומדים בבסיס התרבות שלנו. אהבת הזולת. ערבות הדדית ואהבת לרעך כמוך. אלה הערכים מאחורי כל האקסלים והתשואות והבונוסים. ואולי כל מני שיקולים שמסתובבים. אלה בסוף הערכים שאמורים להנחות אותך. אנחנו מקווים שינחו אותך ואנחנו מקווים שתשנה את דעתך. שכל המוסדיים ומחזיקי האג"ח, הנציגים שלנו, יצביעו בסופו של דבר בעדנו. יחליטו לתקן את הדרך הרעה שהלכתם בה עד עכשיו. ביחד נצא לדרך חדשה".

"אנחנו נמצאים כאן גם בשבילכם. בשביל כל הציבור הישראלי. כולנו, לא שואלים אותנו. לוקחים את הכסף שלנו לפי חוק. הכסף לפנסיה. נותנים אותו למוסדיים, והם בעצם עושים איתו מה שהם רוצים. אחרי התספורות הקודמות שניסו לתקן כמה תקנות ולחוקק כמה חוקים שיגנו עלינו, אבל זה לא עובד. בסופו של דבר בתי ההשקעות מתרשלים" אמר גונן, והוסיף: "אנחנו הגענו לכאן, תחת הבניין של מר. שמואל אשל כיוון שבחודשים האחרונים הוא מייצג אותנו אל מול הקריסה של תשובה ואל מול הקריסה של הכסף שלנו. אנחנו מצפים ממנו שיפסיק את הכיוון הנוכחי שהוא הולך בו. שמואל אשל, אם אתה שומע אותנו עכשיו, תפסיק את הכיוון שאתה הולך בו. תעשה מה שטוב לנו, לחוסכים, ולא מה שטוב לתשובה או מה שטוב למנורה. תעשה מה שטוב לנו, לחוסכים".

יו"ר עמותת שומרי הבית, יוני ספיר, מסר למגזין לתוך הלילה: "מה קורה פה בעצם? יצחק תשובה, הממונף יתר על המידה, נמצא בניגוד עניינים חריף: הוא חושש מפשיטת רגל אישית ואיבוד שליטה בדלק ולכן נמנע מלגייס הון משמעותי או להכניס שותף אסטרטגי, כדי להשיב את חובות הקבוצה. בנוסף, חובותיו האישיים לבנקים, לצד חובות הקבוצה שבשליטתו לאותם גורמים, מעמידים אותו בניגוד עניינים בעייתי, ממנו יש להרחיקו. המשך שליטתו בדלק, מסכנת את הפנסיות והעתיד הכלכלי של אזרחי ישראל", והוסיף: "למרות זאת, חברות 'הראל ביטוח ופיננסים' ו'מנורה-מבטחים' חתמו על הסכם כניעה מביש, בו הן מוותרות על פירעון החוב באופן מיידי ועל מנוף הכוח היחיד שלהן להסדר המיטיב עם החוסכים. תחת זאת הן "נותנות ליצחק תשובה עוד זמן" להציל את עורו, תוך התעלמות מכך, שהדבר יוביל לפשיטת עורו של ציבור החוסכים בישראל, אלו שאולצו לשים כספם בפנסיות חובה, ואלו שסמכו על מנהלי הקרנות שינהגו בכסף הציבורי בזהירות. אני קורא לנציגים לנהוג בפנסיות שלנו כאילו היה זה כספם הפרטי. מדובר בעתיד שלנו, לחם זקנתנו".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"