בארץ

המשרד להגנת הסביבה שוקל להוציא צו להפסקת פעולות מפעל בז"ן לניפוק, ייצור ואכסון חומר הביטומן

קרדיט: shutterstock

זאת עקב חריגות וההפרות המתמשכות מצד המפעל בהיתר הפליטה שניתן לו. משרדי התחבורה והכלכלה הגדירו את מפעל קבוצת בז"ן "מפעל חיוני". מנגד, נוכח חומרת החריגות, המשרד הודיע כי יוכל לתת אורכה מצומצמת להיערכות המשק "של לכל היותר שלושה חודשים".

מנהל מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה, שלמה כץ, הוציא אתמול (16.01) צו מנהלי במסגרתו חברת בז"ן נדרשת להפסיק את ייצור, אכסון וניפוק חומר הביטומן עד ה-16 באפריל 2020 אם לא יעמדו בתנאי המשרד כפי שקבוע בהיתר הפליטה. כך עולה מהודעה לתקשורת שהתקבלה היום במערכת לתוך הלילה.

השר להגנת הסביבה, ח"כ (ליכוד) יריב לוין, מסר בנוגע להחלטה כי "לצערי הרב, קבוצת בז"ן – ולא בפעם הראשונה – לא עומדת בדרישות הסביבתיות של המשרד להגנת הסביבה", והסביר: "מתקן ייצור הביטומן של בז"ן מזהם את האוויר, לא עמד בדרישות המשרד ולא עמד בלוחות הזמנים שהצבנו להתקנת מתקנים להסדרת הפליטות". עוד נכתב כי חוות הדעת שהוגשה לשר הייתה חד-משמעית מצד בעלי המקצוע במשרד.

הצו המנהלי, שהוצא לפי סעיף 45 לחוק אוויר נקי, קובע הפסקת פעילות הייצור ביטומן. זאת בשל הפרות מתמשכות של הוראות היתר הפליטה, ביניהם אי-שדרוג מתקן המטפל בפליטות מערך ייצור, ואחסון וניפוק ביטומן במפעל בז"ן באופן הגורם לחריגה מערכי הפליטה בארובת המתקן.

"המשרד להגנת הסביבה לא יאפשר חריגה מהדרישות המחמירות הנדרשות בהיתר הפליטה שהוגדרו באופן ברור ושקוף" מסר לוין, וקבע: "לא נהסס בעתיד כשנידרש לפעול בנחישות מול מי שיזהם ולא ניתן לפגוע בבריאות התושבים והסביבה".

בהודעה נכתב כי כבר כעת על בז"ן להודיע "לאלתר ללקוחותיה על הצו האמור ועל כך שעליהם להיערך בהקדם האפשרי". נכתב בהודעה כי משרדי הכלכלה והתחבורה והבטיחות והדרכים הביעו חשש נוכח הגדרת המפעל כמפעל חיוני, בשל היותו ספק יחיד של הביטומן, ולאור חיוניות הביטומן למשק, כחומר אשר בלעדיו יופסק ייצור האספלט בכל המשק. ע"פ הודעת המשרד, הצעד עלול ליצור פגיעה קשה בפיתוח כלל מערכת הכבישים ואחזקתם. "המשרד יהיה מוכן לתת אורכה להיערכות המשק. יחד עם זאת, בשים לב לחומרת החריגות, אין באפשרות המשרד לתת אורכה מעבר לתקופה מצומצמת בלבד של לכל היותר שלושה חודשים ולא מעבר לכך" נכתב בהודעה.

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, מסר בנוגע להחלטה כי "עתיד תעשיית הדלקים במדינת ישראל הוא נושא השרוי במחלוקת. עמדת המשרד להגנת הסביבה ידועה, ולפיה הגיע הזמן לסיים את זיקוק הדלקים בישראל וכי על הממשלה להיערך עד 2030 לכל המאוחר לסגירת המתחם הפטרוכימי בחיפה", והסביר: "יחד עם זאת, כל עוד מפעל בז"ן פועל, אנחנו נדאג שיפעל בתנאים המיטביים, שלא יגרמו לזיהום אוויר במפרץ חיפה. המשרד מפקח על המפעלים בצורה הדוקה, וגם בעתיד, בכל פעם שיתגלו חריגות, נפעל להפחתת הזיהום – בחיפה, ובכל מקום בארץ".  

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"