בארץ

מדד "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה: 74.24 אחוזים מחופי ישראל בתו תקן "נקי" עד "נקי מאוד"

חיפה וקריית חיים. קרדיט: אילן מלסטר, המשרד להגנת הסביבה.

ע"פ המדד בשבוע שעבר, רשויות החוף הנקיות ביותר הן אילת, אשדוד, תל אביב-יפו, ג'סר א-זרקא, הרצליה, נתניה ועוד. מסיכום עונת הרחצה שעברה עולה כי 66.67% מהחופים היו "נקיים" או "נקיים מאוד" לפחות 70% מהזמן. זהו הציון הגבוה ביותר של המדד מאז תחילתו בשנת 2005.  השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל: "אני קוראת לכולם ליהנות מהבילוי בחופים ולשמור על הטבע נקי, כך שכולנו נוכל ליהנות מהים וסביבתו".

עם ההקלות בקורונה ופתיחת עונת הרחצה בים, נדמה כי ישנה סיבה לשמוח. במדד "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה עולה כי 74.24 אחוזים מחופי ישראל דורגו "נקיים" עד "נקיים מאוד". זאת לעומת 70.77 אחוזים מחופי ישראל בתקופת הקורונה. בהתאם, בעונת הרחצה בשנה שעברה, כפי שנמדדה מה-15 באפריל 2019 ועד ה-20 בספטמבר, עלה כי 66 אחוזים מחופי ישראל היו "נקיים" עד "נקיים מאוד" ב-70 אחוזים מהזמן. ע"פ הודעה לתקשורת מטעם המשרד, הרשויות החופיות הנקיות ביותר הן אילת, אשדוד, תל אביב- יפו, ג'יסר א-זרקא, גן רווה, הרצליה, בת ים, נתניה, עכו וחוף השרון.

השרה להגנת הסביבה, ח"כ גילה גמליאל, מסרה כי "עונת הרחצה נפתחת, ועלינו להגביר את מודעות הציבור הרחב להשפעות של פסולת ימית על בריאות כולנו ועל הסביבה שלנו. נושא הפסולת בחופים, ובמיוחד פסולת הפלסטיק, הוא אתגר גדול בכל העולם וגם אצלנו בישראל", והוסיפה: "המשרד להגנת הסביבה ימשיך לפעול בשיתוף פעולה מול פורום רשויות החוף, ויתמוך בתקציבים משמעותיים בניקיון החופים הפתוחים. אני קוראת לכולם ליהנות מהבילוי בחופים ולשמור על הטבע נקי, כך שכולנו נוכל ליהנות מהים וסביבתו". השרה ביקשה מהציבור לא להגיע עם כלים חד-פעמיים לחופי הים, לאסוף אחריהם את שאריות הפסולת וברוח התקופה – לא להשאיר מאחור כפפות ומסיכות.

חוף הכרמל – תחנת כוח אורות רבין. קרדיט: דן בירון, המשרד להגנת הסביבה.

דו"ח ניטור הפסולת הימית לשנים 2017 ו-2018 מטעם המכון לחקר ימים ואגמים עבור המשרד בדק וקבע כי פסולת פלסטיק מהווה בין 70 לכדי 90 אחוזים מהפסולת שנמצאה בחופים ובקרקעית הרדודה. 90 אחוזים מהפסולת יוצרה בישראל ובייצור מקומי. בהתייחסות המשרד להגנת הסביבה לתוצאות הניטור נכתב כי "בקרקעית הים החולית בעומקים שבין 20 מטר ל-80 מטר, נמצאו בעיקר חתיכות של שקיות פלסטיק ואריזות מזון קרועות. מצב זה בעייתי, מפני שחתיכות קטנות של פלסטיק מושכות בעלי חיים שבולעים אותן. נרשמה עלייה בכמות השקיות והאריזות השלמות ככל שנדגמו בעומק רב יותר", וקבעו: "גם הפסולת שנאספה בעומקים שבין 200 מטר ל-1,400 מטר כללה בעיקר שקיות פלסטיק ואריזות מזון". בעומק כזה, כמחצית מהפסולת הייתה ממקור ישראלי.

מרכיב מרכזי בתוכנית המשרד מופנה לתמיכה ברשויות החוף בניקיון החופים. "במסגרת זו, מפקחי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית מבצעים מדידה של רמת הניקיון בחופים הפתוחים תוך יידוע שוטף של רשויות החוף לטובת מעקב ופעולות מתקנות לשיפור מתמיד של ניקיון החופים" נכתב בהודעה, והוסיפו: "בישראל נמצא שעד 90 אחוזים מהפסולת הימית היא פלסטיק שכמעט ואינו מתכלה". שנת 2019 קיבלה את הציון הגבוה ביותר מאז תחילת מדידת ניקיון החופים הלא מוכרזים בשנת 2005. ממידע שהתקבל במגזין עולה כי נמצא שריכוז המיקרו פלסטיק בים הישראלי הוא פי 10 ממערב ים תיכון וגבוה מהממוצע העולמי.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"