בארץ

יו"ר יש עתיד לסיעת כחול לבן: מה קרה שהשתניתם מהבחירות הראשונות?

קרדיט: ערוץ הכנסת.
Written by אריה הלבר

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, נשא דברים בפני הוועדה המסדרת של הכנסת וציטט את יו"ר הוועדה: "יש תכונה לשחיתות, שאם אתה לא נזהר, אתה לאט-לאט מתרגל אליה". בד בבד, הכנסת אישרה אמש בקריאה טרומית את החקיקה הנדרשת לעיגון הסכם הקמת ממשלת ה-52 בין סיעת כחול לבן למפלגת הליכוד.

יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, פנה לסיעת כחול לבן וליו"ר הוועדה המסדרת בכנסת, ח"כ אבי ניסקורן, במילותיו: "יש תכונה לשחיתות, שאם אתה לא נזהר, אתה לאט לאט מתרגל אליה", והוסיף: "אני נשאתי הרבה נאומים שאני כתבתי בחיי. אני לא זוכר את עצמי מסכים כל כך לנאום שלא אני כתבתי כמו הנאום שאתה כתבת, אבי ניסנקורן. חבל רק שאתה לא מסכים איתו ואני שואל את עצמי, הנאום הזה נישא במאי 2019, מה קרה שהשתנית כל כך ממאי 2019?".

"המושגים שלך על שלטון החוק השתנו כל כך, המושגים שלך על שחיתות השתנו כל כך, מה קרה מאז ועד עכשיו שכל כך השתנית לנגד עינינו, עד שאתה יושב פה ולא יכול להסכים אפילו לעצמך?" תהה לפיד. בד בבד, אתר החדשות וואלה דיווח אמש (23.04) כי הכנסת אישרה בקריאה טרומית את החקיקה הנדרשת לעיגון ההסכם שנחתם בין מפלגת הליכוד לסיעת כחול-לבן להקמת ממשלת ה-52. מהם 36 שרים, ו-16 סגני שרים. ההצעה עברה ברוב של 62 תומכים מול 37 מתנגדים. בהצבעה לא השתתפה מפלגת ימינה, העורכת בימים אלה מגעים לכניסתה לממשלה. במהלך הדיון במליאת הכנסת, יו"ר יש עתיד וכנראה יו"ר האופוזיציה המיועד, ח"כ יאיר לפיד, אמר כי הוא מוכן למשוך את ההסתייגויות בתמורה לצמצום מספר השרים. "תודיעו שאתם מצמצמים את הממשלה ל-18 שרים, ואנחנו נוריד את כל ההסתייגויות מהחוק" אמר לפיד.

הצעת החוק מבטלת את המגבלה על מספר השרים וסגני השרים בממשלה, ואף למנות שר נוסף במשרד לתחומים מסוימים ואף שני סגנים לכל שר. להזכירכם, כיום מדובר על 36 שרים. לפי סעיף 18 לחוק יסוד: הממשלה, רק הכנסת ברוב של 61 ח"כים תוכל להעביר את ראש הממשלה נתניהו מכהונתו אחרי הרשעה בעבירה שיש עמה קלון כמו שוחד בה נאשם. זאת במידה והממשלה לא תתפרק לפני כן. אם לא יהיו 61 ח"כים שיתמכו בהדחתו הוא יוכל להמשיך לכהן בתפקידו עד לפסק דין חלוט בעניינו למרות שיהיה במעמד של ממלא מקום ראש ממשלה ולא ראש ממשלה בפועל.

ע"פ  פרסום של כלכליסט בשנה שעברה, מנתונים שהציגו בוועדה מיוחדת שעסקה בחוק לביטול הגבלת מספר השרים, עלה כי עלות לשכת שר נאמדת ב-6.5 מיליון שקל בשנה. כך עלות לשכות השרים בממשלה החדשה תעמוד על 234 מיליון שקל בשנה ואם החקיקה תאפשר זאת- 702 מיליון שקלים בתום שלוש שנות כהונתה.

עובד אגף התקציבים, איל טולדו, הציג בדיוני הוועדה כי העלות היא לשר שאינו חבר כנסת. טולדו קבע: "בהתאם להערכת אגף התקציבים, עלות תקציבית שנתית של לשכת שר עומדת על כ-4.5 עד 6.5 מיליון שקל, ועלות סגן שר נוסף נאמדת ב-2 מיליון שקל. לשרים עם תיק יש לחשב עלות נוספת – של לשכת מנכ"ל – הנאמדת ב-2.5 עד 3.2 מיליון שקל", והוסיף: "כך, תחשיב העלות של 6.5 מיליון שקל ללשכת שר מתייחס רק לשרים עם תיק, שאינם חברי כנסת; עלותם של שרים בלי תיק שהם חברי כנסת נאמדת ב-4.5 מיליון שקל". בכך עלות 16 סגני השרים לשנה תעלה 32 מיליון שקלים, ו-96 מיליון שקלים לשלוש השנים המדוברות. בכך שאין שרים בלי תיק, לשכות המנכ"לים למשרדי השרים, יעמדו על 90 מיליון שקלים בשנה – 270 מיליון שקלים לשלוש השנים. בכך הסכום הכולל של ממשלת ה-52 המסתמנת, כנגזרת של המידע הנגלה לפנינו, לכל שלוש השנים יעמוד על מיליארד ו-68 מיליון שקלים ואלה רק עלות הלשכות של הבכירים ביותר במשרדים השונים ומול משבר כלכלי מסתמן.

(בהכנת הכתבה השתתף אלון ויס)

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אריה הלבר