בארץ

פייק ניוז בייצור איראני: כוכב הרשת דקל וקנין נפטר מקורונה

קרדיט: פייסבוק

בדף פייסבוק המתחזה לאתר החדשות הפופולארי מאקו, אחד הקישורים בכתבה מוביל לאתר חדשות כוזבות בערבית כחלק מקמפיין הפצת פייק ניוז איראני. חוקר הפייק ניוז אופיר בראל: "עלולים לראות עוד ניסיונות יותר מתקדמים ויותר משוכללים וזה עלול להגיע ליותר אנשים".

הידיעה הכוזבת כי כוכב הרשת דקל וקנין נפטר מוירוס הקורונה הינה ככל הנראה מבית יוצר איראני. כך דווח אמש (13.04)  באתר החדשות "באזנט". הידיעה התפרסמה בדף הרשת החברתית פייסבוק המתחזה לדף של אתר התוכן הפופולארי מאקו. בכתבה נכתב כי אחד הסטטוסים בדף מעביר את הקורא לכתובת אתר חדשות כוזבות בערבית ככל הנראה ממערך הפצת תוכן פרו-איראני.

בדיווח נכתב כי בשנת 2018 "חוקרים של חברת קלירסקיי פרסמו כי בישראל פעלו שלושה אתרי פייק ניוז שהיו חלק מפעילות בינלאומית של הממשל באירן להפצת מידע כוזב". זאת לאחר הדיווחים האחרונים כי פייסבוק הסירה שתי רשתות להפצת פייק ניוז שמקורן באיראן ורוסיה ומטרתן "להתעסק בהתערבות ממשלתית או זרה". ע"פ דיווח בחודש פברואר ברשות השידור הבריטית BBC, במהלך הפעילות פייסבוק הסירה 78 חשבונות, 11 דפים, 29 קבוצות וארבעה חשבונות אינסטגרם. ראש מערך האבטחה של פייסבוק, נתנאל גליישר, אמר ל-BBC כי חלק מהחשבונות התחזו לעיתונאים עצמאיים וניסו "ליצור קשר עם קובעי מדיניות, עיתונאים ואישי ציבור אחרים".

קרדיט: באזפיד.

אופיר בראל, חוקר פייק ניוז, אמר למגזין לתוך הלילה כי "האיראנים פעילים בהפצת פייק ניוז בישראל מ-2018. החברה הישראלית קלירסקיי חשפה מערך  שפעל בכל העולם וגם פה בישראל. היו שלושה אתרים שהפיצו חדשות כוזבות בישראל- שניים בערבית ואחד בעברית", והוסיף : "זה שבעברית נקרא תל אביב טיימס שהפיץ חדשות כוזבות אנטי-ישראלי ופרו איראני".

"האיראנים היו פעילים בהפצת פייק ניוז בישראל גם לקראת בחירות אפריל 2019. הייתה רשת רצינית למדי של כ-350 בוטים שהפיצו כל מני מסרים שנועדו להפיץ מחלוקות בחברה הישראלית. הם לא נטו לטובת או נגד מועמד מסוים. הם פשוט רצו לסכסך בין ציבורים שונים בישראל, בדיוק כמו הרוסים ב-2016" אמר בראל, והסביר: "אחרי חיסול [מפקד זרוע אל-קודס, קאסם] סולימאני…הנחתי שלקראת הבחירות במרץ האיראנים ינסו לנצל את החיסול כדי להגדיל את מאמצי ההשפעה בישראל. כדי לחבל בתהליך הבחירות. ליצור כאוס. לפגוע בשיעורי ההצבעה".

"מדובר אמנם במשהו שהוא מאוד ראשוני, ורק ידיעה אחת, אך כן מתקשר לתהליך רחב יותר שהאיראנים מנסים לעשות בישראל בשנתיים האחרונות. זו פעם ראשונה ממה שאני יודע שהאיראנים משתמשים בקורונה כדי להפיץ פייק ניוז בישראל. אנחנו עלולים לראות עוד ניסיונות מהסוג הזה, שהם עלולים להיות מתקדמים ומשכוללים יותר" הודיע בראל, וקבע: "האיראנים לומדים הרבה מהרוסים ועלול להגיע למצב שיגיע ליותר אנשים. זה עלול לנצל את העניין הכלכלי והבריאותי".

"צריך להמשיך לעקוב ולראות לאן זה יגיע" אמר בראל. להערכתו של בראל, מדובר ביוזמה בודדת של יחיד ולא קבוצה, אך עלול להיות קדימון לפעילות נרחבת יותר בהמשך. "המטרה של האיראנים היא מה שהייתה לפני שנתיים- לפגוע בחברה הישראלית, ליצור סכסוכים, מחלוקות. גם על רקע המשבר הבריאותי והכלכלי הנרחב. גם בפלונטר הפוליטי שקשור בנושא הבריאותי ומספק עוד חזית לפגוע בקבוצות האזרחים…גם על רקע זה" אמר בראל.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"