בארץ

פנייה לשב"כ: נממן את עלויות האבטחה הגבוהות של הגעת ראש הממשלה לבית המשפט בראשון

קרדיט: דף פייסבוק ראש הממשלה.

זאת לאחר פרסום בקשת ראש הממשלה לא להגיע לפתיחת משפטו בשל טענות כי התייצבותו לדיון הטכני מיותרת ו"תעלה לציבור הון". עמותת חוזה חדש פנתה בקריאה  לראש שירות הביטחון הכללי: "נשמח לנסות ולהסיר את מכשול האמתלה התקציבית בה משתמש ראש הממשלה על מנת לנסות ולהמלט מדיון הקראת כתב האישום נגדו". התקשורת הישראלית דיווחה שלמרות התנגדות הפרקליטות, רה"מ ביקש מבית המשפט להיעדר מפתיחת משפטו.

עמותת חוזה חדש פנתה לראש שירות הביטחון הכללי בבקשה לממן את עלויות האבטחה הגבוהות כביכול של אבטחת שהותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון פתיחת משפטו. כך עולה מהודעה ברשת החברתית פייסבוק. כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו נאשם בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים.  עיתון הארץ דיווח אמש כי רה"מ נתניהו העביר את בקשתו לפרקליטות שתחווה דעתה לפני הגשת הבקשה לבית המשפט המחוזי בירושלים. בפנייה של העמותה דרך עו"ד גונן בן יצחק לראש השב"כ נדב ארגמן נכתב כי "מרשתי רואה חשיבות רבה בהגעת הנאשם ראש הממשלה נתניהו לדיון לאור העיקרון של שיווין בפני החוק", והוסיפו בסעיף אחר: "על כן, מעוניינת מרשתי לבצע מגבית ולאסוף את הסכום הדרוש למימון עלות האבטחה של הדיון הקבוע ליום 24 במאי 2020". 

"אודה אם כן, באם יחידת אבטחת האישים (יח' 730) תעביר למרשתי באמצעותי את עלות האבטחה המשוערת הנובעת מאבטחתו של הנאשם במהלך הדיון" נכתב בפנייה. משפט נתניהו היה אמור  להיפתח ב-17 במארס, אך יומיים לפני כן הודיעו השופטים כי הוא יידחה בחודשיים בעקבות הכרזת שר המשפטים היוצא ח"כ אמיר אוחנה על מעבר למתכונת חירום בבתי המשפט בשל התפשטות נגיף הקורונה. בתחילת החודש הודיעה הנהלת בתי המשפט כי תרחיב את פעילותה מחדש. בכך נקבע תאריך המשפט ל-24 במאי. בד בבד, דה מרקר דיווח כי  הפרקליטות הודיעה על התנגדותה לבקשת ראש הממשלה לקבל פטור מהתייצבות לקראת כתב האישום.  

בתגובת הפרקליטות,  שנכתבה ע"י מנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות מחוז ת"א מיסוי וכלכלה, עו"ד יהודית תירוש, הוצג כי "הנחת המוצא בהליך הפלילי היא כי נאשם נוכח במהלך ניהול המשפט בעניינו. כך קבע המחוקק בחוק סדר הדין הפלילי  וכך גם קבע בית המשפט העליון". בהתאם, בהודעה נכתב: " אין בטעמים שהוצגו בבקשה כדי להצדיק את התוצאה החריגה של היעדרות נאשם מפתיחת משפטו. הדברים בדבר מראית פני הצדק מתעצמים ביתר שאת בשעה שעסקינן בדיון הקראה שהינו הדיון הפותח את משפטו של הנאשם. דיון הקראה אינו דיון טכני. הוא מהווה פתיחה של המשפט ויש לכך משמעויות משפטיות הקבועות בדין".

עורכי דינו של רה"מ, עמית חדד ומיכה פטמן, הודיעו בתגובה כי החלטת הפרקליטות "מופרכת" וקבלו על הצורך בנוכחותו של נתניהו באולם. "מדובר בדיון טכני ואין שום צורך בנוכחותו של ראש הממשלה באולם בית המשפט", אמרו. "יתר על כן, בנסיבות מסוימות הפסיקה מתירה למי שמיוצג ע"י עורך דין להעדר מחלק ניכר מישיבות ההוכחות בהמשך המשפט. קל וחומר שהדבר נכון כשמדובר בישיבה טכנית, שבה ממילא לא יתרחש דבר שדורש עניינית את נוכחותו של רה״מ בדיון".

"אין מנוס מלקבוע שתגובת הפרקליטות אינה נובעת ממניעים ענייניים אלא באה לשרת את המסע התקשורתי להציג תמונה של ראש הממשלה נתניהו על ספסל הנאשמים, כהמשך לקמפיין רק לא ביבי" כתבו עורכי הדין, והוסיפו: "למקרה שמישהו לא שם לב, הבחירות כבר הסתיימו וראש הממשלה נתניהו פועל במרץ במסגרת ממשלת האחדות שהקים לטפל בבעיות הבוערות של הקורונה, הכלכלה והחזרת אנשים למעגל התעסוקה. הוא ימשיך לעשות זאת גם ביום ראשון, לפני ואחרי הדיון בבית המשפט". עורכי הדין של נתניהו הגישו את הבקשה לבית המשפט להיעדרותו מתחילת משפטו.

הפרקליטות הגיבו לדברי עורכי דינו של רה"מ: "הודעת הסנגורים לתקשורת היא בלתי מתקבלת על הדעת", והרחיבו: "הודעת הסנגורים לתקשורת היא בלתי מתקבלת על הדעת, מעבר לכך שהיא כוזבת ומתלהמת. לא היה בה שום נימוק שקשור להצגת תמונה של מר נתניהו על ספסל הנאשמים. ממילא תגובת הפרקליטות לא התייחסה לשיקול הזה בשום אופן, אלא לשיקולים ענייניים בלבד. צר לנו על כך שעורכי הדין נתנו ידם להתקפה פראית נגד עמיתיהם, נציגי התביעה, ועל הניסיון הכוזב ליחס לנציגי הפרקליטות שיקולים זרים שלא ממין העניין".

עו"ד גונן בן יצחק מסר למגזין לתוך הלילה כי "הטענה על עלויות לדעתי מעולם לא עלתה בצורה הזו קודם לכן. קשה לי לצפות מה תהיה תגובת בית המשפט המחוזי. רוב המשפטנים סבורים שבית המשפט ידחה את הבקשה שנודף ממנה לדעתי ריח חריף של חוסר שוויון בפני החוק", והוסיף: "לגבי החותמים, עד כה חתמו חמישה ערבים. כולם מדענים בעלי שם".  

מהשב"כ לא נמסרה תגובה.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"