בארץ

לאחר פסיקת בג"ץ בעתירת חוק הגיוס, התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר הביטחון ולרמטכ"ל: גייסו באופן מידי את כלל תלמידי הישיבות החרדים

דיוני העתירה בתחילת החודש. קרדיט: ערוץ הרשות השופטת, צילום מסך.

התנועה קראה לשר הביטחון, לרמטכ"ל וליועמ"ש לפעול ללא דיחוי ליישום החלטת בית המשפט. זאת בדרישה לפעול לגיוס מידי של כלל 63 אלף תלמידי הישיבות החרדים החייבים בגיוס. כאמור, בפסק הדין נקבע פה אחד בקונסנזוס של תשעה שופטים כי על המדינה לפעול לגיוס תלמידי הישיבות בהתאם לחוק. יו"ר התנועה עם קבלת הכרעת בית הדין: "פסיקת בג"ץ שמה סוף ל- 76 שנות אי שוויון ואפליה אסורות. לא נסכים יותר למצב האבסורדי בו יש מי שנותן למדינה, תורם ואף מסכן את חייו, ויש מי שלא עושה דבר".

התנועה לאיכות השלטון פנתה ביום שלישי שעבר (25.06) במכתב דחוף לשר הביטחון יואב גלנט, לרמטכ"ל, רב-אלוף (רא"ל) הרצי הלוי וליועצת המשפטית לממשלה (היועמ"ש), גלי בהרב מיארה, בדרישה לפעול לגיוס מידי של כלל 63 אלף תלמידי הישיבות החרדים החייבים בגיוס. הפנייה הגיעה עקב פסק הדין שניתן שלשום בבג"ץ, בו נקבע פה אחד בהרכב של תשעה שופטים כי על המדינה לפעול לגיוס תלמידי הישיבות בהתאם לחוק שירות ביטחון. התנועה הדגישה כי אין לקבל את הצעת בהרב-מיארה לגיוס של שלושת אלפים תלמידי ישיבות בלבד, וקוראת לגיוס כולל ומידי של כלל תלמידי הישיבות החרדים. למגזין לתוך הלילה נודע כי הרמטכ"ל מתכוון לענות לפניה בתקופה הקרובה.

במכתבה, ציינה התנועה כי פסק הדין קובע שעל רשויות הצבא לפעול בהתאם לכללי המשפט המינהלי, הכוללים איסור הפליה בהליכי גיוס, איסור על אכיפה בררנית, ואיסור על שקילת שיקולים פוליטיים זרים בגיוס. התנועה הדגישה גם את הצורך הדחוף בהשלמת כוח האדם בצה"ל לאור המלחמה המתמשכת, כפי שצוין גם בפסק הדין.

"כאשר אנו מצויים בשעת מלחמה קשה, בה צה"ל משווע לכוח אדם נוסף, יש לפתוח בהליכי גיוס מיידיים כלפי תלמידי הישיבות כדי להוריד מהנטל הכבד ממילא על ציבור המשרתים. בוודאי כאשר פועל משרד הביטחון, כבר כעת, לקדם יוזמות להארכת השירות הסדיר ל-36 חודשים, להעלאת גיל הפטור לחיילי המילואים, לבטל דחיות שירות שניתנו למתנדבי שנת השירות ותלמידי המכינות הקדם צבאיות ועוד – כל אלה מגדילים את הנטל הכבד ממילא על משרתי המילואים" נכתב. התנועה לאיכות השלטון פעילה בנושא גיוס החרדים מעל 25 שנה, והגישה מספר עתירות לבג"ץ בנושא לאורך השנים. העתירה הנוכחית, שהובילה לפסיקה ההיסטורית, הוגשה בשנת 2023 לאחר פקיעת תוקפו של חוק הגיוס הקודם.

עם קבלת פסיקת בג"ץ בעתירה, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, ד"ר עו"ד אליעד שרגא, מסר כי "פסיקת בג"ץ שמה סוף ל- 76 שנות אי שוויון ואפליה אסורות. לא נסכים יותר למצב האבסורדי בו יש מי שנותן למדינה, תורם ואף מסכן את חייו, ויש מי שלא עושה דבר", והוסיף: "התנועה לאיכות השלטון תמשיך לעקוב מקרוב אחר יישום ההחלטה ותפעל בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותה כדי להבטיח את מימושה המלא. זהו צעד חשוב בדרך לחברה צודקת ושוויונית יותר בישראל".

עו"ד תומר נאור, ראש האגף המשפטי בתנועה לאיכות השלטון, ועו"ד הידי נגב, מנהל מחלקת ליטיגציה בתנועה, מסרו בנוגע לפניה: "פסיקת בג"ץ היום היא ניצחון היסטורי לעקרון השוויון בנטל ולשלטון החוק. אנו דורשים מהרשויות לפעול ללא דיחוי ליישום ההחלטה ולגיוס מידי של כלל תלמידי הישיבות החייבים בגיוס. זוהי חובתם החוקית והמוסרית, במיוחד לאור המצב הביטחוני המורכב והצורך הדחוף בכוח אדם בצה"ל".

מלשכת שר הביטחון לא נמסרה תגובה בנושא.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"