בארץ

דיווח מיוחד: המחאות נגד חוק הקורונה והסמכויות המוקנות בו מתרחבות

מחאת הריבון מול ביתו של ניסנקורן לפני שבועיים. קרדיט: ניב אדן.

בימים האחרונים נערכו מספר מחאות נגד חוק הקורונה, או בשמו השני חוק ההסמכה, אשר מקנה סמכויות שנויות במחלוקת לממשלה ולעומד בראשה על פני זכויות אזרח. ע"פ דיווח של גוף התקשורת "שקוף", החוק מאפשר סמכות כמעט בלעדית לראש הממשלה בשלל נושאים. בבוקר שבת שעברה התקיים מטס אווירי שקרא נגד ראש ממשלה הנאשם בעבירות חמורות. באותו יום, התקיימה מחאת ישיבה בקרבת בית ראש הממשלה בקיסריה במקביל למחאה דומה מול מתחם מעון רה"מ בירושלים.

המחאות נגד חוק ההסמכה, או בשמו המקורי חוק הקורונה, והענקת סמכויות כמעט בלעדיות לראש הממשלה בנימין נתניהו הנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים מתגברות. הבוקר התקיים מטס של מספר מצנחי רחיפה מול חופי ישראל שקרא לראש הממשלה בנימין נתניהו להתייצב למשפטו כנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. בהתאם, מול מתחם מעון רה"מ ברחוב בלפור בירושלים ומול ביתו הפרטי של רה"מ בקיסריה הקיימו מחאות ישיבה של מחאת היחידים ומחאת CRIME MINISTER. בד בבד, במהלך השבוע נעצר באופן תמוה ביותר יו"ר עמותת "חוזה חדש" וממובילי מחאת CRIME MINISTER, ישי הדס, במהלך נאום מול מעון רה"מ. עו"ד גונן בן יצחק, פעיל חברתי, כתב ברשת הטוויטר על האירוע: "תוך כדי הנאום הגיע קצין משטרה והעיר לישי כי לדעתו מערכת ההגברה פועלת בעוצמה גבוהה מידי. ישי ביקש מאיש ההגברה להנמיך ושאל את קצין המשטרה 'עכשיו זה בסדר'?", והוסיף: "הקצין עצר את ישי על המקום והוא נלקח לתחנת משטרת מוריה לחקירה שבסופה שוחרר בתנאי שלא יתקרב לבלפור במשך 15 יום".

ביום ראשון האחרון (07.06) עזקו עצמם וחסמו את הדרך במתחם הממשלה בירושלים אזרחים מכל רחבי הארץ במחאה נגד חוק הקורונה, בשמו השני "חוק ההסמכה" בשל הסמכויות הרבות ובלתי מידתיות שהוא נותן לממשלה, ונגד ממשלת החירום הרהבתנית של 36 שרים ו-16 סגני שרים. בין הנוכחים במקום היה ניתן למנות את תא"ל (במיל') אמיר השכל, ממובילי מחאת היחידים, וגם את הדס. בשל פעולתם, שיירת רה"מ נאלצה לסתות ממסלול כניסתה למתחם משרד החוץ בו התקיים דיון בנוגע לחוק.  ע"פ החוק, גם בגרסתו "המרוככת", ראש הממשלה בנימין נתניהו יקבל לידיו סמכויות מרחיקות לכת כמעט באופן בלעדי לחלוטין. רה"מ שנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים במסגרת שלוש פרשיות שונות. המוחים ביקשו להבהיר כי המחאה אינה נגד הימין, אלא נגד התקנות והמשך כהונתו של רה"מ המנהל את משפטו כנאשם בעבירות חמורות.

לירז רימון, פעיל חברתי שהשתתף בשרשרת האנושית שחסמה את דרכה של שיירת רה"מ, מסר למגזין לאחר ההפגנה בקרית הממשלה בירושלים: "הגענו לכאן קבוצה של אזרחיות ואזרחים כנגד ממשלה אשר מובילה מהלך שיהפוך את ישראל למדינה המתנהלת תחת שלטון טוטליטרי ואנטי-דמוקרטי".

"חוק ההסמכה, מה שהתקשורת מסווה בשם המכובס חוק הקורונה, מעניק לממשלה ולעומד בראשה סמכויות מרחיקות לכת ובכלל זה סמכויות המפרות זכויות אדם, הכל תחת מסווה של מצב חרום בריאותי" אמר רימון, והוסיף: "לכך יש להוסיף שבעת הזאת עומד בראשות הממשלה אדם העומד למשפט בגין האשמות חמורות של שוחד, מרמה והפרת אמונים ואשר מזה שנים פועל כנגד מוסדות הדמוקרטיה ובראשם מערכת המשפט והתקשורת".

רימון הרחיב: "יש פה כמה דברים שקורים בו-זמנית, חוק הקורונה הוא אחד מהם. אבל עוד לפני כן, התרחש כאן מהלך פוליטי שאין דרך אחרת מלבד להגדיר אותו כבגידה בבוחרים ובציבור. ראשית כחול לבן שהפרה כל התחייבות שהבטיחה לבוחריה, אחריה זחלה בלי בושה גם מפלגת העבודה ויחד העניק לנתניהו את השלטון, בניגוד לבחירת הציבור. ההמשך בהקמת ממשלה מנופחת באופן קיצוני בזמן שאנחנו בדרך למשבר כלכלי חסר תקדים", והסביר: "הממשלה הזאת היא ממשלה לא לגיטימית שאינה מייצגת את רצון הבוחר ופועלת להפיכה שלטונית בישראל".

במוצאי שבת לפני שבועיים, בשעה שאלפים הפגינו בכיכר רבין נגד הצהרת הסיפוח, מספר מאורגן של מפגינים ממחאת הריבון הפגינו מול ביתו של שר המשפטים, ח"כ אבי ניסנקורן, נגד החוק אשר הוגדר על-ידיהם כ"מסוכן ביותר". אותן הפגנות בכיכר רבין ביום שבת ויום חמישי לפניו הסתיימו באלימות ובסדרת מעצרים. אחד מהם מעצר של צלם עיתונות שעשה את עבודתו.

"חוק הקורונה הוא קבורת הדמוקרטיה". קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

בהתאם לחוק הקורונה, תזכירי חוק נוספים המקבעים הארכת תקנות החירום ב-45 ימים נוספים. אורן פסטרנק, מייסד ומוביל מחאת הריבון, אמר למגזין כי " הם (ראש הממשלה בנימין נתניהו ורה"מ החליפי בני גנץ- א"ו) גיבשו הצעת החלטה שהם לא פרסמו אותה עד רגע זה לציבור. בה הם מעבירים את כל הסמכויות לראש הממשלה, לבן-אדם יחיד. זה בעצם דיקטטורה. לא סיפרו לציבור שהם מעבירים, ברגע שנעבור למצב חירום, הם יעבירו את השלטון בישראל לדיקטטורה שבה ראש הממשלה לבד בלי ממשלה ובלי הצבעת ממשלה ובלי הצבעת הכנסת…בן אדם יחיד מקבל החלטה ומתקן תקנות בעצמו" הסביר פסטרנק, וקבע: "לא גילו את זה. חשפנו את זה לציבור. שוב פעם נוצרה דעה בציבור רעה מאוד נגד החוק. הבינו שהדבר הזה לא יכול לעבור כרגע. אנחנו מטעמנו פנינו להמון משפטנים. עשינו קול צעקה מאוד מאוד גדול".

"בורחים" מהמפגינים. קרדיט: מגזין לתוך הלילה.
Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"