בארץ

מפגיני מאהל המחאה מול מתחם ראש הממשלה בירושלים ליועץ המשפטי לממשלה: משטרת ירושלים משתמשת לרעה בכוח המשרה

קרדיט: דני שור, מחאת היחידים.

בהתייחס לפינוי מאהל המחאה בחמישי שעבר, נכתב בפנייה כי "מפקדי מחוז ירושלים, פעלו בשרירות, ובאפליה אסורה להעדיף הפגנה לטובת ראש הממשלה הנאשם בפלילים, אשר הם מבקשים לרצות אותו ואת השר הממונה, על חשבוננו, המפגינים נגד ראש ממשלה נאשם בפלילים". בשבת בערב, תועד סגן-ניצב ניסו גואטה פועל באלימות כלפי מספר מפגינים.

מפגיני מאהל המחאה נגד ראש ממשלה נאשם בפלילים בירושלים פנו בשבוע שעבר ליועץ המשפטי לממשלה (היועמ"ש), הד"ר אביחי מנדלבליט, בבקשה "להנחות את הגופים המוסמכים לפתוח בחקירה כנגד כל הגורמים המעורבים באירועים נשוא התלונה דנן, ולזמן אותנו להגיש את העדויות והראיות שברשותנו" בנוגע לאירועי פינוי מאהל המחאה. זאת טרום תיעוד התקיפה של סגן-ניצב ניסו גואטה במוצאי שבת האחרונה. 

המפגינים, ביניהם תא"ל (במיל') אמיר השכל וראש שירות הביטחון הכללי לשעבר כרמי גילון, הסבירו בבקשה בנוגע למשטרת ירושלים כי "אין מנוס מהמסקנה כי במקום לפעול למימוש זכות ההפגנות והמחאות, כמתחייב מפסיקת בג"צ, המשטרה פועלת (במקרה פינוי המאהל- א"ו) לדכא את ההפגנות והמחאות ולא לאפשר קיומן בביטחון, להלך אימים ולפגוע סתם כך בשרירות באזרחים, רק משום שהגיעו לירושלים להפגין נגד משטר חשוד בשחיתות, כאילו היא משטרה פרטית בשירות ראש ממשלה נאשם בפלילים והשר הממונה מטעמו, ובהנחיית בכירי המחוז והמרחב, המשטרה ניהלה מאבק אלים נגד המפגינים במטרה למנוע מהם לממש את זכות המחאה וההפגנה", והוסיפו: "גרוע מכך על מנת לפגוע בהם אנושות על מנת שימנעו להפגין ולשוב ולהפגין".

בסעיף אחר בבקשה הורחב: "כבודו (מנדלבליט- א"ו) מתבקש להורות לאלתר על פתיחה בחקירה פלילית כנגד כל המעורבים, על-ידי היחידות החוקרות להב 433 מחד ומח"ש מאידך, לבצע חקירות כנגד מי שנתן ההוראה לפנות מחאה כדין כנגד ראש הממשלה לטובת מחאה בעד ראש הממשלה, ובאלימות שכזו, תוך כדי פגיעה בנפש וברכוש", וטענו: "עסקינן בטובת הנאה לראש הממשלה. שוחד של ממש, ויש אומרים כי ביום חמישי שעבר הייתה אמורה להיות הפקת תשדיר בחירות של ראש הממשלה, אשר נכשל רק משום שלא הגיעו כמות מספקת להפגין בעדו, אבל הושקעו כספי עתק, ובכלל זה כספים ציבוריים לצורך מימון האירוע שכשל, ובכלל זה משטרת ירושלים, גויסה לשרת ראש הממשלה הנאשם בפלילים על חשבון המפגינים כנגדו". כזכור, ראש השב"כ לשעבר כרמי גילון נפצע בעת מעצרו וחה"כ יוראי להב-הרצנו הורחק בכוח בעת מילוי תפקידו הציבורי.

קולאז' שלטים בבלפור. קרדיט: דני שור, מחאת היחידים.

במוצאי שבת תועד תת-ניצב ניסו גואטה, ממרחב ירושלים במשטרת ישראל, פועל באלימות נגד מפגינים. בד בבד, הכתבת העצמאית אור-לי ברלב דיווחה על תקיפת לוחם מג"ב נגדה במהלך ההפגנה. גואטה הופנה לחקירה במח"ש.

דני שור, פעיל מחאת היחידים שנכח באירוע, מסר למגזין לתוך הלילה: "בתגובה לאלימות היתרה שהפעילו כמה מן השוטרים בהפגנה שנערכה בבלפור במוצאי שבת טענה המשטרה נגד המפגינים שהם 'הגיעו משולהבים' וקראו קריאות נגד השוטרים. אני מפגין בכיכר פריז מדי מוצאי שבת כבר כמה שנים. כשהחלו ההפגנות ההמוניות בבלפור, הצטרפתי גם אליהן. מעולם לא חזיתי שם בגילויי אלימות משטרתית כמו אלה שנראו השבוע. המשטרה הגיעה להפגנה ערוכה לקרב, ונראה שבכוונה מלאה ומוצהרת להקשות על המפגינים ולהצר את צעדיהם", והוסיף: "השוטרים תיזזו את הבאים: 'כעת אין כניסה מקרן היסוד, לך לאגרון' או 'כעת אין לצאת דרך רמב"ן תסתובב ולך דרך המלך ג'ורג'. זאת לא רק כלפי מפגינים צעירים, אלא גם כלפי קשישים קשי תנועה שביקשו לעבור דרך לביתם. ראיתי זאת בעיני ושמעתי באוזני".

"בשעה מוקדמת כבר החלו השוטרים במעצרים ובהפגנות כוח, על סוסים ובלעדיהם. מדוע? מה השתנה מן ההפגנות הקודמות? איני יודע" ציין שור, והסביר: "תפקידה של המשטרה אינו להבטיח שהמפגינים יהיו נחמדים, אף שרובם המכריע נחמד במידה יוצאת מגדר הרגיל. תפקידה אינו לחנך את המפגינים. גם במקרה שמיעוט מקרב המפגינים קורא קריאות נאצה כלפי שוטרים. אם כן, מדובר במיעוט קטן מאוד, תפקידם של השוטרים אינו להיעלב – ובטח ובטח שלא להעניש".

קרדיט: צילום מסך, דני שור, מחאת היחידים.

"העובדה שהשוטרים רואים במפגינים אויב או סכנה מטרידה מאוד. צריך לתהות מי מצייר את המפגינים ככאלה, ובכך משלהב את השוטרים ומונע מהם לבצע את תפקידם היסודי במשטר לאפשר את ההפגנה ולשמור על שלום הציבור" אמר שור.

מלשכת היועמ"ש נמסר כי הפנייה "התקבלה ותטופל כמקובל".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"