בארץ

ממשלת ישראל ה-35 הושבעה השבוע כממשלה המנופחת ביותר בהיסטוריה של המדינה

קרדיט: ערוץ הכנסת.
Written by אריה הלבר

מעל בימת הכנסת, יו"ר כחול-לבן, ח"כ בני גנץ, נאלץ להגן שוב על בחירתו בישיבה תחת ראש הממשלה בנימין נתניהו. ראש ממשלה הנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. יו"ר תל"ם, ח"כ ורא"ל (במיל') משה (בוגי) יעלון מעל בימת הכנסת: "איך התרגלנו? איך התרגלנו למה שקורה פה היום?…איך התרגלנו למתקפה על היועמ"ש עד כדי איום על חייו? איך התרגלנו שהנאשם לא מגנה את המתקפה הזו?".

ממשלת ישראל ה-35, המורכבת מ-36 שרים ו-16 סגני שרים לפחות, הושבעה ביום ראשון האחרון (17.05) במליאת הכנסת עם 73 מהח"כים מביעים אמון בממשלה מול 46 מתנגדים, ללא נמנעים. זאת לאחר שלוש מערכות הבחירות האחרונות. שלוש מערכות בחירות של ירידה רדודה לרמות רפש בל ישוער במערכת הפוליטית ומול המשבר הכלכלי המתהווה עקב התפרצות וירוס הקורונה. אתר וואלה דיווח כי ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר "עברנו שלוש מערכות בחירות, הן העמיקו את הקיטוב בעם, גרמו לגרעון בקופת המדינה", המשיך ראש הממשלה. "לעומת זאת, עלות נוספת של ממשלת האחדות היא 85 מיליון שקלים בשנה, זו עלות נמוכה מאוד לעומת בחירות רביעיות. אם היינו הולכים לבחירות – זה היה הבזבוז האמיתי. לכן אין פלא שרוב מוחלט בציבור מקבל בברכה את ממשלת האחדות".

מנגד, עובד אגף התקציבים, איל טולדו, הציג בשנה שעברה כי עלות לשכת שר נאמדת ב-6.5 מיליון שקל בשנה. כך עלות לשכות השרים בממשלה החדשה תעמוד על 234 מיליון שקל בשנה ואם החקיקה תאפשר זאת- 702 מיליון שקלים בתום שלוש שנות כהונתה. העלות היא לשר שאינו חבר כנסת. טולדו קבע: "בהתאם להערכת אגף התקציבים, עלות תקציבית שנתית של לשכת שר עומדת על כ-4.5 עד 6.5 מיליון שקל, ועלות סגן שר נוסף נאמדת ב-2 מיליון שקל. לשרים עם תיק יש לחשב עלות נוספת – של לשכת מנכ"ל – הנאמדת ב-2.5 עד 3.2 מיליון שקל", והוסיף: "כך, תחשיב העלות של 6.5 מיליון שקל ללשכת שר מתייחס רק לשרים עם תיק, שאינם חברי כנסת; עלותם של שרים בלי תיק שהם חברי כנסת נאמדת ב-4.5 מיליון שקל". בכך עלות 16 סגני השרים לשנה תעלה 32 מיליון שקלים, ו-96 מיליון שקלים לשלוש השנים המדוברות. בכך שאין שרים בלי תיק, לשכות המנכ"לים למשרדי השרים, יעמדו על 90 מיליון שקלים בשנה – 270 מיליון שקלים לשלוש השנים. בכך הסכום הכולל של ממשלת ה-52 המסתמנת, כנגזרת של המידע הנגלה לפנינו, לכל שלוש השנים יעמוד על מיליארד ו-68 מיליון שקלים ואלה רק עלות הלשכות של הבכירים ביותר במשרדים השונים ומול משבר כלכלי מסתמן.


לאחר נתניהו, יו"ר כחול-לבן, ח"כ בני גנץ, אמר במהלך נאומו: "תם המשבר הפוליטי הגדול בתולדות המדינה. הגיע הזמן לסיים את עידן הפילוג והשיסוי ולהתחיל בעידן של פיוס", והבהיר: "שלוש מערכות בחירות עברנו בשנה וחצי, העם אמר את דברו והותיר לנו המנהיגים משני צדי הבית – אחדות או מלחמת אחים. העם אמר תפסיקו לריב בינכם, ותתחילו לעבוד בשבילנו". ח"כ איילת שקד (ימינה) מצד אחד אמרה כי נתניהו היה אחד משרי האוצר הטובים שהיו במדינה, אך כעת הפקיר את גורל הכלכלה הישראלית לידי ח"כ אמיר פרץ, אדם שמייצג את ההסתדרות והעבודה המאורגנת.

יו"ר תל"ם, ח"כ משה (בוגי) יעלון, אמר מעל בימת הכנסת כי "איך התרגלנו? איך התרגלנו למה שקורה פה היום?…איך התרגלנו למתקפה על היועמ"ש עד כדי איום על חייו? איך התרגלנו שהנאשם לא מגנה את המתקפה הזו?". יעלון המשיך: "בשעה זו עיניהם, של רוב רובם של בוחרי מה שהיתה פעם 'כחול לבן', מתבוננות בכם, אתם אלה שסיפרתם להם שבשבילכם 'ישראל לפני הכל' והולכתם אותם שולל, בשביל ממשלת הבושה והחרפה הזו, שקמה בזכותכם", והוסיף: "נתתם חסינות לשחיתות, נתתם לעצמכם הנחות גדולות מאד, הפגנתם יחד והצהרתם הצהרות על ביצור שלטון החוק וחומת מגן לדמוקרטיה, אבל ברגע האמת ועוד מעט כאן מעל הדוכן – תישבעו אמונים לא למדינת ישראל, שהרי אתם לא פועלים בטובתה – אלא לנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים, ותתנו לו מבצר משפטי, חסינות, וחומת מגן".

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, אמר לפני השבעת הממשלה כי "הבניין הזה איבד היום סופית את אמונם של אזרחי ישראל. אנשים שונאים פוליטיקאים. שונאים פוליטיקה. לא חושבים שהיא מייצגת ערכים. בטח לא חושבים שהיא רלוונטית לחיים שלהם. הם צודקים במיליון אחוז. הפוליטיקה לוקחת את הכסף שלהם, ולא נותנת כלום בתמורה", וקבע: "אחרי כל הדיבורים הריקים על 'ממשלת חירום' מקימים היום את הממשלה הגדולה ביותר, הבזבזנית ביותר, בתולדות ישראל. 36 שרים, 16 סגני שרים. לזה אתם קוראים ממשלת חירום? 52 משרדים. יש בישראל נכון להיום פחות מ-50 מונשמים מקורונה. יש יותר שרים וסגני שרים ממונשמים".

"אתם נשבעים היום אמונים, לאדם שעוד שבוע יעמוד למשפט על הפרת אמונים. על שוחד. על מרמה. בחיים האמיתיים אתה לא נותן לילדים שלך לשחק עם בן אדם כזה. פה בבניין הוא ראש הממשלה. בחיים האמיתיים יש ערך למילה של בנאדם. להבטחה שנתת. זה משהו שאנשים אמיתיים לוקחים ברצינות. בחיים האמיתיים אף אחד לא רוצה שיגידו עליו שהוא שקרן" אמר לפיד לחבריו לשעבר בכחול-לבן, והרחיב: "בערכים ועקרונות אין הזדמנות שניה. אתה לא יכול להפסיק להיות אדם ערכי והגון לשנה וחצי ואז לחזור. זה לתמיד. נגעת נסעת. בחיים האמיתיים הישראלים הם האנשים הטובים בעולם. החודשים האחרונים היו תזכורת עד כמה. ילדים בני חמש-עשרה נוסעים להביא משלוחים מהסופר לניצולי שואה. שוטרים, חיילים, עושים את עבודתם בתנאים בלתי אפשריים. הצוותים הרפואיים בבתי החולים, יהודים וערבים, מסירות שאין שני לה. מסכנים את חייהם, בלי ציוד מגן, העיקר לטפל באחרים. קיבלנו בחודשים האלה תזכורת לעוצמתה של המשפחה הישראלית. לכוח של הביחד. ליכולת שלנו להתייצב מאוחדים אל מול סכנה. זו המשמעות האמיתית של המילה "אחדות". לא הזיוף החלול והאינטרסנטי שאתם מציגים פה היום.

"אדוני שר החוץ, יש עומד מאחורי זה…זה שמעביר ומי נותן את הטון ומוביל את כל המהלך הוא ראש הממשלה…מה שבטוח משעמם לא יהיה" אמר יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, לשר החוץ, ח"כ גבי אשכנזי.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אריה הלבר