בארץ

נובל אנרג'י נאלצה לעצור כל פעילות במתקני הטורבו אקספנדר באסדת לוויתן עקב התקלות

תקלה מספר 23. קרדיט.: עמותת שומרי הבית.

הממונה על הנפט במשרד האנרגיה הורה אמש לחברה לחדול מפעילות במתקנים עקב ריבוי התקלות באסדה בעת האחרונה. מהמשרד נמסר כי רק לאחר בחינה מעמיקה של משרד האנרגיה יחד עם חברת  ייעוץ, יוחלט על המשך פעילותו של המתקן. יו"ר עמותת שומרי הבית: "לא זו בלבד שמערכת הטורבו אקספנדר לא הותקנה במועד ולא פעלה כל העת במטרתה המקורית- הפחתת פליטות לאוויר, אלא שהיא גם הביאה להפעלות לפיד מרובות ששחררו גזים מזהמים".

הממונה על הנפט במשרד האנרגיה הורה שלשום (31.05) לחברת נובל אנרג'י לעצור כל פעילות במתקני הטורבו אקספנדר TEX)) באסדת הגז לוויתן עקב ריבוי התקלות בעת האחרונה. ע"פ דיווח באתר ויינט, ע"פ משרד האנרגיה נרשמו עד כה כ-30 תקלות באסדה מאז תחילת פעילותה השנה. על נובל נאסר להתקדם בהרצת, בדיקת ובחינת המתקן. "רק לאחר בחינה מעמיקה של משרד האנרגיה יחד עם חברת  ייעוץ, יוחלט על המשך פעילותו של המתקן" נמסר ממשרד האנרגיה, והדגישו כי הפקת הגז ממשיכה למשק כסדרה. במקביל, גורם בעמותת שומרי הבית תהה בשיחה עם מגזין לתוך הלילה: "מוזר. הם פתאום הפכו אותו למערכת להגברת ספיקה. בעבר טענו שזה חלק מהמערכת להפחתת פליטות".

יו"ר עמותת "שומרי הבית", יוני ספיר, מסר למגזין: "שוב עינינו החוזות כיצד נובל אנרג'י מהתלת במשרדי הממשלה וברגולטור, בשל פערי הידע המקצועיים לטובתה", והרחיב: "שוב אנו רואים כיצד מבטיחים לציבור הבטחות שווא ומרגיעים אותו במתק שפתיים ובדיעבד מסתבר כי לא זו בלבד שמערכת הטורבו אקספנדר לא הותקנה במועד ולא פעלה כל העת במטרתה המקורית- הפחתת פליטות לאוויר, אלא שהיא גם הביאה להפעלות לפיד מרובות ששחררו גזים מזהמים".

"גזים אלו חמקו טרם שריפתם, נפלטו בעת שריפתם (שכן היעילות של הלפיד אינה מוחלטת) וכן תוצרי השריפה המזהמים נפלטו אף הם לאוויר, תוצרים שהינם אף גזי חממה. זהו חטא על פשע" אמר ספיר.

מחברת נובל אנרג'י נמסר בתגובה: "נובל אנרג׳י ממשיכה לספק גז טבעי מלוויתן בבטיחות, אמינות ובאחריות סביבתית לשוק המקומי והאיזורי. לאורך העבודות על פיתוח לוויתן ומיום שהחלה הפקת הגז הטבעי ממנו לא ארע ולו מקרה אחד שבו נגרם נזק סביבתי. מאז שהחלה הפעלת אסדת לוויתן, נמשכת הפקת הגז הסדירה בלמעלה מ-96% מהזמן", וקבעו: "לצד זה, אכן היו מספר אירועים תפעוליים שבמהלכם הופסקה לפרק זמן קצר הפקת הגז כמו גם הפעלת לפיד שהוא חלק ממערך הבטיחות של האסדה, כתוצאה מעבודות יזומות כפי שקרה במקרה האחרון. מדובר באירועים נקודתיים שאופייניים לתקופת ההפעלה הראשונית ולעבודות יזומות".

"יודגש, באף אחד מהאירועים לא נגרמה השפעה סביבתית כלשהי ולא נפגעה בטיחות עובדי האסדה ותושבי האזור" נכתב בתגובה.


Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"