בארץ

ארגוני זכויות אזרח נגד החלטת יו"ר הכנסת לפזר את המליאה לאור תקנות הקורונה

רה"מ בהצהרתו ביום חמישי קרדיט: דף הפייסבוק בנימין נתניהו.
Written by אריה הלבר

שלל ארגונים לזכויות אזרח וטוהר המידות פנו ליו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין, וגופים שונים, בהם היועמ"ש הד"ר אביחי מנדלבליט, והביעו התנגדות להחלטתו לפזר את מליאת הכנסת. זאת בשעה שנקבעו תקנות חירום אשר מאפשרות סמכויות רבות לשירות הביטחון הכללי למעקב אחר אזרחים.

שלל ארגוני זכויות אזרח וטוהר מידות פנו ליו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדלשטיין וגופים שונים- לרבות היועמ"ש, הד"ר אביחי מנדלבליט- נגד החלטתו לפזר את הכנסת נוכח תקנות החירום שהושמו ע"י הממשלה עקב התפרצות הקורונה. כך עולה ברשתות החברתיות ובתקשורת העצמאית בישראל. זאת נוכח סמכויות שהואצלו על שירות הביטחון הכללי להשתמש באמצעים טכנולוגים במאמץ נגד התפשטות הקורונה. בין היתר, השב"כ יוכל כעת לאכן את מיקום הנדבקים והחשודים בהדבקה, במה שנראה כצעדים נוספים לקראת סגר.

התנועה לאיכות השלטון כתבה ברשת הפייסבוק: "במשטר דמוקרטי ועדות הכנסת הן החמצן לניהול תקין. נוכח שעת החירום, על הכנסת ויושב הראש שלה לפעול ללא דיחוי להגיע להסכמות ביניהן בנוגע להרכב הוועדה המסדרת, שאמונה על מינוי וועדות זמניות לענייני כספים ולענייני חוץ וביטחון. לא ייתכן שיו"ר הכנסת אדלשטיין מפזר את הדיון 'עד להודעה חדשה'", והוסיפו כי "הוועדות האלה קריטיות כדי להפעיל את סמכויות הפיקוח הפרלמנטריות שלהן על הרשות המבצעת, לאשר את הצעדים הקיצוניים הננקטים ולוודא שהתקנות לשעת חירום לא פוגעות בזכויות אדם. אנחנו קוראים ליו"ר הכנסת אדלשטיין לכנס את מליאת הכנסת מייד! בשביל המדינה של כולנו".

בתנועה הרחיבו כי "לנעול את הכנסת רק כי אין לו רוב? יו"ר הכנסת איבד את הבושה. מדינת ישראל עומדת בפתחו של המשבר הבריאותי והכלכלי הגדול בתולדותיה, משבר כמותו לא ידענו מעולם ותפקידה של הכנסת חיוני היום מתמיד", וקבעו: "יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין יודע הרי שועדות הכנסת הן שמאשרות את העברות הכספים לעסקים הקטנים שקורסים כמו זבובים, ועדות הכנסת הן שמאפשרות את הגדלת תקציב מערכת הבריאות, ועדות הכנסת הן אלו שאמורות לעקוב אחר התנהלות משרדי הממשלה ולבקר על מנת לשרת את האזרחים בצורה טובה בתקופת המשבר".

"כבוד יו"ר הכנסת, מעולם לא ביזה אדם את מוסד הכנסת, כפי שביזית אותו בהחלטתך היום. התנהלות דיקטטורית. בושה וחרפה".

התנועה לטוהר המידות כתבה ברשת הפייסבוק: "יחד עם שורה של ארגוני חברה אזרחית פנינו למקבלי ההחלטות בכדי להדגיש בפניהם את חשיבות השקיפות בהפעלת אמצעי המעקב והניטור", והרחיבו כי "בהמשך למאמצינו לשמור על הדמוקרטיה הישראלית, גם בעיתות משבר, פנינו יחד עם שורה של ארגוני חברה אזרחית לראש הממשלה, שר הבריאות והיועץ המשפטי לממשלה, במכתב שמבהיר את חשיבות השקיפות בהפעלת האמצעים המיוחדים למעקב אחר אזרחי ישראל". בתנועה קבעו: "המאבק בנגיף הקורונה הוא מאמץ משותף לכולנו. חשוב שמקבלי ההחלטות יבינו כי השקיפות היא כלי משמעותי בהגברת אמון הציבור בכך שהחלטות הממשלה נלקחות לטובתו, וכי והפגיעה בזכויות הפרט מצומצמת למינימום הכרחי".

במכתב פניית הארגונים למשרד הבריאות וראש הממשלה בנימין נתניהו, שפורסם לראשונה באתר "העין השביעית", נכתב כי "מאז הודיע ראש הממשלה אודות כוונתו לרתום 'אמצעים מיוחדים' למלחמה בהתפרצות הנגיף, הועלו שאלות רבות ע"י החברה האזרחית, אנשי האקדמיה וע"י עמיתנו העיתונאים בדבר הרקע לקבלת החלטה זו, כמו גם התנאים ליישומם", וקבעו: "לצערנו, טרם פורסם מידע מספק בנושא ע"י הממשלה".

"נבקש כי תבהירו לציבור את המודל וההערכה על בסיסו התקבלה החלטת הממשלה. נבקש כי יובהר לציבור כיצד מדיניות המעקבים היא זו שתרמה באותן מדינות להתמודדות עם הפצת הנגיף, כמו גם על הדרך לאמוד עד מידת התרומה של מדיניות המעקבים לנושא, והאם נבחנו חלופות פוגעניות פחות" ביקשה התנועה, והוסיפה: "חשוב מכך הוא הצורך בבקרה אודות אופן השימוש במידע, והעברת דוחות עתיים לידיעת הציבור. יש לנו ציפייה כי כל המידע הנוגע לרקע להפעלת האמצעים המיוחדים, כמו גם דרך השימוש בהם, והאופן בו יעשה בהם שימוש- יהיו מנוטרים ומידע סטטיסטי אודות היקף השימוש ותרומתו לצמצום התפשטות הנגיף, תהא מוצגת לציבור".

על המכתב חתמו שלל גורמים. ביניהם, ראשי "העין השביעית", גוף התקשורת העצמאית שקוף, הצלחה- לקידום חברה הוגנת, התנועה לאיכות השלטון, הקליניקה לזכויות אדם במרחב הסייבר באוניברסיטה העברית, התנועה לחופש המידע ונוספים.

בדף רשת הפייסבוק של האגודה לזכויות האזרח בישראל נכתב: "ההודעה של ח"כ אדלשטיין מהיום כי הוא דוחה את הדיון על הקמת וועדות הכנסת לשבוע הבא משמעה שיתוק הכנסת וניטרולה מלמלא תפקידיה החיוניים", והרחיבו כי "יו"ר הכנסת והסיעות המרכיבות את הממשלה הנוכחית מסרבים לכנס את הכנסת, לבחור יו"ר קבוע ולמנות וועדות זמניות חדשות. כל זאת בטענה שאין לכנס יותר מעשרה אנשים יחד, למרות שמשרד הבריאות החריג את הכנסת מההוראות בדבר הקורונה. ההשלכות של מצב זה קריטיות, ומהוות סכנה לדמוקרטיה ולזכויות האדם".

"ללא ביקורת הכנסת – הממשלה חופשית לפעול תוך פגיעה בזכויות אדם, ומבלי שתושמע ביקורת על התנהלותה ועל פגיעותיה , מאת הרשות המרכזית שזהו תפקידה. ללא מעורבות הכנסת נפגע הליך קבלת החלטות מושכל מאוזן ואחראי" קבעו בהודעה, והוסיפו: "התייחסות לכנסת שלא כמו אל גוף שפעילותו חיונית בכל זמן, בדיוק כמו המשטרה או בתי החולים, ובמיוחד בעת משבר או חירום – פוגעת בתשתית המערכת הדמוקרטית, ומשליכה על זכויות האדם של כולנו".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אריה הלבר