בארץ

והארץ תהיה תוהו ובוהו, וללא הפסקה נראית לעין

הפגנות פעילי ימין קיצוני בחיפה בשבוע שעבר. קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

עם נרצח מהמגזר היהודי, והרוג מהמגזר הערבי במדינת ישראל- נדמה שהרוחות הסוערות מסרבות לגווע. נדמה כי הפוליטיקאים, בעיקרם מהצד הימני-קיצוני של המפה הפוליטית, רק כעת מנסים לדכא את רצונם להלהיט את האש ולקבע פגיעה באורך חיים משותף. התפרעויות בשבוע החולף, תמונת מצב.

בחיפה, המשטרה פתחה היום (18.05) בחקירה עם קבלת דיווח בדבר הצתת דגל ישראל בחיפה. שוטרי תחנת חיפה עצרו שתי בגירות בנות 18 תושבות העיר ושתי קטינות תושבות אשחר ונשר בחשד לביצוע המעשה. בהתאם לצורכי החקירה וממצאיה, בכוונת המשטרה להביא הבוקר את ארבעת החשודות לבית המשפט השלום השלום בחיפה לדיון בבקשה להאריך את מעצרם.

במקביל, בית משפט השלום בחיפה שיחרר את ארבעת החשודים שנעצרו לפנות בוקר בחשד שאמש התנכלו לערבים תוך נסיעה בשכונת עין הים בעיר. המשטרה פתחה אמש (17.05) בחקירת דליקה אשר פרצה בסמוך לבית העלמין המוסלמי "איסתכלאל" ברחוב העצמאות בחיפה. מהמשטרה נמסר כי ממצא ראשוני העלה שהדליקה פרצה ממוקד מחוץ לכותלי בית העלמין ומשם התפשטה לעבר עצים וגרמה לפיח במספר קברים. לוחמי האש השתלטו במהירות על האש ומנעו התפשטותה. כוחות משטרה בראשות מפקד מחוז חוף, ניצב יורם סופר, הגיעו למקום ופתחו בחקירת נסיבות המקרה בשיתוף פעולה עם חוקר שריפות של לוחמי האש.

בהתאם, תושב יפו נעצר בחשד שהשליך אבן שפגעה בראשו של חייל ופצעה אותו קשה לפני כשבוע ברחוב שדרות ירושלים בעיר. החשוד, צעיר בן 27, נעצר באילת, אליה נמלט לאחר המעשה. המשטרה תבקש מבית המשפט להאריך את מעצרו.

כך נמשכות הבערות בערים המעורבות ברחבי הארץ במשך למעלה משבוע וחצי. אמש דווח על מותו של יגאל יהושע בן ה-56, לאחר שהותקף באבנים ע"י ערבים ליד ביתו בעיר לוד. עיתון "הארץ" דיווח כי מכוניתו של יהושע נרגמה במהומות לאחר מותו של מוסא חסונה, תושב העיר, בן 32, שנורה במהלך עימותים עם יהודים. הוא אושפז במצב קשה, והיום נקבע מותו לאחר שמת מוות מוחי. הוא הותיר אישה, אירה, ושני ילדים. בני משפחתו הסכימו לתרום את איבריו. מאומדן של מערכת לתוך הלילה, מספר המעצרים במסגרת ההתפרעויות עלה על רף ה-600 מעצרים.

בגרזן ובמקוש בשכונת קרית אליעזר. קרדיט: ללא קרדיט.

כאמור, חסונה נורה למוות בלילה בין שני לשלישי שעבר, עם התחלת העימותים האלימים בין יהודים לערבים בשורת ערים מעורבות בארץ. על פי החשד, לאחר יידוי אבנים, השחתת רכוש וציוד ציבורי והשלכת בקבוקי תבערה, נפגע חסונה מכדור שנורה ממרחק של עשרות מטרים ושניים אחרים נפצעו קל. ארבעה תושבי לוד נעצרו בחשד לגרימת מותו של חסונה. ביום חמישי הם שוחררו ממעצר, והחשד נגדם הופחת מרצח להמתה בקלות דעת והם הורחקו מהעיר לשבוע.

אתר "וואלה" פרסם שלשום (16.05) כי מנתונים של מחוז מרכז בכבאות והצלה עלה שמתחילת ההתפרעויות הוצתו עשרה בתי כנסת ומוסדות שלטון בעיר לוד. מנגד, לא דווח על הצתה של מסגד. עוד עולה מהנתונים כי ב-28 מהמסגדים הוכנו מצבורים של אבנים ובקבוקי תבערה, כשב-22 בתי תפילה מוסלמים שולהבו מתפללים לצאת לפרוע. ע"פ הדיווח, 112 בתי יהודים נשרפו עד כה במהומות, לעומת בית אחד של משפחה ערבית ביפו, שהתברר שנשרף על ידי ערבים. לא דווח עד כה על בתי ערבים שנבזזו בעוד התקבלו דיווחים על 386 בתי יהודים שנבזזו. אתר YNET דיווח בשבוע שעבר על אזרח יהודי כבן 30 שנפצע באורח אנוש בניסיון לינץ' בעכו, וניסיון לינץ' דומה באזרח ערבי בן 30 ע"י פורעים יהודים.

הפגנות המגזר הערבי בשבוע שעבר בחיפה. קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

שלשום, הפרקליטות התחילה להגיש לבתי המשפט ברחבי הארץ כתבי אישום נגד המעורבים בהתפרעויות האלימות שמתרחשות בצל ההסלמה בדרום. בכל המחוזות הוגשו עד כה 61 כתבי אישום נגד 106 נאשמים, כולם ערבים, וחלק מהנאשמים הם קטינים. בפרקליטות אומרים כי בהמשך השבוע יוגשו כתבי אישום נגד יהודים שהיו מעורבים בהתפרעויות.

לנאשמים מיוחסות עבירות של תקיפת שוטרים בנסיבות מחמירות, סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה, השתתפות בהתפרעויות, יידוי אבנים, התנהגות פרועה במקום ציבורי, הצתה, הפרעה לשוטר במילוי תפקידו ועוד. המשטרה ביקשה להאריך את מעצרם עד תום ההליכים המשפטיים נגדם.

שריפת ניידת בחיפה בשבוע שעבר. קרדיט: דוברות המשטרה.

אך לוד לא לבדה. אבי הר-אבן, לשעבר ראש סוכנות החלל הישראלית, נפגע בהצתת מלון "האפנדי" בעכו, ואלעד ברזילי, שהותקף בעכו על רקע לאומני פצועים קשה. ערבי תושב העיר נפצע קשה מאש שוטרים לאחר שירה לעברם. בשבוע שעבר ברחבי חיפה, עלו דיווחים על תקיפות עוברים ושבים ע"י מתפרעים והשחתת רכוש. בחיפה, דווח בחמישי שעבר על תקיפת שתי תושבות העיר בחצר בית. התושבות נפצעו קל, והמשטרה פתחה בסריקות לחיפוש חשודים. המשטרה הודיעה באותו יום כי באום אל פאחם נזרק בקבוק תבערה לעבר קבוצת שוטרים שעמדו בסמוך לתחנת המשטרה בעיר. במהלך הסריקות אחר משליך הבקבוק בוצע ירי לכיוון כוח השוטרים ולוחם משמר הגבול נפצע באורח בינוני. יממה לפני כן, ברחוב הגיבורים בחיפה הושלך בקבוק תבערה לעבר ניידת משטרה. הניידת נשרפה כליל אך ללא נפגעים.

בחיפה, אתר YNET דיווח כי ביום הראשון של גל ההתפרעויות עשרות בני אדם הפגינו בשדרות בן גוריון בעיר, הבעירו צמיגים ויידו אבנים, זיקוקים ובקבוקים לעבר כוחות המשטרה שהיו במקום. שוטר אחד נפצע באורח קל ופונה לבית החולים לקבלת טיפול רפואי. במקרה אחר בשבוע שעבר, 59 בני אדם נפגעו באורח קל משאיפת עשן. זאת  עקב הצתת מכוניות בחניון של בניין מגורים בחיפה. חוקרי שריפות קבעו כי מדובר בהצתה לאחר שצפו במצלמות האבטחה בחניון. הנפגעים פונו לבתי החולים רמב"ם, בני-ציון וכרמל בעיר. המשטרה פתחה בחקירה. במהלך יום חמישי מאות מפגינים יהודים באו למתחם המושבה הגרמנית בחיפה בקריאות "מוחמד מת". מתחילת האירועים עולה תהיה לגבי דיווחים מקבילים על הגעת אנשים מחוץ לערים המעורבות מהמגזרים היהודי והערבי במטרה לעורר התפרעויות במקום. בשכונת קרית אליעזר בחיפה התקבל בשבוע שעבר תיעוד של נערים יהודים מחכים בבניין דירות עם גרזנים ומקושים במטרה לפגוע בחברי המגזר הערבי.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

מערכת מגזין לתוך הלילה