בארץ

עתירת התנועה לאיכות השלטון לבג"צ שלשום: אין להטיל את הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים

קרדיט: דף הפייסבוק ראש הממשלה בנימין נתניהו

התנועה עתרה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, היועץ המשפטי לממשלה הד"ר אביחי מנדלבליט, היועצת המשפטית לנשיא, עו"ד אודית קורינלדי-סירקיס, וממלאת מקום היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד שגית אפק. זאת כאשר סיעת כחול-לבן חתמה על הממשלה הרחבה בתולדות ישראל של 52 שרים וסגני שרים תחת ראש ממשלה הנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים בתיקי 1000, 2000 ו-4000. בית המשפט ביקש את תגובת המשיבים עד ליום חמישי הקרוב ב -14:00.

התנועה לאיכות השלטון הגישה שלשום (20.04) עתירה לבג"צ כנגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, היועץ המשפטי לממשלה, הד"ר אביחי מנדלבליט, ממלאת מקום היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד שגית אפק, והיועצת המשפטית לבית הנשיא, עו"ד אודית קורינלדי-סירקיס. בית המשפט ביקש את תגובת המשיבים עד ליום חמישי הקרוב ב 14:00. בעתירה התנועה מבקשת מבג"ץ שיוציא צו הצהרתי הקובע שיש לו חובה לפרסם חוות דעת המפרטת את ההגדרה הברורה בשאלה מהם הכשירויות הנדרשות מחבר כנסת בשביל שיהיה ניתן להטיל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה. זאת בשעה שראש הממשלה המכהן, ח"כ בנימין נתניהו, נאשם בשלושה כתבי אישום בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים בתיקים 1000, 2000 ו-4000.

התנועה הזכירה כי בעת הנוכחית בנימין נתניהו חבר כנסת רגיל מבחינה משפטית, המבקש לקבל על עצמו את הרכבת הממשלה, ואין הוא מכהן כראש ממשלה נבחר – אלא רק כראש ממשלה מכח דיני הרציפות. במצב זה, טוענת התנועה, חל עליו הדין החל על כל חבר כנסת המבקש לקבל את המלצת הסיעות ולאחריה את המנדט מהנשיא – ומבחינה זו, חלים עליו כל דיני הכשירות החלים על כל חבר כנסת אחר במעמד זה.

יו"ר התנועה לאיכות השלטון, ד"ר עו"ד אליעד שרגא, התייחס לעתירה: "כשהאבות המייסדים של המדינה הזאת הקימו כאן מדינה יהודית, דמוקרטית, ליבראלית וציונית, הם חלמו שמדינת ישראל תהיה חברה למופת בבחינת אור לגויים. לכן לא יעלה על הדעת שאדם, שעל גבו ישנה קופת שרצים בדמות שלושה כתבי אישום חמורים של שוחד, מרמה והפרת אמונים, יהרוס את דמות המנהיג הראוי למדינת מופת כמדינת ישראל", והוסיף: " לא יעלה על הדעת שאדם שכזה ילך בבוקר לבית משפט לשבת על ספסל הנאשמים ובערב ינהל את קבינט מדיני בטחוני וישלח אותנו ואת ילדינו לקרב".

התנועה טוענת כי נאשם בפלילים, ובפרט בעבירות החמורות של שוחד מרמה והפרת אמונים, לא יכול להיות כשיר לקבל על עצמו את תפקיד הרכבת הממשלה, ובוודאי לא יכול להיות כשיר בהמשך לנהל את הממשלה. ע"פ התנועה, מדובר בנאשם בפלילים בעבירות החמורות ביותר בהן יכול להיות נאשם נבחר ציבור אשר לראשונה בתולדות מדינת ישראל הוא נאשם בביצוען בעודו מכהן בכסא ראש הממשלה. בכך, התנועה הרחיבה, הוא מפר את מאפיין הכשירות הנורמטיבית ולכן אינו יכול לשמש דמות מנהיג ומודל לחיקוי ואינו יכול לכהן כראש ממשלה.

התנועה הוסיפה כי מדובר באדם אשר הקדיש את השנים האחרונות לפגיעה ישירה ומדויקת במרכיבי הדמוקרטיה הישראלית, ובהליך שיטתי ומתוכנן של דה לגיטימציה לרשויות אכיפת החוק ולעומדים בראשן. זאת באשר להתבטאויותיו המתועדות נגד המשטרה, פרקליטות המדינה, היועץ המשפטי לממשלה, היועץ המשפטי לכנסת, ובשבועות האחרונים אף בסדרת אמירות חמורות ביותר כלפי בית המשפט ושופטיו. "אדם כזה אינו יכול לנהל את מדינת ישראל כאשר הוא שומט את הקרקע תחת הממלכתיות והמוסדיות שלה" נכתב בהודעה לתקשורת. התנועה הרחיבה כי נתניהו יאלץ כעת להתייצב מספר פעמים בשבוע, דיונים ארוכים ומלאים, תוך האזנה למאות עדי תביעה והגנה כך שלא יוכל לנהל את המדינה בצורה המיטבית ולקבל החלטות חיוניות לקיומה. מהתנועה הוסיפו כי "כל החלטה שיקבל תהיה בניגוד עניינים מובנה, ומבלי שהציבור יוכל לדעת אם המדובר בהחלטה לטובתו האישית או לטובת המדינה. כל חקיקה, מינוי או מעשה שלטוני יעמדו מיד בבחינת ניגוד עניינים". בין היתר, במסגרת הממשלה הנוכחית מכהנים ארבעה עדי תביעה במשפטו- השרים והח"כים צחי הנגבי, יריב לווין שאף היה בצוות המשא ומתן, זאב אלקין וגלעד ארדן.

בשנה הקרובה צפויים לנו מינויי קבע של בכירי שומרי החוק והסף במדינת ישראל – מפכ"ל משטרה, פרקליט מדינה, ראש שב"ס, יועץ משפטי לכנסת. "מי שנאשם בשלשה כתבי אישום חמורים אינו יכול להיות הגורם שיהיה אמון על אותם המינויים" נמסר למגזין לתוך הלילה. בד בבד, בתנועה טענו כי נתניהו לא יכול להמשיך ולכהן כראש ממשלה מכוח אימוץ הלכת דרעי-פנחסי כפי שעשה בעבר. זאת כאשר התפטר מתפקידיו המיניסטריאליים לאחר הגשת כתב האישום ובעקבות העתירה הקודמת של התנועה, ומכח המנהג החוקתי המחייב בישראל לפיו אדם בעל כתבי אישום כה חמורים אינו יכול להתמנות למשרות בכירות. "כולי תקווה שבית המשפט העליון יתערב ויקבע מהן הנורמות הראויות" מסר יו"ר התנועה. נכון לכתיבת שורות אלה, לעתירה התווספו שתי עתירות של עמותת "חוזה חדש" והתנועה לטוהר המידות באותו נושא.

מבית נשיא המדינה נמסר כי "תגובת היועצת תוגש לבג״צ ותדווח לאחר מכן בהמשך". מלשכת היועמ"ש נמסר כי "תגובתנו תימסר לבג"ץ, ככל שנתבקש לעשות כן". ממשרד ממלאת מקום היועץ המשפטי לכנסת לא התקבלה תגובה.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"