בארץ

ארגון הרופאים הוטרינרים לחיות הבית בישראל: אין כל אישור להדבקת בע”ח בוירוס הקורונה

קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

בהודעה ברשת החברתית פייסבוק נכתב כי הארגון "עוקב ובוחן כל מידע שמתפרסם בעולם". הודעת הארגון באה במקביל לפרסומים האחרונים בתקשורת העולמית על הידבקות חיות בוירוס הקורונה.

ארגון הרופאים הוטרינרים לחיות הבית בישראל כתבו ברשת החברתית פייסבוק כי "ארגון הרופאים הוטרינרים עוקב ובוחן כל מידע שמתפרסם בעולם. נכון להיום, על אף ולמרות הפירסומים בנידון, אין כל אישור להדבקת בע”ח בקורונה", והוסיפו: "הארגון ימשיך להתעדכן ע״י כלל הרשויות הבינ״ל ולעדכן את הציבור". זאת בניגוד לפרסומים האחרונים כי ישנו חשד כי כלבים אכן יכולים להידבק בוירוס.

יו"ר ארגון הרופאים הווטרינרים לחיות הבית, ד"ר חיליק מרום, מסר למגזין לתוך הלילה כי "נגיף 'הקורונה החדש' מחולל התחלואה בבני האדם  SARS2 covid-19 הינו נגיף RNA ממשפחת נגיפי הקורונה. נגיפי הקורונה נמצאים במאגר הטבעי שלהם בבעלי חיים שונים", והוסיף: "בחיות הבית אנו מכירים סוגי תחלואה שונה גם בחתולים וגם בכלבים אשר נגיפי קורונה אחרים מחוללים, אלו ספציפיים ואינם מחוללים מחלות באדם".

ד"ר מרום הסביר: "ככלל, נגיפי RNA הינם בעלי יכולת לעבור התאמה למעבר בין מיני ועל כן חוקרים וקלינאים וטרינרים ברחבי העולם פועלים באופן אחראי ובוחנים בעיון כל מקרה וכל כיוון. בחודשים האחרונים דווחו מס’ ארועים שבהם בע״ח ממינים שונים נמצאו ״חיוביים״ לכאורה בבדיקות ל covid-19", והרחיב: "חשוב להבין כי ישנם משתנים רבים מאוד אשר עשויים להשפיע על תוצאות הבדיקה, החל מהדיגום עצמו, דרך רגישות וספציפיות בדיקת ה-PCR, כמו גם הכיול של מעבדת הבדיקה וכלה בגורמים ומשתנים רבים אחרים. כך שהלכה למעשה בדיקה 'חיובית' לכאורה, איננה בהכרח אישור  על נשאות ו/או חולי ואלו צריכים להיות מאושרים ע״י תרבית נגיפים שנדגמת מרקמת בעה״ח החשוד."

"נכון להיום, לא חזרה תרבית חיובית מאף חיית מחמד או טיגריסית לצורך העניין וסימני השאלה מעל הדיגומים הללו נשארו בעינם" מסר מרום, וקבע: "ארגון הרופאים הוטרינרים לחיות הבית בישראל עוקב אחר כל פרסום מדעי ואחרי דיווחי הארגונים הבינ״ל ובמקביל סוקר את הדיווחים הקליניים בישראל וזאת מתוך הדאגה לבריאות ורווחת בע״ח כמו גם הדאגה לבריאות הציבור". בחודש שעבר שלחו ארגון הרופאים הווטרינרים לחיות הבית בישראל מכתב לשר העבודה והרווחה, ח"כ אופיר אקוניס, בבקשה להחריג את שירותי הרפואה לבעלי חיים ולהגדירם חיוניים למשק.

"שלושה מיליון תושבים עומדים עם חיות כאלה במגע ישיר ועלולים להימצא בסיכון" כתב בשעתו מרום, והוסיף: "יש לנו חובה תרבותית וחברתית לדאוג לרווחה של בעלי החיים. ויש חובה לדאוג לבריאות הציבור. אנחנו החיץ, החומה, המפרידה בין בעלי החיים הכל כך אהובים, אך הפוטנציאליים להעברת מחלות לבנינו". המלצות ארגון הרופאים הווטרינרים הן להקפיד על היגיינת כלל בני הבית במגעם עם חיות הבית ולהקפיד הקפדה יתרה תוך דגש על הפרדה, במידת הניתן, במקרים בהם בני הבית חשודים כנשאים.

"נדגיש שוב שככל שהמדע והרפואה יודעים ברגע זה, ועד שיוכח אחרת, המחלה נישאת ומועברת ע״י בני אדם ומחוללת תחלואה בבני אדם" מסר מרום. זאת בשעה שדווח על חשד לנקבת טיגריס שנדבקה ע"פ הדיווח על ידי שומר בגן החיות בו היא שוהה בברונקס בניו יורק.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"