בארץ

דיון בעתירות נגד הטלת הרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו יישמע בפני הרכב מורחב של 11 שופטים ביום ראשון הקרוב

קרדיט: עמותת חוזה חדש.

זאת לאחר קבלת תשובות סיעות כחול לבן והליכוד לעתירות השונות. בתשובת כחול לבן נכתב בניגוד להבטחת הבוחר בשלושת הבחירות האחרונות כי אין למנוע מראש הממשלה בנימין נתניהו את הרכבת הממשלה- למרות כתב האישום שהוגש נגדו.

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, קבעה כי הדיון בעתירות נגד הטלת הרכבת הממשלה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו יישמע בפני הרכב מורחב של 11 שופטים ביום ראשון הקרוב. ע"פ הכתוב, ביום זה "יישמעו טיעוני הצדדים בסוגיה הנוגעת להטלת תפקיד הרכבת הממשלה על חבר כנסת שהוגש נגדו כתב אישום".

בד בבד, טרום ההחלטה על קביעת הדיון, סיעות הליכוד וכחול לבן העבירו לבג"צ את תשובתם לעתירות. סיעת הליכוד כתבה בתשובתה: "העותרים מבקשים למעשה את ביטול בחירת הציבור, פסיקה מנוגדת לחוק יסוד, הכפפת בחירת הציבור ליועץ המשפטי לממשלה, שפיטות של סוגיה פוליטית מובהקת, החלת עילת הסבירות על רשויות חוקתיות ועל החלטות אישיות וניסיון לשיתוק שיפוטי של המערכת הפוליטית באמצעות התערבות כבר בשלב ההסכמים הקואליציוניים". בסעיף תחת הכותרת "חזקת החפות" נטען כי "מצויים אנו בשלב בו כתבי האישום רק הוגשו, ומשפטו של המשיב אף טרם החל. המשיב בטוח בחפותו . העותרים מתעלמים למעשה מאפשרות זו, ובונים תילי תילים על כתבי אישום בלבד. כיצד יוכלו העותרים להסתכל בעיניהם של מיליוני הבוחרים שבחרו במשיב, לאחר שהמשיב יזוכה בסופו של ההליך מכל האשמות נגדו, אולם הוא כבר לא יהיה ראש הממשלה שלהם? האם אותם מיליוני בוחרים לא ירגישו בצדק כי בחירתם למעשה נלקחה מהם בשלב מוקדם מדי?", והוסיפו: "מאחר שלזכותו של המשיב עומדת חזקת החפות, שומה עלינו להיזהר מלילך בדרכם של העותרים, שנדמה שכבר חרצו את דינו של המשיב, טרם נפתח אפילו משפטו."

"לנשיא המדינה אין כל שיקול דעת בעניין והוא מחוייב להטיל בתוך יומיים את התפקיד על מי שרוב חברי הכנסת ציינו בבקשתם, דהיינו על המשיב" הודגש בתשובת מפלגת השלטון, וקראו למסקנה כי אין להטיל על נתניהו את מלאכת הרכבת הממשלה "מופרכת".

בתשובת סיעת כחול לבן נטען כי החלטת נשיא המדינה על הטלת מלאכת הרכבת הממשלה נבדלת לחלוטין מההחלטה על כשירותו של חבר הכנסת להרכיב את הממשלה. בסעיף אחר נכתב: "להערכת המשיבים, הנסיבות הפוליטיות הקיימות אינן מאפשרות לממש הסדר חקיקתי בעת הזאת", ואף קבעו בסעיף נוסף: "גם בהוספת תנאי כשירות על חבר כנסת עליו הוטלה מלאכת הרכבת הממשלה, טמונה לכאורה אפשרות לסיכול בחירתו הדמוקרטית של הריבון".

"צבר הנסיבות המאוד מיוחדות אליהן נקלעה מדינת ישראל, שלוש מערכות בחירות במשך שנה וחצי, משבר וקיטוב חברתי, משבר בריאותי הנובע מהתפשטות נגיף הקורונה, משבר כלכלי הנובע בין השאר ממשבר בריאותי, ואי בהירות משפטית, סבורים המשיבים כי דיני האיזון והאינטרס הציבורי הכללי מחייבים בעת הזו, הקמתה של ממשלת חירום ואחדות לאומית כאמור בהסכם הפוליטי" נכתב בתשובת כחול לבן. ראש הממשלה בנימין נתניהו האשים את העותרים בתשובתו לבג"צ: "עם כל הכבוד לאזרחים ה"בכירים", במדינת ישראל לא התקבל שלטון האליטות של אפלטון וקולו של כל אחד מהם בבחירות שווה לקולו של כל אזרח אחר, שהבין בדיוק עבור מי ועבור מה הוא מצביע".

התנועה לאיכות השלטון הודיעה שדרישת סיעת כחול לבן לדחות את עתירת התנועה היא מבישה. "לא די בכך שבמו ידם הכשירו את שרץ השחיתות, כעת גנץ גם מתנגד שבית המשפט ידון בעתירה ויבחן את פני הדברים. בושה" נמסר מהתנועה.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"