בארץ

למה מיועדים 196 מיליון דולרים שיועדו להסכמי נובל אנרג'י למצרים?

אסדת לוויתן בדצמבר שנה שעברה. קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

בהודעה לתקשורת של הסוכנות האמריקאית להשקעה בינלאומית (DFC) ודיווחי תקשורת זרה, דווח כי הסוכנות האמריקאית הקציבה 430 מיליון דולרים ביטוח להקמה-מחדש של קו צינור גז. הבעיה? ע"פ המדדים הישראלים, הקמת הקו תעלה אך ורק 234 מיליון דולרים (800 מיליון שקלים). בכך אפילו מדינת ישראל הסכימה לשלם חצי מסכום הקמת הצינור.

משרד האנרגיה וסוכנות הממשלתית-אמריקאית להשקעות בינלאומיות סירבו להגיב לשאלת מגזין לתוך הלילה האם שר האנרגיה, ח"כ יובל שטייניץ, היה מודע לביטוח האמריקאי בשווי 430 מיליון דולרים להקמת צינור הגז חדש ולפרויקטים נוספים. זאת בשעה שע"פ הערכות בישראל הקמת הצינור תעלה רק 800 מיליון שקלים, מתוכם 400 מיליון שקלים ימומנו ע"י המדינה. ע"פ דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס, במקביל לעסקת הקמה-מחודשת של הצינור בפסגת האנרגיה בנובמבר שנה שעברה, נחתם בין חברות נובל אנרג'י ודולפינוס הסכמים בנוגע ל"מוצרי פטרוליום". משרד האנרגיה סירב להתייחס האם השר ידע בעת לקיחת ההחלטות על ההשקעה האמריקאית.

בד בבד, חודש לאחר הפסגה, נקבע כי בז"ן תקבל את תוצר הלוואי של הפקת הגז, החומר הרעיל קונדנסט, חינם וללא תמורה. מנגד, בתקשורת הישראלית דווח כי משרד האנרגיה הורה לנובל אנרג'י לחדול מפינוי קונדנסט במיכליות כביש. בכתבה של "דבר ראשון" נכתב כי ב-15 בצדמבר 2019 הודיעה דלק קידוחים, מבעלות לוויתן, הודעה לבורסה ובה מידע לגבי שני הסכמים: הסכם ארוך טווח לפינוי הקונדנסט בחינם לבז"ן דרך צנרת הנפט של קצא"א והסכם עם חברת סחר בינלאומית לשנה אחת בלבד, עד סוף שנת 2020 לרכישת הקונדנסט בכסף. נכון לכתיבת שורות אלה, לא ידוע אם חברת דולפינוס היא חברת הסחר המיועדת. אף לא ידוע למה יועד הביטוח בשווי 196 מיליון דולרים.

משרד האנרגיה בחר שלא להגיב לבקשת המגזין לתגובה נוכח הסכמי נובל אנרג'י-דולפינוס לגבי "מוצרי פטרוליום". חברת נובל אנרג'י אף היא בחרה שלא להגיב לבקשת המגזין.

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"