בארץ

שתי עתירות נוספות לבג"צ בנוגע להרכבת הממשלה ע"י נאשם בפלילים

קרדיט: עמותת חוזה חדש.

שתי עתירות שונות, של עמותת "חוזה חדש" ושל התנועה לטוהר המידות, הוגשו אתמול נגד הטלת הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים. זאת לאחר חתימת הסכם ממשלת החירום בין יו"ר הליכוד, ח"כ וראש הממשלה בנימין נתניהו, לבין יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ.

שתי עתירות שונות הוגשו נגד הטלת המנדט להרכבת ממשלה על ראש הממשלה בנאשם בעבירות חמורות של שוחד, מרמה והפרת אמונים. זאת במסגרת תיקי 1000, 2000 ו-4000. התנועה לטוהר המידות עתרה לבג"צ נגד ראש הממשלה וחבר הכנסת ה-23 בנימין נתניהו, היועץ המשפטי לממשלה(היועמ"ש), הד"ר אביחי מנדלבליט, מפלגת הליכוד וסיעת כחול-לבן בכנסת ה-23. בהתאם, עמותת "חוזה חדש" ומשמר הדמוקרטיה הישראלית, עתרו לבג"צ מול המשיבים ח"כ נתניהו, יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ והיועמ"ש מנדלבליט. בכך מיום שני הוגשו שלוש עתירות בנוגע להטלת הרכבת הממשלה על חבר כנסת הנאשם בפלילים.

בעתירת עמותת חוזה חדש נכתב כי על בית המשפט להטיל צו הצהרתי נוכח האישומים העומדים נגד נתניהו, נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין לא רשאי להטיל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה ואינו רשאי לקבל הודעה  על הרכבת ממשלה בראשות נתניהו או נתניהו וגנץ במשותף. בהתאם, העמותה מבקשת כי גנץ לא יוכל בצו בג"צ לכנס את הכנסת להשבעת ממשלה בראשותו של נתניהו. בנוגע להתפתלות הפוליטית בהסכם הקואליציוני, העמותה כתבה כי היא מבקשת "צו הצהרתי הקובע כי נשיא המדינה אינו רשאי לקבל הודעה ממי שלא הוטל עליו התפקיד להרכיב ממשלה כי עלה בידו להרכיב ממשלה", והוסיפו או "לקבל הודעה כאמור מטעם שני חברי כנסת במשותף, כשעל האחד הוטל התפקיד להרכיב ממשלה ואילו האחר הוא זה שאמור לעמוד בראשה". עוד ביקשה העמותה צוו ביניים שיקפיא את תוקפה של פעולת נשיא המדינה להרכבת ממשלה על נתניהו או קבלת הודעה על הרכבת ממשלה בראשות נתניהו.

ישי הדס, ממקימי עמותת "חוזה חדש" ואחד העותרים, פנה לשופטי בג"צ: "אם נתניהו גרם בציניות איומה ובניסיונותיו להימלט מאימת הדין לשלוש מערכות בחירות, לא צריכה להיות לכם שום בעיה 'לגרום' לבחירות רביעיות. לא אתם ניסחתם את ההסכם הקואליציוני המחפיר המנסה לסנדל אתכם בפרימיטיביות אלימה", והוסיף: "שיטת המשטר נקלעה למשבר היסטורי וידרשו כמובן שינויים מרחיקי לכת. לרשות השופטת תפקיד מרכזי וקריטי בכל דמוקרטיה, ובעת הזו זה בדיוק הזמן להוכיח זאת".

בעתירת התנועה לטוהר המידות נכתב כי "מדוע לא יוציא בית המשפט הנכבד מלפניו צו הצהרתי הקובע כי המשיב  1 (ראש הממשלה בנימין נתניהו- א"ו),הנאשם בפלילים, בעבירות חמורות שיש עימן קלון, אשר נעברו במהלך מילוי תפקידו כראש הממשלה, אינו רשאי לקבל עליו את תפקיד הרכבת הממשלה ואינו רשאי לכהן כראש הממשלה, העתידה לקבל אמון הכנסת ה-23".

"לטענת העותרת יהא זה בניגוד למשפט החוקתי הנוהג בישראל, שהמשיב 1 (בנימין נתניהו- א"ו), העומד לדין פלילי בגין עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, שביצע בעת כהונתו כראש הרשות המבצעת בישראל, ישוב וירכיב ממשלה בישראל, ויעמוד בראשה" כתבו בעתירת התנועה, והוסיפו: "הטלת הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים היא פגיעה אנושה בשלטון החוק, באמון הציבור בנבחרי הציבור וברשויות השלטון והיא לוקה בחוסר סבירות קיצוני היורד לשורשם של דברים".

"על בית המשפט העליון להכריע, אם המשיב 1 (נתניהו-א"ו) ,הנאשם בעבירות חמורות, שיש עימן קלון, אשר נעברו, על פי הנטען בכתב האישום, בעת מילוי תפקידו כראש הממשלה, יוכל לקבל את תפקיד הרכבת הממשלה, או לכהן כראש הממשלה במדינת ישראל. את המשימה הזו, שאין חשובה ומכרעת ממנה בחיי מדינת ישראל כיום, אין להטיל על כתפיו של אדם אחד, הוא היועץ המשפטי לממשלה" כתבו בעתירה, וקבעו: "ראוי שדעת משיב 2 (היועמ"ש מנדלבליט- א"ו) תישמע בעתירה זו, אך ההכרעה בסוגיה קריטית זו צריכה להיות הכרעתו של בית המשפט העליון".

מהתנועה לטוהר המידות נמסר כי "לאור החתימה על ההסכם בין הליכוד וכחול לבן, עתרה התנועה לטוהר המידות  לבג"ץ בדרישה לקבוע כי לא ניתן להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ח"כ נתניהו, הנאשם בעבירות של שוחד ומרמה והפרת אמונים", והוסיפו: "התנועה הבהירה כי על פי ההסכם הקואליציוני שפורסם בתקשורת התחייבו הצדדים לשורה של תיקונים בחוקי היסוד, שינוי בפועל של המשטר החוקתי בישראל והכל במטרה להתיר את שהדין אינו יכול להתיר, כהונה של אדם הנאשם בשורה של עבירות שחיתות חמורות, שבוצעו בעת מילוי תפקידו, כראש ממשלה". בשל כך התנועה מבקשת מבית המשפט להורות כי נתניהו לא יכול לקבל את המנדט להרכבת ממשלה.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"