בארץ

עתירות נגד עיקרון ראש ממשלה חליפי יעברו לדיון בפני הרכב בבג"צ

קרדיט: ביקור רה"מ ורה"מ החליפי במכון הביולוגי. קרדיט: דף פייסבוק ראש ממשלת ישראל.

בשבוע שעבר הוחלט שבית המשפט העליון ידון בעתירות התנועה לאיכות השלטון, עמותת "חוזה חדש", עמותת משמר הדמוקרטיה הישראלית וסיעת מר"צ בנוגע לעיקרון השנוי- במחלוקת.  בעתירת התנועה לאיכות השלטון נכתב: "מדובר בשינוי המבנה הבסיסי של המשטר בישראל שאף עולה לכדי 'החלפה חוקתית' של שיטת הממשל הקיימת בישראל".

עתירות התנועה לאיכות השלטון, עמותת "חוזה חדש", עמותת משמר הדמוקרטיה הישראלית וסיעת מר"צ נגד עיקרון ראש הממשלה החליפי תובאנה לדיון בפני הרכב בבג"צ. כך עולה מתשובת בג"צ השבוע. בהתאם, בעתירת התנועה לאיכות השלטון נכתב כי "מדובר בשינוי המבנה הבסיסי של המשטר בישראל שאף עולה לכדי 'החלפה חוקתית' של שיטת הממשל הקיימת בישראל", והוסיפו: "התנועה דורשת לבטל את התיקון לחוק בשל 'השימוש לרעה' שנעשה בו בידי רה"מ נתניהו המבקש ליצור משטר חוקתי חדש להגנה מפני אישומים פליליים, והשר גנץ המבקש לערוך תיקון חוקתי-משטרי זה מטעמים פוליטיים קצרי-מועד הנובעים מחוסר-אמון בנתניהו".

בעת דחיית העתירות נגד הרכבת הממשלה, בג"צ קבע כי ההסכם הקואליציוני "חריג, שחלק מהוראותיו מעוררות קשיים לא מבוטלים". בהתאם, בג"צ פעל כעת בהתאם להחלטתו כי לא יתערב בהליכי חקיקה שטרם הושלמו בשעתו. "הצדדים לעתירות שבכותרת יהיו רשאים להגיש השלמות טיעון מטעמם עד עשרה ימים לפני הדיון בעתירות" נכתב בתשובת השופט ג'ורג' קרא.

מנגד, מפלגת הליכוד הודיעה שביטול העיקרון יגרור את מדינת ישראל לבחירות והוסיפה שלבג"צ אין זכות להתערב בחוקי יסוד שהתקבלו בכנסת. "היענות לעתירות דנן תביא קרוב לוודאי גם לפירוקן של ההסכמות, ההכרעות והפשרות הללו, ותאלץ את המערכת הפוליטית ללכת לבחירות נוספות" נכתב בתשובת מפלגת השלטון.

התנועה לאיכות השלטון הגיבה לדברי מפלגת הליכוד כי "על הליכוד להימנע מאיומים על בחירות רביעיות ולמצוא דרך להנהיג את המדינה מבלי לשנות את שיטת המשטר של ישראל. מניעים אישיים ופוליטיים צרים הם אינם הצדקה לעיוות של חוקי יסוד".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"