בארץ

מועצת הנפט המליצה שלשום לממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה לאשר את מיזוג חברת נובל אנרג'י לענקית האנרגיה שברון

אסדת לוויתן, ארכיון. קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

במסגרת המיזוג תרכוש שברון 100% ממניות נובל אנרג'י, כך שלאחר השלמת העסקה יחול שינוי בבעל המניות הסופי בנובל ישראל, ושברון תהיה בעלת מלוא מניות בעלת נובל ישראל, נובל אינק. ע"פ הודעת משרד האנרגיה, העסקה מוערכת ב-13 מיליארד מהם 5 מיליארד דולר פרמיה, ועוד כ-8 מיליארד דולר חוב. יו"ר עמותת "שומרי הבית": "שוב מתגלה הרגולטור הישראלי במערומיו".

מועצת הנפט המליצה לממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה לאשר את מיזוג חברת נובל אנרג'י לחברת בת של ענקית האנרגיה שברון. "אישורה של העסקה יחזק הן את היכולת המקצועית והן את היכולת הכלכלית של חברת נובל ויסייע רבות למשק האנרגיה הישראלי" נכתב בהודעת משרד האנרגיה, וקבעו: "במסגרת המיזוג תרכוש שברון 100% ממניות נובל אנרג'י, כך שלאחר השלמת העסקה יחול שינוי בבעל המניות הסופי (למעלה) בנובל ישראל, ושברון תהיה בעלת מלוא מניות נובל אינק (בעלת נובל ישראל)".

שר האנרגיה, ח"כ יובל שטייניץ, מסר בנוגע להמלצה: "שברון היא אחת מחברות האנרגיה הגדולות בעולם, שפרט לארה"ב פועלת בכ-180 מדינות, כמו בריטניה, אוסטרליה, הולנד וקנדה. כאשר חברה אמריקאית בקנה מידה גדול כל כך ובעלת משאבים אדירים משתלבת בשוק הישראלי, אפשרויות הקידום של ענף האנרגיה בישראל הופכות לבלתי מוגבלות. החל מפיתוח תשתיות וטכנולוגיה, השקעה בחברות הזנק ומחקר, ועד להרחבת ייצוא הגז הטבעי למדינות נוספות ולפתיחת השוק לחברות אנרגיה גדולות נוספות", וציין: "אני רואה בכניסת 'שברון' לארץ הבעת אמון ענקית במשק האנרגיה שלנו ועוד שלב בהפיכת מדינת ישראל למעצמת אנרגיה".

מנגד, ולאור הדיון הנוקב בנוגע לפעילות שברון בועדת הפנים ואיכות הסביבה בכנסת ישראל בראשות ח"כ מיקי חיימוביץ', הארגונים הסביבתיים זעמו על ההחלטה. עמותת צלול כתבה בפייסבוק טרום המלצת הועדה: "תאגיד שברון, שגרם לאסון הנורא באקוודור, שבו מעל ל-50 שנה זיהם את אזור האמזונס, רודף את עורך הדין שתבע אותו, ועד היום לא שילם סנט פיצויים לאקוודור, וגם לא עשה דבר לתיקון הנזקים. אותו תאגיד שלפי חיפוש קטן שעשינו בגוגל התגלו עקבותיו בדליפות ובאסונות בניגריה, קזחסטאן, גיניאה, בורמה, צ׳אד וקמרון. מעקב של אתר התחקירים פרופאבליקה תיעד 156 אירועי דליפה מצינורות ההולכה של שברון בארה״ב (1986 – 2012) ועוד ועוד", קבעו: "ועכשיו התאגיד הזה מגיע לישראל, אחרי שהוא רוכש בימים אלו את לוויתן ותמר מחברת נובל אנרג׳י! האם ראוי לאפשר לחברה כזו לסכן את מאגרי הגז – הנכסים האסטרטגים החשובים? הצטרפו גם לדרישה: קיימו שימוע ציבורי לפני כניסת שברון לישראל".

יו"ר עמותת שומרי הבית, יוני ספיר, מסר בנוגע להמלצה כי "שוב מתגלה הרגולטור הישראלי במערומיו. שוב מראה המדינה כמה היא חדלת אישים, בדיוק בצומת בה היא יכולה להכריע לטובת אזרחיה. שוב מתרפס השלטון בפני ההון. המלצה על אישור העסקה ללא שימוע ציבורי מקיף, בו ייבחנו כל ההיבטים הכלכליים והסביבתיים, בפרט לאור עברה הסביבתי המפוקפק וגישתה הכוחנית והרומסת של חברת שברון, היא לא פחות מאשר תקיעת אצבע בעיניהם של אזרחי ישראל", והרחיב: "לא נבחנו חלופות כמו רכישת נובל אנרג'י, בנזיד עדשים, על ידי המדינה ולטובת אזרחיה. לא הוגדרו תנאים שיפרקו סוף סוף את מונופול הגז האימתני שמביא למחירי הגז המופקעים בישראל. לא הוגדרה ערבות משמעותית ליום פקודה, למקרה ושברון שוב תנסה להתחמק מאחריותה לאירוע הרסני, כפי שעשתה במדינות רבות. התהליך מנוהל בעיוורון ובאיוולות מוחלטת".

"חזונו של שטייניץ להפוך את ישראל למעצמת אנרגיה בהתבסס על כניסת שברון לפעילות בארץ, הוא לא פחות מאשר ביזיון והשתקפות של הניתוק המוחלט של השר מהנעשה בשוק האנרגיה העולמי ומהמלצות האו"ם להתמודדות עם משבר האקלים- גמילה מדלקי מאובנים לרבות גז, שכיום נחותים לאין ערוך גם מבחינה כלכלית ביחס לאנרגיה מתחדשת, נוסף על היותם מזהמים ומחריבי חיים וסביבה. זהו יום אבל למדינת ישראל, שיירשם לדיראון עולם על שמו של יובל שטייניץ" ציין ספיר.


Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"