בארץ

התנועה לטוהר המידות למבקר המדינה: פתח הליך ביקורת בזמן אמת בנושא היערכות מוסדות המדינה למגפת הקורונה

קרדיט: ויקיפדיה.

במכתב התנועה, שנמסר לידי משרד מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, נכתב כי "השלכות המגפה טרם התבררו, אך כבר עתה ברור כי היא גרמה לנזק של עשרות מיליארדים למשק, וזאת לצד הסיכון הגדול לחיי אדם, שכבר קופדו". ממשרד מבקר המדינה נמסר: "כלל הביקורות מוצגות לציבור עם סיום עבודתן והגשתן לכנסת כחוק".

התנועה לטוהר המידות פנתה שלשום (24.03) למשרד מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בקריאה להליך ביקורת בזמן אמת בנושא ההיערכות והתמודדות של מוסדות המדינה עם התפרצות וירוס הקורונה. ע"פ התנועה, זאת במיוחד לאור ההערכות גורמים רפואיים לחזרת הנגיף בחורף הבא. "התנועה לטוהר המידות פונה אליך בזאת כי תורה על ביצוע ביקורת בנושא היערכות והתמודדות מוסדות המדינה עם מגפת הקורונה בימים אלו, ולא תמתין עם הביקורת לתקופה שלאחר המאבק בהתפשטות הנגיף בישראל, לאור הצפי לחזרת 'גל שני' של הנגיף בחורף הבא" נכתב בפנייה.

במכתב כתבו כי "הנה כי כן, עולה כי משבר הקורונה אשר פגע במדינת ישראל אינו מאורע חולף, אלא משבר מתמשך, אליו נכנסה מערכת הבריאות כשהיא אינה ערוכה לקראתו (כפי שמצוין בדו"ח הביקורת המיוחד של המשרד-א"ו) ואשר עתיד לשוב ולפקוד אותה, באופן משמעותי יותר, בחורף הבא", והוסיפו: "בהתמודדות עם מגפת הקורונה שולבו רשויות רבות ומשרדי ממשלה רבים, בהתאם להיקף האירוע וחומרתו. מטבע הדברים עולות טענות שונות בדבר העבודה המשולבת בין הגופים, התיאום וחלוקת האחריות ביניהם, וטענות נוספות. מאחר שמדובר באירוע שטרם נחווה, קיימת חשיבות עליונה לבדוק את ההתנהלות הבין מערכתית כדי ללמוד על דברים שניתן וחשוב לתקנם, לקראת 'הגל השני'".

"מאחר שמבקר המדינה הוא הגורם היחיד המוסמך, על פי חוק, לקיים בדיקה מערכתית -בינתחומית באופן מקצועי ואובייקטיבי, כדי להציף מכשלות וליקויים בראייה חיצונית, וזאת מבלי לגרוע מאחריותן וסמכויותיהן של רשויות השלטון האחרות. קיימת חשיבות עליונה לעריכת הביקורת כבר כעת" כתבו בעמותה, וקבעו: "הליך ביקורת מוגדר ויעיל, אשר יבחן את הדברים בצורה כוללת ובמבט חיצוני, עשוי להציל חיים, פשוטו כמשמעו, בעיקר נוכח אזהרת משרד הבריאות מפני שובו של הנגיף".

מנכ"ל התנועה לטוהר המידות, עו"ד עומר מקייס, אמר למגזין לתוך הלילה: "החשיבות להתחיל את הבדיקה כבר בעת הזו נובעת קודם כל מזה שאנחנו נערכים לגל שני של קורונה שכנראה יגיע בחורף הבא. וע"פ הערכה של מנכ"ל משרד הבריאות עצמו (משה בר סימן טוב- א"ו), בריאיון לנדב איל בטוויטר, יהיה קשה יותר מהגל הנוכחי. זה נכון שזה נראה שאנחנו מקדימים את עצמנו ומה הדחיפות לעשות את זה עכשיו? אך חשוב מאוד לזכור שתהליך הביקורת גם הוא לוקח זמן ואיסוף הנתונים ובדיקתם", והוסיף: "אם נחכה עד שהאירוע הזה יסתיים, כשאנו לא יודעים מתי ואף אחד לא יודע להגדיר מה זה סיום. כנראה שהקורונה לא תצא במכה אחת מחיינו. נחזור לאט לאט לשגרה יותר נורמלית. עד שנדע להגיד 'הנה, אנחנו סיימנו וניתן להתחיל לבדוק'  אנחנו נהיה קרובים מדי לנגלה הבאה ולהתפשטות הבאה של הקורונה אם תבוא".

"חשוב להבהיר שאנחנו לא מדברים על מישהו שיחליף את מקבלי ההחלטות אלא רק יאסוף נתונים. ויתחיל את הבדיקה. יודעים לעשות בדיקה במשרד המבקר. רק צריך להחליט שרוצים" אמר מקייס, וקבע לגבי מחדל מערכת הבריאות: "שם אותנו בנקודת פתיחה לא טובה עם משבר הקורונה. חוסר בציוד, וחוסר במיגון. זה הכל דברים ידועים וברורים. דו"ח מערכת הבריאות שכב במשרד ביקורת המדינה והיה אפשר להביא את הדברים מוקדם יותר לידיעת מערכת הבריאות. זה לא נעשה. אנחנו לא רוצים להיות במצב בו הביקורת מתחילה מאוחר ועוד לפני שמסיימים אותה מתחיל האירוע הבא".

ממשרד מבקר המדינה נמסר: "משרד מבקר המדינה פרסם זה עתה דוח מקיף בנושא הערכות משרד הבריאות למחלות מתפרצות ומתחדשות. כלל הביקורות מוצגות לציבור עם סיום עבודתן והגשתן לכנסת כחוק".



Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"