בארץ

התנועה לטוהר המידות ליועמ"ש: יש לקבוע כי בין ראש הממשלה לספנסר פטרידג' יש ניגוד עניינים

נתניהו טרם כניסה למשפטו. קרדיט: דף הטוויטר דודי אמסלם.

בפנייה אמש ליועץ המשפטי לממשלה הוסבר כי פטרידג' הוא מצד אחד מממן הגנתו של ראש הממשלה, ומצד שני עד תביעה. דבר היוצר ניגוד עניינים פסול וחמור ביותר. בהתאם, לאור המצב, ע"פ התנועה לא ניתן לאשר את בקשת המענק של ראש הממשלה. מנכ"ל התנועה, עו"ד עומר מקייס: "החשש הוא לזיהום ההליך הפלילי".

התנועה לטוהר המידות פנתה אמש ליועץ המשפטי לממשלה, הד"ר אביחי מנדלבליט, בבקשה לקבוע כי בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין איש העסקים ספנסר פטרידג' יש ניגוד עניינים יסודי. זאת לאחר בקשת ועדת ההיתרים במשרד מבקר המדינה לתשובת היועמ"ש בנושא במסגרת הדיון השני בבקשת רה"מ הרביעית להיתר לקבל תרומות לצורך הוצאותיו המשפטיות. עיתון הארץ הסבירו בשבוע שעבר כי הוועדה חזרה לדון במימון ההגנה המשפטית של נתניהו, לאחר שדחתה את שלוש הבקשות הקודמות. בתנועה הסבירו כי שאלת ועדת ההיתרים באה על רקע שאלות שהציג בית המשפט העליון בעתירת התנועה לטוהר המידות נגד ההלוואה שנתן פרטרידג' לנתניהו, וסירובו של נתניהו להשיב כספים שקיבל בלא היתר מבן דודו איש העסקים נתן מיליקובסקי.

"התנועה לטוהר המידות מבקשת להביא בפניך עמדתה, לפיה בשים לב לבקשת ראש הממשלה למתן היתר למימון הוצאות הגנתו, הנדונה בפני הוועדה למתן היתרים, האישומים החמורים כנגד ראש הממשלה, היותו של מר פרטרידג' עד תביעה במשפט זה, ומערכת היחסים הכללית בין ראש הממשלה ופרטרידג', מתקיים כאן ניגוד עניינים מהותי וחמור" נכתב בפנייה, והוסיפו: "בטרם נפנה להצגת עמדתנו, נציג בקצרה רקע רלוונטי לענייננו. ביום  1.12.2019 הגשת כנגד ראש הממשלה כתב אישום חמור בעבירות של שוחד ומרמה והפרת אמונים, בגין חלקו בשלוש פרשות המכונות 1000 ,2000 ו-4000 .כלל הפרשות מגוללות מסכת חמורה של עבירות מתחום טוהר המידות, שבוצעו בקשר עם בעלי הון ועל מנת לקדם את טובתו האישית של ראש הממשלה, על פני טובת הציבור, במהלך תפקידו כראש ממשלה ואחראי על משרדי ממשלה שונים".

בתנועה הוסיפו כי "פרשת 1000 מגלמת מערכת יחסים ארוכה של קבלת טובות הנאה, בהיקף ניכר ובשווי של כ-700 אלף ש"ח במצטבר, בין ראש הממשלה לבין בעלי הון – מר ארנון מילצ'ן ומר ג'יימס פאקר. על פי כתב האישום, למערכות היחסים בין מילצ'ן ופאקר זיקה לתפקידו הציבורי של נתניהו כראש ממשלה, והיא שעמדה בבסיס אספקת טובות ההנאה. עוד נציין, כי לכל הפחות בכל הקשור לפאקר, כתב האישום אינו מציין תמורה שניתנה מצד נתניהו. מכאן, שכתב האישום מניח, ובצדק, כי במתן תמיכה בכסף, או בשווה כסף, בהיקף ניכר לבעל תפקיד ציבורי, בזיקה לתפקידו, יש פסול בסיסי שעשוי אף לעלות כדי עבירה פלילית, בנסיבות המתאימות". בהתאם, בסעיף אחר נכתב: ".עוד נזכיר כי ראש הממשלה כבר קיבל, בלא שניתן לכך היתר, ותוך הסתרת קבלת הכספים על פני תקופה ארוכה, מימון להגנתו המשפטית בסך של כ- 300 אלף דולרים מבן דודו מר נתן מיליקובסקי, סכום שהוא מסרב להשיב, למרות החלטת הוועדה המורה לו לעשות כן, וכן הלוואה בסך 2 מיליון ש"ח שנטל ממר פרטרידג'. הלוואה זו ניתנה ללא שהתבקש אישור הוועדה למתן היתרים, לאחר שמבקר המדינה אישר את תנאיה, בכפוף לחוות דעת מטעמך, לפיה אין בהלוואה משום ניגוד עניינים. יודגש, כי חוות דעת זו ניתנה ביום 13.09.2019 ,טרם החלטתך להגיש כתב אישום כאמור נגד ראש הממשלה".

רה"מ בעת ישיבת הממשלה הראשונה של ממשלת ה-52. קרדיט: לע"מ.

"על פי כתב האישום, מר פרטרידג' הינו עד תביעה מספר 283 בתיק הפלילי נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר יחל להתנהל היום. על בסיס מה שיוצג להלן, אנו סבורים כי גם בשל כך, קיים בין השניים ניגוד עניינים מהותי" נקבע בפנייה, והוסבר: "בקשתו של ראש הממשלה הינה להיתר לחריגה מכללי אשר, בסכום משמעותי וחריג. בקשה זו הינה בניגוד להחלטות של הוועדה בעבר".

מנכ"ל התנועה לטוהר המידות, עו"ד עומר מקייס, מסר למגזין לתוך הלילה: "החשש הוא לזיהום ההליך הפלילי מהיותו של מר פרטרידג' מצד אחד מממן הגנתו של נתניהו בהיקף נרחב ומצד שני עד תביעה במשפט. זה יוצר מערכת יחסית בין השניים שלא ראויה במצב שבו פרטרידג' הוא עד כנגדו".

מלשכת היועמ"ש נמסר כי "הפניה התקבלה ותטופל כמקובל".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"