בארץ

דו"ח המשרד להגנת הסביבה קבע: באף אחת מתחנות הניטור לא נמדדה עלייה בריכוזי הבנזן במהלך ימי הנישובים

קרדיט: מגזין לתוך הלילה.
קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

בדו"ח הוצגה השוואה בין הריכוזים בתקופת ייחוס שנמדדה לריכוזי הבנזן אשר נמדדו בפועל במהלך הנישוב הראשון והשני. מנגד, הדו"ח לא התייחס לפליטות חריגות לכאורה של האסדה אחרי סיום תהליך הנישוב הראשון כפי שעולה מטענות עמותת שומרי הבית.

דו"ח חדש של המשרד להגנת הסביבה לבחינת ריכוזי הרקע של בנזן בתחנות הניטור מול אסדת לוויתן קבע כי באף אחת משמונת תחנות הניטור על החוף לא נמדדה עלייה בריכוזי הבנזן במהלך ימי הנישובים. בדו"ח, שנכתב ע"י ד"ר לבנה קורדובה-ביז'ונר, ד"ר אילן לוי, איתן מאזה וד"ר אסנת יוסף, עולה כי מתוך שמונה תחנות הניטור המודדות בנזן באזור, שתיים החלו למדוד ימים ספורים לפני תקופת הנישוב ולכן לא נכללו בחישוב ריכוזי הרקע אולם תוצאות ריכוזיהן ביום הנישוב נכללות.

"כל הערכים אשר נמדדו בתקופות הנישוב היו בטווח הערכים אשר נמדדו בתקופת הייחוס" נכתב בדו"ח. עוד נכתב כי הממוצע התקופתי של ריכוזי בנזן בכל תחנות הניטור במהלך תקופת מדידת ריכוזי הקרע של בנזן נע בין 7.4 עד 20.5 אחוזים מערך הסביבה והיעד היומי. ערכי הבנזן המירביים בתקופה זו נעו על 16.4 עד 45 אחוזים מערך הסביבה והיעד היממתי.

"בתחנות הניטור מעיין צבי ניכרים הבדלים בין שתי תחנות הניטור איגוד ונובל, למרות הקירבה הרבה ביניהן. יתכן שהסיבה לכך קשורה בשיטות האנליזה השונות של המכשירים" נכתב במסמך, והורחב כי "כל מכשירי ניטור הבנזן ובכללם המכשירים במעין צבי כוילו בשבוע האחרון ונמצאו תקינים." יש לציין כי המדדים השעתיים הגבוהים ביותר נמדדו בתחנת מעיין צבי-נובל.

"ניתן לראות שונות בריכוזי הבנזן בין תחנות הניטור באזור למרות המרחק המצומצם ביניהם" הודו מומחי המשרד, אך הסבירו כי "הסיבות לכך נובעות ממיקום התחנות ביחס למקורות הפליטה מעלה/מורד הרוח מהמקורות… ומקו חוף הים המשפיע על כיווני הרוחות ופיזור מזהמי האוויר".

קרדיט: מגזין לתוך הלילה.
קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

ע"פ המסמך נפלטו גזים בתהליך הנישוב הראשון מהשעה 7:30 עד 16:30. עד השעה 15:20 נפלט רק גז חנקן והחל מהשעה 15:30 הרכב הגזים כלל למעלה מ-95 אחוזים מתאן והשאר חומרים אורגנים נדיפים לרבות בנזן. בדו"ח נכתב כי ב-16:23 הסתיים הנישוב וגז הוזרם לחוף. ערך הריכוז השעתי המקסימלי עמד בנישוב על 1.40 מק"ג לעומת ריכוז שעתי בתקופת מדידת הרקע שעמד על 2.93 מק"ג.

ע"פ הדו"ח, בנישוב השני פליטת הגזים מהאסדה החלה ב-6:45 ונמשכה עד השעה 17:00. עד השעה 15:40 נפלט רק הגז חנקן. החל ממנה החל להיפלט הרכב פחמימנים שהורכב מ-95 אחוזים מתאן וכמויות קטנות של תרכובות אורגניות ובנזן.

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין, אמר בכנס סביבה 2050 השבוע כי "אסור לשחק בציבור. אסור להטעות אותו ולשקר לו", ותקף את הארגונים הירוקים: "לאחרונה אני מזהה תופעה המבוססת על מרכיבים שליליים. מפגש של שרלטנות. בורות ולפעמים הטעיה מכוונת של הציבור. עברנו תהליך מרתק, שלמעשה התכוננו לצ'רנוביל במדינת ישראל. הבטיחו לנו צ'רנוביל בהיקפו. אנשים שהתפנו מבתיהם. יישובים שלמים שבהם נסגרו מוסדות חינוך. רופאים שעזבו את מקום עבודתם כי מסוכן להיות שם. אפילו שם יש – 'עוטף לוויתן'. כמו עוטף עזה".

קרדיט: מגזין לתוך הלילה.
קרדיט: מגזין לתוך הלילה.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר השבוע כי "הכמויות בנישוב הראשון שהתרחש בשבוע שעבר היו: פחות מ-4 ק"ג של בנזן, כ-220 טון מתאן וכ-4 טון תרכובות אורגניות נדיפות – כמויות נמוכות משמעותית מהתרחיש המרבי. הסיבות לפליטות הנמוכות יותר הן שמשך הנישוב היה קצר מהצפוי וריכוז הבנזן בגז היה נמוך יותר", והוסיפו: "במהלך הנישוב נלקחו דגימות באמצעים שונים, על-פי תוכנית שאושרה מראש ונבדקה באסדה על-ידי נציגי ומפקחי המשרד. בנוסף, מיד בתום הנישוב דגימות נוספות הועברו למעבדה מוסמכת לצורך אימות. כלל התוצאות נבדקו על-ידי המשרד".

"כפי שצפה המשרד להגנת הסביבה מראש, ריכוזי הבנזן שנמדדו לאורך כל שעות היום בתחנות הניטור מול האסדה בשני הנישובים, היו דומים לאלה שנמדדו בשבועות האחרונים ולא נצפתה שום עלייה בעקבות פעולת הנישוב מעבר לריכוזי הבנזן השגרתיים בחוף" נכתב בהודעה.

"בימים הקרובים, עם סיום תקופת ההרצה וסיום שני הנישובים, יתחילו בהדרגה לפעול אמצעי טיפול בפליטות באסדה, כך שיהיה צמצום של 98% בפליטות – כפי שנקבע בהיתר הפליטה לאוויר".

Print Friendly, PDF & Email

About the author

אלון ויס, מערכת "לתוך הלילה"