בארץ

תנועת אומ"ץ ליועץ המשפטי לממשלה: הצהרת הממשלה לשימוש בכלים חסויים נוספים במאבק בקורונה היא עליית מדרגה מסוכנת בשלילת חירויות הפרט

היועמ"ש אביחי מנדלבליט בבינתחומי הרצליה בשנה שעברה. קרדיט: כנס הרצליה 2019.

זאת עקב הפרסומים בתקשורת הישראלית כי ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה לראש המל"ל מאיר בן שבת להעברת החלטה שמעניקה לשב"כ סמכויות נוספות לאיכון טלפונים סלולריים ומיקום כחלק מהמאבק בהתפשטות נגיף הקורונה.

"תנועת אומץ  פונה אליך בבהילות  לנוכח כוונת הממשלה להטיל על שרות הביטחון הכללי משימות נוספות הפוגעות בחירויות הפרט בישראל, בחסות מגפת הקורונה. זאת מבלי לתאר מהם הכלים שיעשה בהם שימוש ומהן המגבלות הנוספות שתוטלנה על הציבור". כך נפתחה הפנייה של תנועת אומ"ץ בשבוע שעבר ליועץ המשפטי לממשלה (היועמ"ש), הד"ר אביחי מנדלבליט, בסימן התראה חמורה כנגד כוונת הממשלה להרחבת סמכויות שב"כ הפוגעות בחירויות הפרט בישראל. זאת בשעה שבחדשות 12 פורסם כי ראש הממשלה בנימין נתניהו דחף את ראש המל"ל, מאיר בן שבת, לאשר החלטה להגברת סמכויות שירות הביטחון הכללי במאבק בקורונה, ולמרות הסתייגויות משפטיות בנושא.  

יו״ר אומ״ץ, פליצ׳ה פנחס פלד, עו״ד יצחק מינא, וחבר צוות המשפטי באומ"ץ, עו"ד עמית עוז, פנו ליועמ״ש לאור מידע שהתפרסם בתקשורת כי הממשלה אינה מסתפקת יותר במעקב דיגיטלי אחר אזרחים, אלא מצהירה על "שימוש בכלים נוספים חסויים, במטרה לסייע במאבק נגד נגיף הקורונה".

"קשה להגזים בתיאור הסכנה הברורה והמיידית הנשקפת לדמוקרטיה השברירית שלנו בעיקר בימים אלה של מגיפה כאשר שואפת הממשלה להתקין תקנות דרקוניות ללא פיקוח ממשי" כתבו הפונים ליועמ"ש, והוסיפו: "היוזמה להתקין תקנות  ללא שקיפות ו/או להשתמש בפעילות השב"כ שייעודו מלחמה בטרור,  כנגד אזרחי המדינה ללא גילוי ושקיפות ציבורית ומשפטית מעורר חלחלה וצמרמורת והיא נמצאת רק בדיקטטורות טוטליטריות  – ובוודאי לא בדמוקרטיה ליברלית".

"אין זה בלתי מציאותי לטעון ששיטות מעקב ומידעים ימצאו דרכם בעיקר לפוליטיקאים שיתקשו לעמוד בפיתוי ויעשו בו שימוש אינטרסנטי לרעה גם בתום מגפת הקורונה. מכאן ואילך, זהו מדרון חלקלק שסופו מי יישורנו" קבעו בפנייה, והרחיבו: "אנו מצטרפים בקריאה למשפטנים החרדים לעתידה הדמוקרטי של המדינה להשמיע את קולם ברבים ולהתנגד לכל יוזמה הכרוכה בהרחבת שימוש מעקב וריגול חסויים על ידי  השב"כ כלפי אזרחים בחסות הקורונה". "אנו קוראים לכבודך להתערב מידית ביוזמה הפסולה הנ"ל ולגרום לביטולה, כל עוד בית המשפט לא השתכנע כי היא עניינית ונחוצה, בעת הזאת ואם כן – האם אין לה תחליף אחר שפגיעתו בזכויות אדם פחותה" ביקשו בפנייה. בג"צ קבע כי יש לעגן את פעילות שב"כ במסגרת הטיפול במשבר הקורונה בחקיקה בכנסת. כך דווח אמש באמצעי התקשורת. ההחלטה התקבלה במסגרת העתירות נגד התקנות לשעת חירום המסמיכות את שירות הביטחון הכללי ואת המשטרה לעקוב אחר אזרחים כחלק מהמאבק בהתפשטות נגיף הקורונה. המדינה נדרשה להשלים את החקיקה תוך שבועות אחדים.

נכון לכתיבת שורות אלה, במגזין לא התקבלה תגובת לשכת היועמ"ש בנוגע לפניית התנועה.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"