בארץ

המשרד להגנת הסביבה: חברת נובל אנרג'י הפרה את היתר הפליטה לאסדת לוויתן

אסדת לוויתן. קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

ע"פ המשרד, החברה לא מילאה אחר הוראות אלו במועדים שקיבלה, ובכך עיכבה את הליך חיבור הנתונים לצפייה רציפה של המשרד. רק לאחרונה, החל המשרד לקבל נתונים אלו לצורך פיקוח. המשרד להגנת הסביבה הודיע לנובל על נקיטה בהליך אכיפה, ויעדכן את הציבור בתוצאותיו. יו"ר עמותת "שומרי הבית": "הציבור, למוד ניסיון מר מול חברות  הגז, דורש שקיפות מוחלטת".

המשרד להגנת הסביבה הודיע היום (26.05)  כי חברת נובל אנרג'י הפרה את היתר הפליטה לאסדת לוויתן. זאת עקב אי מילוי הוראות  המשרד במועדים שקיבלה החברה במסגרת היתר הפליטה, ביניהם להתקין מערכות לניטור רציף ובקרה על פליטות מזהמים לאוויר בארובות וכן בלפידי האסדה. בהודעת המשרד הוסיפו כי בהמשך להתקנת מערכות אלו, במסגרת ההוראה של המשרד להגנת הסביבה לחברה, היה עליה לחבר את הנתונים האלו למערכות בסיס הנתונים הארצי של המשרד, על-מנת להבטיח העברת נתונים ולאפשר למשרד פיקוח מיטבי בזמן אמת ובאופן שוטף. אך גם דבר זה לא קרה במועד שקיבלה החברה. בכך החברה דה פקטו עיכבה את הליך חיבור הנתונים לצפייה רציפה של המשרד. רק לאחרונה, החל המשרד לקבל נתונים אלו לצורך פיקוח.

בהודעה הסבירו כי המשרד להגנת הסביבה העביר למנהלי החברה הודעה רשמית על כוונתו לנקוט בהליכי אכיפה בנוגע להפרות בהיתר הפליטה של אסדת לוויתן והוראות החוק בכך שלא נמסרו נתוני הניטור באופן שהמשרד דרש. "היתר הפליטה של אסדת לוויתן, הממוקמת כ-10 ק"מ מהחוף, ניתן לחברת נובל ב-6 בנובמבר 2019. הפרות החברה, כפי שהודיע לה המשרד, כוללות, בין היתר: עיכוב בהעברת נתוני מצלמת הווידיאו באופן רציף לאתר אינטרנט ייעודי; ועיכוב בחיבור נתוני הניטור הרציף של הפרמטרים המנוטרים בלפידים לבסיס נתונים ארצי" נכתב בהודעה, ונקבע: "המשרד רואה הפרות אלו בחומרה ומדגיש, כי אי-קיום הוראות אלו מהווה הפרה של תנאי היתר הפליטה, ופוגע  ביכולת המשרד לערוך בקרה ופיקוח יעיל על פליטות מזהמים לאוויר דרך הארובות והלפידים באסדה כדי לקבל תמונת מצב בזמן אמת על ההשפעה של פעילות האסדה על הסביבה".

במשרד להגנת הסביבה הדגישו כי "מאז תחילת ההפעלה המסחרית של אסדת לוויתן ב-12 ינואר 2020, התרחשו תקלות שלוו בהפעלת לפיד תכופה. המשרד להגנת הסביבה בודק במהלך כל אירוע מסוג זה אם נשקפת לציבור סכנה – ובאף מקרה לא נרשמו ריכוזים חריגים בתחנות הניטור באזור החוף", והוסיפו:  "יחד עם זאת, המשרד מבצע בדיקה של עמידת החברה בהיתרי הפליטה, בסיומה יקבל החלטה ויפרסם אותה לציבור. כדי שלא לפגוע בהליך, המשרד מנוע מלפרסם פרטים נוספים בשלב זה על הליכי אכיפה ובדיקה נוספים

יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית" מסר בתגובה למגזין לתוך הלילה: "אנו מברכים על מהלך האכיפה של המשרד להגנת הסביבה. יש לטפל ביד קשה במזהמים ובפורעי החוק. יחד עם זאת, הודעת המשרד עמומה ולא מפורשת- האם מדובר בהשתת סנקציה פלילית כנגד מנהלי החברה? האם מדובר בקנס? אם כן, מה היקפו? האם מדובר בהשבתת האסדה עד למילוי הוראה מסוימת? הציבור, למוד ניסיון מר מול חברות  הגז, דורש שקיפות מוחלטת", וקבע: "לצערי, אך למחרת אירוע הדלקת הלפיד במוצ"ש האחרון, קיבלנו את הודעת מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה כי בקשתנו לחשיפת תחקירי אירועי הלפיד תידחה ב- 60 יום נוספים, כך שנקבל התייחסות לבקשה פשוטה זו ביחס לנתונים שנמצאים בידי המשרד, רק בחלוף כחצי שנה ממועד הגשתה. לזה איננו  קוראים שקיפות. מחד, אנו מחזקים את ידי המשרד כשהוא פועל נכונה. מאידך, אנו מצפים לראות מהלכים אמיצים, נחושים ושקופים, לרווחת הציבור הישראלי כולו".

קרדיט: מגזין לתוך הלילה

בד בבד, מדד התקלות של אסדת לוויתן של עמותת "שומרי הבית" רשם השבוע את התקלה ה-23. בהתאם, באתר משרד האנרגיה פורסמה הודעה כי "ביום שני, 18.5.2020, אירעה תקלה באסדת לוויתן, בעקבותיה הופעלה מערכת החירום באסדת והופסקה הפקת הגז הטבעי. הפסקת ההפקה לוותה בהפעלת הלפיד לשריפת הגז הטבעי, זאת על מנת לשרוף את הגז ששוחרר בעת התקלה ולמנוע זיהום אוויר".

ע"פ ההודעה, מערכת החירום הופעלה בעקבות התרעה של אחד הווסתים במכלים על גלישה של נוזלים. הווסת אשר התריע על הגלישה הינו וסת במיכל האוגר מים לאחר שימוש בהם במטבח, מים הניגרים על גבי רצפת האסדה ומי מוצר, טרם ניקיונם והזרמתם לים. "בעת חשש לגלישה של נוזלים מהמכלים, מופעלת התראה אוטומטית ומערך החירום באסדה מתחיל לפעול. לאחר בדיקה פיסית במכל על ידי מהנדסי האסדה נמצא כי לא היה חשש לגלישה במי המכלים, והווסת פעל לשווא כתוצאה מירידת מתח חשמלי" נכתב בהודעה. משרד האנרגיה לא ענה האם מהנדסים מטעם המשרד הגיעו לאסדה לבדיקות תקינות הציוד לאחר תקלת ה-18 במאי.

מחברת נובל אנרג'י נמסר: "לאורך העבודות על פיתוח לוויתן ומיום שהחלה הפקת הגז הטבעי ממנו לא ארע ולו מקרה אחד שבו נגרם נזק סביבתי. נובל אנרג׳י מחויבת ועומדת בכל דין ובכל דרישות ההיתרים השונים שהוענקו לה על ידי המשרד להגנת הסביבה. אנחנו לומדים את המכתב שנשלח על ידי המשרד ושוקלים את צעדינו להמשך. אנחנו ממשיכים להתמקד באספקה בטוחה ואמינה של  גז טבעי נקי לשוק המקומי והאיזורי".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"